tag:blogger.com,1999:blog-9243388666035904102024-03-05T19:14:18.492+01:00MsHisingen - mest en bokbloggHelenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.comBlogger1545125tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-18433028885393600302024-02-25T08:08:00.003+01:002024-02-25T08:08:38.893+01:00Läsmånad: januari 2024<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Julia</i></span></b></p><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The White Lotus</i>, säsong 1-2, hbo. En serie som höjts till skyarna av min familj. Kanske var det mina höga förväntningar som gjorde att jag mest kände ett "nja". Om rika turister och folket som jobbar på de lyxiga resorterna.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Julia</i>, säsong 2, hbo. Julia är numera den lilla tv-kanalens stora stjärna och pressas att göra reklam under sina program, med ibland ganska dråpliga resultat. Det är heller inte något hon trivs med, och hon börjar fundera på större tv-kanaler. FBI hänger i krokarna och vill ha en infiltratör som kan ange kolleg</div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-13016812522847795692024-01-05T20:34:00.000+01:002024-01-05T20:34:49.065+01:00Läsmånad: december 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>The Running Grave</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: -</span></b></p><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><b><i>The Crown</i></b>, säsong 5, dvd. Äktenskapet mellan Charles och Diana är i fokus och äntligen, efter en öppenhjärtig intervju som lurades fram, går drottningen med på att de skiljer sig. Inte dum, men ganska långsam.</div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Running Grave </i>av Robert Galbraith: Sjunde romanen om Comoran Strike och Robin Ellacourt. Deras privatdeckarfirma får i uppdrag att undersöka en sekt och om möjligt få ut en av rekryterna där. Robin blir medlem och hade hon inte haft ett bestämt uppdrag och vetskapen att folk räknade med henne på utsidan så känns det inte som ett helt omöjligt scenario att hon tappat bort sig själv- reglerna i sekten är i högsta grad självutplånande. En rejäl tegelsten, tur att den var bra!</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">De tysta stegen bakom</i> av Jonna Björnstjerna: Rysare som lästes för mina andraklassare. Fängslande historia om tolvåriga Elsa som flyttar in på Ellesbo Herrgård. Det visar sig att en flicka i Elsas ålder dog där för längesen och nu vill hennes spöke inte lämna Elsa ifred vilket hennes föräldrar är helt omedvetna om. De blir dock alltmer oroliga och irriterade på hennes nya beteende. Riktigt bra högläsningsbok.</div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 2 (1 omläsning)</span><br /><span>Lästa sidor: 1259</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 2, män: 1, kombo: 1</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 2</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en brittisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en svensk författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-43678112765746698842023-12-22T19:54:00.043+01:002024-01-05T20:19:44.103+01:00Läsmånad: november 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>The Last Devil to Die</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i>Planet Earth II</i></span></b></p><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i></span></div></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><div style="margin: 0px;"><b><i>Planet Earth II</i></b>, sliplay. Världens bästa naturdokumentär? Det känns ganska troligt. </div><div style="margin: 0px;"><div style="margin: 0px;"><br /></div></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Last Devil to Die</i> av Richard Osman: En bekant till det lilla gänget "Torsdagsmordklubben" hittas skjuten i sin bil och det behöver såklart utredas. En låda med heroin visar sig ha med saken att göra och det lilla gänget träffar både nya och gamla bekanta. En bra historia, men det bästa med den är bitarna som handlar om Elizabeth och hennes älskade Stephen som alltmer försvinner in i dimman. Det gör lite ont att läsa om hur rädd och förvirrad han är mellan stunderna av klarhet.