tisdag 5 februari 2013

The Hunger Games-triology: May the odds be ever in your favor

Omläsning av Hunger games-triologin har stått på väntelistan ett tag, ville ha tillräckligt med ledig tid för att kunna plöja alla tre delarna i rad. Så nu har jag haft en givande helg med Katniss och Peeta som sällskap. Gillar att läsa om böcker ibland, det är inte alltid samma saker som fastnar under första läsningen som fastnar vid återbesök. Vid första mötet så gjorde framtidsskildringen, någon gång efter att polerna smält, ett stort intryck på mig tillsammans med "lekprogrammen" på tv (får en att undra hur långt producenter kan gå) tillsammans med Katniss, förstås. Älskade de första två delarna, var mer tveksam till den avslutande som kändes lite repetitiv.

Nu vid omläsningen så var det del tre, Mockingjay (Revolt), som lyste starkast. Det jag inte lade så stor vikt vid första läsningen, då jag hela tiden ville veta vad som skulle hända, var skildringen av mentalt sönderfall. Hur både Katniss och Peeta bryts ner tills inget finns kvar. Det är otäckt på riktigt. President Snow är en mästermanipulatör.

En sak som var ny för mig var epilogen, den kom efter en vit sida som jag nu vände på. Det var en liten titt in i hur livet blev för Katniss några år efter att historien slutat. Gillar inte riktigt det som fenomen, har fantasi så att det räcker för att själv forma karaktärernas liv efter böckerna. Då blir det dessutom som jag vill :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)