lördag 11 januari 2014

Bokåret 2013

Dags att sammanfatta vad jag läste förra året. Totalt 121 böcker blev det, varav 4 barnböcker och 6 non-fiction som jag skrivit om, det tog några månader innan jag beslöt mig för att inkludera dem bland min övriga läsning. Under våren blev det inte mycket läst, med ynka två böcker i mars som bottennotering, hade fullt upp med att hålla näsan ovanför vattenytan medan jag läste in behörigheten i engelska, flyttade och avslutade min trea med allt vad det innebar av nationella prov och kunskapsprofiler, men sen kom jag på rätt spår igen :)

Cirka 60 % av böckerna jag läst är skrivna av kvinnor. Jag har läst böcker från 13 olika länder vilket kan låta som en okej spridning, men över hälften av böckerna har amerikanska författare, en femtedel var svenska, medan bara en enda bok var finsk... Två tredjedelar av det jag läst, 79 böcker, var på engelska. Den mest lästa författaren var Charlaine Harris med 14 böcker, vilket beror på att jag läste om The Sookie Stackhouse Novels från början när den avslutande delen, Dead Ever After, kom.

Det mesta av det jag har läst har jag tyckt om, väljer ju böcker efter hur bra jag tror att de är :) I slutet av varje månad har jag valt ut de jag tyckt bäst om och de som inte var så läsvärda.Tittar man på den listan nu så är hoppet ganska stort mellan mars månads bästa bok, helt okejiga How to Talk to a Widower, till oktobers månadsfavorit Ender's Game som är en årsfavorit. Samma med de mindre läsvärda; även om majs The Power of Six var irriterande ologisk så är den milsvid bättre än oktobers illa skrivna Turned (även om den recensionen var en av de roligaste att skriva) eller julis totalt vidriga American Psycho (som till råga på allt var uselt översatt). För att nyansera listan lite så har jag markerat årsfavoriter med guldstjärnor. Men att rangordna de 10 bästa till en topplista... det är för svårt, de är bra på olika sätt :)

Månadsfavoriter:                               Månadsbesvikelser:
Mockingjay (S. Collins)  *                                 Kvinnor om natten (T. Nilsen)
The Fault in our Stars (J. Green) *                   Bara ett barn (M. Persson Giolito)
How to Talk to a Widower (J. Tropper)            The Mystery of Mercy Close (M. Keyes)
Insurgent (V. Roth)                                          The Power of Six (P. Lore)
City of Bones (C. Clare)                                   The Silver Linings Play Book (M. Quick)
Död i skugga (A. Holt)                                      American Psycho (B. E. Ellis)
En man som heter Ove (F. Backman)  *           Jag är tyvärr död och kan inte (S. Ohlsson)
Assassin's Apprentice (R. Hobb)                      Death Comes to Pemberley (P.D. James)
Dead Until Dark (C. Harris)                               Warm Bodies (I. Marion)
Jellicoe Road (M. Marchetta)                            Turned (T. Rice)
Morgon i Jenin (S. Abulhawa) *                         Reached (A. Condie)
Tell the Wolves I'm Home (C. F. Brunt)  *          Son (L. Lowry)
Fuse (J. Baggott)                                              Time Riders (A. Scarrow)
Ender's Game (O. S. Card)  *                           Cat's Eyewitness (R. M.Brown)
Den nya människan (B. Bermann) * 
Fractured (T. Terry)
Child 44 (T. R. Smith)  * 
Tsotsi (A. Fugard)  * 
Hunger (M. Grant)
Torka aldrig tårar utan handskar, 2. Sjukdomen (J. Gardell)  * 


Sedan februari har jag bloggat om det jag läst och också om en del film och annat (även januariläsningen fick komma med) och även om jag fortfarande har kvar två böcker att skriva om (novemberboken Kyss mig först och årets sista bok Blood Safari) så känner jag mig helnöjd med mig själv. Att skriva om böckerna har gett mig ett lite mer reflekterande sätt att läsa och jämfört med mitt gamla sätt att titta på omslaget och bläddra lite planlöst så är inläggen ett smidigt sätt att gå tillbaka för att se hur jag upplevde böckerna. Bloggvärlden har också gett massor med nya lästips, listan på böcker jag vill läsa växer oförtrutet, och diskussionsämnena som jag fått i bloggjerkor och tematrios gör att jag får tillfälle att tänka på sådant jag läst och att se hur andra resonerar om samma sak. 


2013 års böcker i siffror:
Antal lästa böcker: 121; varav 6 non-fiction, 4 barnböcker och 1 novellsamling
Böcker lästa på svenska: 41, engelska: 79, utan ord: 1
Böcker skrivna av kvinnor: 72, av män: 44, kombo: 5

65 böcker av amerikanska författare
24 böcker av svenska författare
15 böcker av brittiska författare
4 böcker av sydafrikanska författare
3 böcker av norska författare
2 böcker av vardera australiska författare och kanadensiska författare
1 bok vardera av författare från Danmark, Finland, Irland, Pakistan, Palestina, Spanien 

4 kommentarer:

  1. Vilken sammanställning! Snyggt jobbat med den och läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rent nöje (framför allt läsningen) :)

      Radera
  2. Har just köpt Döden kommer till Pemberley. Men mina förväntningar är inte så höga, jag är inte så förtjust i P. D. James. Jag är mest nyfiken på vad hon hittat på med Jane Austens figurer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att du tycker bättre om den än jag :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)