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 1</span><br /><span>Lästa sidor: 432</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 0, män: 1, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 1</span><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av brittiska författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-29167268679528383852023-11-11T19:54:00.000+01:002023-11-11T19:54:02.715+01:00Läsmånad: oktober 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>All the Dead Shall Weep</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Drömmarnas hus</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i>Planet Earth</i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><i><br /></i></span></b></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Drömmarnas hus</i>, säsong 1-2, svtplay. Tysk serie där judiske herr Grünberg kämpar för att öppna ett flådigt varuhus i den fattigare delen av Berlin som ska tillåta köp på krita. En kanske inte helt hållbar affärsidé. Man får också följa Vicky, en av expediterna där, herr Grünbergs pianospelande son Harry och en del andra. Inte en dum serie när den väl kommit igång. I andra säsongen har brunskjortor börjat synas på gatorna och ju längre serien pågår desto mer makt får de. Obehagligt bra om hur vanliga människor dras med i hatet.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>McDonald & Dodds</i></b>, säsong 3, svtplay. Trevlig brittisk deckare där omaka utredarparet McDonalds och Dodds löser gåtfulla mord. Gillar att deras samarbete flyter trots deras olikheter. </div><div style="margin: 0px;"><b><i>Husköp i blindo</i></b>, tv3. Människor som ofta letat nytt hem flera år lämnar över pengar och beslutsrätt till tv-team. Lite ögonöppnande att se hur mycket som går att göra inom skalet av väggarna.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><div style="margin: 0px;"><b><i>Planet Earth II</i></b>, sliplay. Världens bästa naturdokumentär? Det känns ganska troligt. </div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Fängelseexperimentet Little Scandinavia</i>, svtplay. Ledning och fångvaktare från Pennsylvania besöker Sverige och Norge för att lära sig om fängelsesystemet här och blir vederbörligt imponerade av graden av ömsesidig respekt och rehabilitering som ingår. Väl hemkomna börjar arbetet för att omvandla en av fängelsets avdelningar till "Little Scandinavia". När covidepidemin drar igång är projektet i farozonen, men så småningom faller bitarna på plats. Nästa stötesten är den nya ledningen som inte var med på det tidigare studiebesöket och som visserligen gillar idén, men nog anser att mycket verkar lite för osäkert. Forskning på projektet pågår och hittills så ser återfallsprognosen riktigt bra ut. Intressant både som projekt och dokumentär.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Imads barndom</i><span>, svtplay. Som två-åring hamnar Imad, hans yngre bror och mamma som fångar hos IS. När de två och halvt år senare blir fria igen är det en mycket problematisk pojke. Aggressiv, våldsam mot andra barn och djur och fascinerad av vapen. Det känns som en hopplös process att få honom på rätt spår, men med tid och flera bakslag så kommer förbättringen krypande. Jobbig dokumentär att se, men definitivt sevärd.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Min tjockumentär</i>, svtplay. Man följer Fredrik före, under och efter en gastric bypassoperation och ser hur hans liv förändras till något mycket bättre. Som en som gjort samma operation var det mycket igenkänning, men också ilska över att inte fler får tillgång till denna alldeles utmärkta medicinska metod.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Att vända en skola</i></b> av Linnea Lindquist - Linnea arbetar i ett utanförskapsområde och har lyckats vända arbetet på skolan så att arbetsro blivit vanligare och läsinlärningen ökat. Flera intressanta bitar, bland annat om strukturerna för att fånga upp de elever som har det svårt och att lärarna till stor del själva får förfoga över tiden som inte är lektioner.</div><div><b><i>All the Dead Shall Weep </i></b>av Charlaine Harris - femte delen om skarpskjutaren Lizbeth Rose och hennes halvsyster, den mycket magiskt begåvade Felicia. Felicia är på besök i Lizbeths lilla stad med sin pojkvän, men de hinner knappt anlända förrän pojkvännen och Lizbeths man Eli försvinner på jakt efter en beväpnad milisgrupp. Lizbeth och Felicia följer i sin tur efter dem och det hela slutar i blodbad. Det är dock bara början på historien. Vem som ligger bakom milisen och vad de hade för mål är ett stort frågetecken och angelägna friare som hört talas om Felicias krafter börjar dyka upp när man minst anar det. Ett av de största hoten visar sig dock komma från någon i familjen. Gillar den här serien som utspelar sig på 30-talet i en alternativ historieskrivning där Usa splittrats. Landet Lizbeth bor i heter Texoma (f.d. Texas och Oklahoma), hennes man kommer från The Holy Roman Empire och består av Kalifornien och Oregon.