tisdag 19 februari 2013

Happy Hunger Games!

Har äntligen sett The Hunger Games! Har skjutit upp den ett tag för en del av recensenterna jag läst har jämfört den med boken och blivit besvikna. Det blev inte jag! Jag tycker att de lyckades riktigt bra. Jennifer Lawrence är en suverän Katniss, men så har jag gillat henne skarpt sen Winter's Bone. Gillade castingen överlag, president Snow, Ceasar Flickerman, Haymitch, the careers och Gale. Jag var inte lika övertygad av Peeta, men tyckte att han (Josh Hutcherson) blev okej efter ett tag. Prim förblev däremot en besvikelse.

Saker som jag tycker de har missat i filmen, men som fanns med i boken:
* Lite mer bakgrund i Peetas och Katniss gemensamma historia.
* En förklaring till varför Rue och Katniss drogs till varandra.
* De andra tributernas dräkter (hade kunnat bli riktigt roligt, tror jag).

Saker som jag blev besviken på:
* Prim, tyckte att hon kändes så väldigt liten och ynklig, det var inte den bilden jag fick i boken.
* Skildringen av distrikt 12 stämde inte med min bild - shocking...

Saker som inte fanns med i boken och som inte borde ha varit med i filmen (imho):
* Att president Snow beordrade Seneca att kväsa Katniss redan efter första uppvisningen.

Saker som de lyckades överföra riktigt bra:
* Katniss relation med sin mamma.
* Huvudstadens dekadens.
* Det blodiga spelet fast utan att vältra sig i det.

Saker som inte fanns med i boken, men som var riktigt bra i filmen:
* Bilderna "backstage" där man såg hur hela spelet arrangerades.
* Haymitch jobb med att ragga sponsorer.
* Catos "dödstal".
* Det begynnande upproret i distrikt 11.
* Senecas inlåsning med Nightlock-bären.

Längtar till premiären av Catching Fire nu. Bara ett drygt halvår kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)