</div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 2 (1 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 406</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 2, män: , kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 2</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av amerikanska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en svensk författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-29355741929362317792023-10-03T22:27:00.003+02:002023-10-22T09:52:22.925+02:00Läsmånad: september 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>Prodigal Son</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Barnmorskan från East End</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i>Planet Earth II</i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>Call Jane</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Barnmorskan från East End</i></b>, säsong 11, svt. Det har hunnit bli 1967 och under säsongen märks det bland annat genom att hippies dyker upp som husockupanter i ett avsnitt. Det mest bestående är dock nygifta Lucille och Cyril. Gillar som vanligt både de återkommande karaktärernas liv och leverne och de tårframkallande patientfallen varje vecka. Och såklart - cliffhangern med en omfattande olycka i näst sista avsnittet där man bara fasar för vem av karaktärerna som nu ska skrivas ut ur serien.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Husköp i blindo</i></b>, tv3. Privatpersoner som haft svårt att hitta en ny bostad som de tycker om lämnar över pengar och fullmakt till ett tv-team som köper och fixar i ordning ett hus åt dem. Inte kommit så många avsnitt än, men slående (och lite komiskt) hur besvikna köparna blir när de första gången ser sitt nya hem. Det är dock innan fixet och det visar sig att man kan göra extremt mycket om det bara finns ett skal, fantasi och lite mod.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster</i></b>, säsong 16, youtube. Ny säsong av brittiska original-bäst-i-test. Bara att låta sig roas!</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Call Jane</i></b>, cineasterna. Omtittning. Hemmafrun Joy får besvär av sin graviditet och prognosen att hon överlever är 50%. Inte odds hon är villig att ta, hon vill inte dö och hon har man och barn att ta hand om. Efter att ha blivit nekad abort av ett gäng gubbs som ser mer till fostrets överlevnadschanser än hennes söker hon kontakt med "Jane" som kan ordna en illegal procedur. Med lite lätt manipulation från "Janes" sida blir hon snart väldigt engagerad i arbetet. Bra film åt feel good-hållet</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Triangle of Sadness</i></b>, sfanytime. Okej film rent tematiskt, men bitvis ganska seg. Den inledande blicken på modellindustrin, Carls försök att få ett jämställt förhållande och, framför allt, kaptenens fulla uppläsande av Marx i högtalarsystemet tar alldeles för lång tid för mig. Gillar dock delen som utspelades efter skeppsbrottet med Abigails uppror.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><div style="margin: 0px;"><b><i>Planet Earth II</i></b>, sliplay. Kärt återseende på vad som kan vara världens bästa naturprogram med ett nytt gäng elever som aldrig sett programmet innan. Måste ju rättas till tyckte jag, och barnen är förtjusta.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><i style="font-weight: bold;">The Eye of the World </i>(Robert Jordan) - Första boken i The Wheel of Time. "Draken" ska ha återfötts och både goda och onda makter är ute efter att få tag i honom först. Tre möjliga kandidater hittas i en liten avlägsen bergsby full med fårherdar och annat hederligt folk. En Ais Sedai, typ god häxa (fast som kanske inte är pålitlig p.g.a. dolda motiv) kommer dit strax före att byn anfalls av trollocs (blandning mellan djur och troll?) som hänsynslöst dödar så mycket som möjligt av det som kommer i vägen mellan dem och deras byte. En lång flykt blir resultatet, desto jobbigare då de resande inte alls litar på varandra.</div><div><b><i>The Help</i></b> (Kathryn Stockett) - 1960-tal. Skeeter kommer tillbaka till hemstaden efter college och medan de gamla väninnorna bekymrat beklagar hennes brist på pojkvän/äkta man så gör hon sitt bästa för att landa ett journalistjobb. En husmorskolumn blir svaret. Den leder dock till samtal med hushållerskan Aibileen och idén att göra ett intervjureportage om hur det egentligen är att arbeta som svart hemhjälp i en vit familj. En idé som i värsta fall kan få de intervjuade lynchade och Skeeter själv bannlyst. Riktigt bra bok (omläsning) om en bit nysshistoria som ligger förfärande nära i tid.</div><div><b><i>Prodigal Son</i></b> (Gregg Hurwitz) - Orphan X, a.k.a. Evan Smoak, har pensionerat sig, men att vara ledig är ingen medfödd talang för honom. Så samtalet från en kvinna som påstår sig vara hans mamma med önskan om att hjälpa en viss Andrew lockar ganska lätt ut honom från det lugna livet. Det är intensivt och actionspäckat och också en del grubblerier om ursprung och relationer. I bakgrunden finns ett supergeni som utvecklar drönare inspirerade av insekter och som tycker att ändamålen helgar medlen.</div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 3 (1 omläsning)</span><br /><span>Lästa sidor: 1728 </span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 3 Böcker av kvinnor: 1, män: 2, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 1</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">3 böcker av amerikanska författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-32725895150668822592023-09-02T23:14:00.002+02:002023-09-02T23:14:24.927+02:00Läsmånad: augusti 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>Nevernight</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><b><span style="color: #bf9000;"><i>Barnmorskan i East End</i></span></b></p><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Barnmorskan i East End</i><span>, säsong 11, svt. Året är 1967 och livet i Poplar blir långsamt alltmer modernt, och i ett avsnitt förekommer hippieockupanter. Gillar de fasta karaktärerna, vissa mer än andra, som Lucille och nurse Crane, och jag gillar de nya patienterna i varje avsnitt och deras skiftande livsöden.</span></div><div style="margin: 0px;"><span><i style="font-weight: bold;">The Split</i>, säsong 3, svtplay. I sista säsongen är skilsmässoadvokatens Hannahs egen skilsmässa nästan klar, men både hon och Nathan tvekar när de slutligen ska skriva under, de tycker ju om varandra. Dålig timing att Nathans flickvän blir gravid. Hannahs systrar har sina egna bekymmer. Roses äktenskap drabbas av en tragedi, och Nina tror att hon äntligen hittat en karl som sista pusselbiten till henne och lilla dottern. Tyvärr har han gott om skelett i garderoben. </span></div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Charming the Hearts of Men</i>, svtplay. Utspelas i södra Usa i början av 60-talet och Grace flyttar hem efter hennes far dött. Dessvärre består arvet enbart av huset, det finns inga pengar kvar och möjligheterna för en kvinna att ta lån, eller ens försörja sig, är begränsade. Civil rights-rörelsen har börjat ta fart och kanske kan man knyta kvinnornas villkor till den? Trodde den skulle vara bättre, men fann den ganska oinspirerad - men var heller inte helt fokuserad.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Nothing Compares</i>, svtplay. Biografi om Sinéad O'Connor. En bedrövlig uppväxt i Irland med en mamma som misshandlade henne både fysiskt och psykiskt och en pappa som lät henne "behandlas" hos Magdalenasystrarna när hon blev en utåtagerande tonåring. Trots detta präglades hennes karriär av en otrolig integritet där hon vägrade följa skivbolagens anvisningar. Kan inte påstå att jag är ett större fan av hennes musik, men beundrar henne som person.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><i style="font-weight: bold;">Nevernight, Godsgrave </i>och<i style="font-weight: bold;"> Darkdawn</i> utgör tillsammans <i style="font-weight: bold;">The Nevernight Chronicle</i> och är en berättelse om Mia Corvere som ser sin pappa hängas för förräderi när hon är tio år. Hennes mamma och lillebror placeras i det beryktade fängelset och, lite i förbifarten, beordrar man en soldat att dränka Mia. Hon undkommer, överlever mot alla odds och beslutar sig för att hämnas. Att männen som låg bakom beslutet tillhör samhällets absoluta topp gör det dock svårt. Som 16-åring blir hon elev till lönnmördarna i Den Röda Kyrkan och får vänner och fiender bland mördarna där. </div><div><br /></div><div>Det är en påhittad värld som badar i solljus från de tre solarna på himlen och det är ett riktigt bra världsbygge som delvis berättas genom en mångfald av fotnoter. Vissa fotnoter är bara en mening som när Mia sätter foten i något som hon hoppas är lera, då avslöjar fotnoten att <i>Det var det dessvärre inte</i>, andra fotnoter sträcks ut över mer än en halv sida och berättar om exempelvis liisiska porträtt och hur de kom att bli så värdefulla eller det mest berömda vinet. Jag gillar dem, men berättelsen går även att läsa utan att läsa fotnötterna. Sexscenerna tar flera sidor i stöten och efter ett tag hoppar jag över dem för hur intressanta är de? Inte särskilt. Mytologin tar alltmer plats genom berättelsen. </div><div><br /></div><div>Jag gillar den här serien och särskilt den första boken. Världsbygget är fenomenalt, personerna överlag bra beskrivna och jag gillar oftast Mia. I mittenboken blir jag lite trött på henne (men inte på berättelsen) då hon sätter en onödigt komplicerad och chansartad plan i verket bara för att hon absolut själv vill utdela de dödande slagen mot faderns avrättare istället för att ta hjälp av personerna i hennes närhet. Tredje boken är den svagaste i serien. Mytologin tar stor plats, men jag misstänker att det största problemet kanske är att seriens runt 3000 sidor i ett sträck blir lite för mycket för snabbt. </div><div><br /></div><div><i style="font-weight: bold;">All Your Perfects </i>Vartannat kapitel skildrar hur Quinn och Gwens fantastiska förhållande startar. Det är mysigt, men blir i längden lite väl perfekt. Vartannat kapitel skildrar deras liv några år senare, när de fortfarande älskar varandra, men inte längre pratar med varandra på riktigt och i ungefär halva boken så gråter jag floder under de kapitlen. Bra bok.</div><div><br /></div><div><i style="font-weight: bold;">A Secret rage </i>Nickie har blivit för gammal (27) för modellandet och flyttar tillbaka till södra Usa för att återuppta sina collegestudier. På campuset har ett par våldtäkter ägt rum och skräcken växer bland de kvinnliga invånarna i den lilla staden. Bra bok.</div><div><b><i><br /></i></b></div><div><i style="font-weight: bold;">Sweet and Deadly </i>Catherine upptäcker ett lik och det visar sig att kroppen tillhör någon hon känner. Kan det möjligtvis finnas någon koppling till hennes föräldrars ouppklarade dödsfall? Okej bok.</div><div><br /></div><div><i style="font-weight: bold;">The Serpent in Heaven</i> Fjärde delen om skarpskjutaren Lizbeth Rose, men i den här boken är hon inte med mer än genom kort brevväxling, istället är det hennes halvsyster Felicia som har huvudrollen. Hon är elev på en skola för lovande magiker i The Holy Russian Empire (f.d. Kalifornien) och under en utflykt blir hon kidnappad. Hon lyckas till slut fly, men de som ligger bakom gärningsmännen ger sig inte så lätt och dödsfallen blir många. Bra bok.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 7 (5 omläsningar)</span><br /><span>Lästa sidor: 2508 </span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 7 Böcker av kvinnor: 4, män: 3, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 2</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">4 böcker av amerikanska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">3 böcker av australiska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><div><span>24. <i style="font-weight: bold;">Sweet and Deadly</i> - Charlaine Harris (omläsning) 3/5</span></div><div><span>23. <i style="font-weight: bold;">A Secret Rage</i> - Charlaine Harris (omläsning) 3+/5</span></div><div><span>22. <i style="font-weight: bold;">Darkdawn </i>- </span>Jay Kristoff (omläsning) 3+/5</div><div><span>21. <i style="font-weight: bold;">Godsgrave</i> - Jay Kristoff (omläsning) 4/5</span></div><div><span>20. <i style="font-weight: bold;">Nevernight</i> - Jay Kristoff (omläsning) 4+/5</span></div><div><span>19. <i style="font-weight: bold;">The Serpent in Heaven</i> - Charlaine Harris 4/5</span></div><div><span>18. <i style="font-weight: bold;">All Your Perfects</i> - Colleen Hoover 3+/5</span></div></span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-46232845897661950312023-08-01T08:13:00.001+02:002023-08-01T08:13:40.830+02:00Läsmånad: juli 2023<p> <b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>The Ink Black Heart</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><b><span style="color: #bf9000;"><i>Barnmorskan i East End</i></span></b></p><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Barmorskan i East End</i><span>, säsong 11, svt. Vi har hunnit fram till år 1967 och det mesta är sig likt. Lucille har äntligen gift sig med Cyril och flyttat ut från Nonnatus House och Trixie verkar äntligen ha en chans att få sin egen lyckliga kärlekshistoria. Fallen varje vecka är hjärtesnörpande. Gillar väldigt mycket!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Gentleman Jack</i><span>, säsong 2, hbo. Anne Lister bor äntligen med sin älskade, men miss Walkers vankelmodighet och tvekan inför att fatta beslut gör att relationen inte är riktigt så harmonisk som hon skulle önska. Anne förvärrar situationen genom att utesluta Walker från sociala sammanhang med ganska svaga bortförklaringar. Systern Marian har en friare på g, men hans status är för låg för att Anne ska ge sitt godkännande. Gillar serien, men tyckte första säsongen var bättre.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Chorus Girls</i><span>, svtplay Dansk serie om åtta danserskor som ska vara med i ny revy. Huvudpersonen, Sussi, blir misshandlad av sin man och jobbet är för henne en del av planen att göra sig fri. Även de andra sju har liv utanför arbetet som behöver behandlas. Utspelas på 70-talet och miljön är riktigt gubbsjuk, men förändringar rör sig genom samhället. Okej serie.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i><span>, säsong 8, tv4play. Trevlig omtittning. Perfekt när man har lite rutingöromål att syssla med under tiden.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Dog House Australia</i><span>, säsong 1+2, youtube. Mys-tv att slötitta till, även om formen kändes väldigt mallad efter några avsnitt: Nya ägaren presenteras, hund som låter bra diskuteras men... det finns en ännu bättre kandidat. Nya ägaren berättar något djupt personligt/traumatiskt. De träffas. I slutet visas nya ägaren och förklarar varför hunden inte riktigt var vad de tänkt i ett försök att skapa spänning - blev det en matchning? I nio fall av tio kommer sedan hunden de träffat in i rummet.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Lego Masters Australien</i>, säsong 4, tv4play. Nya fantastiska byggen, okej slötittning.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Dog House</i>, säsong 4, hbo. Det brittiska originalet och så mycket bättre än den australiska versionen trots att mycket är väldigt likt. Tycker det känns något mindre mallat och jag gillar "personalen" bättre och, vad jag misstänker är det viktigaste, jag tycker det är lättare att hänga med när de pratar.</div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><i style="font-weight: bold;">The Ink Black Heart</i> av Robert Galbraith (a.k.a. J. K. Rowling). Rejäl tegelsten till bo som jag passade på att läsa i hemmets lugna vrå, för inte tänkte jag släpa med mig den någonstans... Cormoran och Robin har fullt upp i sin privatdetektivbyrå nu i del 7 av serien och avböjer initialt att ta ett fall där en filmskapare blir så näthatad av någon kallad Anomie att hon försöker ta sitt eget liv. Efter ytterligare händelser tar de fallet och börjar nysta i relationerna och figurerna bakom alias på ett webforum. Dessutom tänker de mycket på varandra och Cormoran gör sitt bästa i att strunta i att han har ett amputerat ben tills det blir så illa att han knappt kan röra sig från lägenheten. Tycker om boken, och önskar att Robin och Cormoran hade pratat lite mer med varandra om hur de egentligen känner, men då hade väl ett "spänningsmoment" försvunnit ur serien. Många misstänkta gör att boken blir lång, men också de tre fall som byrån arbetar med när boken inleds. Man får veta en del detaljer om fallen när de rapporterar till varandra, men det är inslag som aldrig känns relevanta för historien mer än att trycka på att "vi är jätteupptagna och arbetar så mycket att vi går på knäna".</div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 1 </span><br /><span>Lästa sidor: 1024 </span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 1, män: 0, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 1</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av brittiska författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-80834761196403099312023-07-02T13:29:00.003+02:002023-08-03T14:49:55.961+02:00Läsmånad: juni 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>A Town Called Solace</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Sanditon</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i>Tillbaka till Japan</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Carmen curlers</i><span>, svtplay. Dansk drama om frenetisk entrepenör, Alex, som köper rättigheterna till elektriska papiljotter och sen försöker sälja dem med sådana strålande argument som att fruarna nu inte behöver tillbringa timmar på salongen, utan kan lägga den tiden på att städa och laga mat... Vissa problem, som att papiljotterna inte är helt säkra att använda och att frun tröttnar totalt på att mannen tar ödesdigra ekonomiska beslut utan att diskutera dem med henne finns också. Dessutom finns en lantbrukarfru med sjuk make och son som längtar bort med i berättelsen. Bra serie, men Alex impulsiva handlingar är påfrestande att bevittna.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Jorden runt på 80 dagar</i><span>, svtplay. Phileas Fogg framför ståndpunkten att man med nya tågförbindelser och andra nymodigheter borde kunna resa jorden runt på 80 dagar och en "vän" på herrklubben utmanar honom att själv göra resan, för han är väl inte feg? Ett stort vad ingås och med på resan kommer en betjänt med oklart förflutet och en journalist som vill bevisa att kvinnor visst kan skriva annat än husmoderstips. Händelserik resa, med många käppar i hjulet - varav de flesta initierade av den gamle vännen som desperat behöver vinna vadet. </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hela England bakar</i><span>, säsong 13, kanal 7. Mysserie där duktiga hemmabakare genomför storverk, blandat med kompletta misslyckanden. Känns som färre klockrena uppvisningar jämfört med tidigare säsonger.</span></div><div style="margin: 0px;"><span><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i><span>, säsong 9, tv4play. Trevlig omtittning.</span></span></div><div style="margin: 0px;"><span><i style="font-weight: bold;">Sanditon</i> säsong 2 och 3, svtplay. Charlotte Heywood är tillbaka i den lilla aspirerande semesterorten Sanditon för att stötta väninnan Georgina inför myndighetsdagen. Georgina har ett jättearv och friarna står därför i kö. Det finns också några som tycker att Georgina inte borde ärva alls, hennes mors bakgrund som slav sticker i ögonen. </span>Inte heller Charlotte lämnas ouppvaktad, hennes vinnande personlighet övervinner hennes ynkliga bondebakgrund. Hon är däremot fast besluten att förbli ogift och tar tjänst som guvernant till ett par mycket speciella unga damer. Med i handlingen är också den vassa Lady Denham vars arvvingar är tillbaka för att fjäska in sig för att få ärva största biten av kakan. En ny liten bebis kanske kan få henne att glömma gamla oförrätter?</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Mrs. Harris Goes to Paris</i>, sfanytime. Efter ett tragiskt besked blir Ada Harris besatt av tanken att ha en egen haute couture-klänning (ett sätt att förtränga sorg?) och sparar varje öre hon kan undvara för att till slut ta sig till Paris och Huset Dior. Men väl där har bekymren bara börjat. Att ett av de mest fashionabla modehusen ska sälja en klänning till en "nobody" är långt ifrån självklart. Tur då att Ada har förmågan att charma de flesta hon möter, oavsett status, och de i sin tur hjälper där de kan. Otroligt söt, fluffig och lättviktig liten feel-good.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Misbehaviour</i><span>, svtplay. 70-tal och kvinnors frigörelse står på schemat. En kvinnogrupp bestämmer sig för att protestera mot Miss World-tävlingen. En någorlunda okej film.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Sångklubben</i>, svt. Feel-good om militärfruar som startar kör för att ha något som distraherar från tankarna om deras mäns farliga utlandstjänstgöring. De två körledarna har inte riktigt samma syn på hur man leder en kör eller vad som är en passande repertoar, men så småningom jämkar de ihop sig. Småmysig, men tror den kommer vara lättglömd.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Tillbaka till Japan</i><span>, kunskapskanalen. En "halv" (japansk mamma, malajsisk pappa) journalist utforskar bland annat det moderna Japans kvinnoroll, arbetskultur, rasism och åldrande befolkning. Intressant, det är mycket som hinner behandlas i de fyra programmen. Den toxiska arbetskulturen är nog det som kommer bita sig fast längst hos mig.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Djurvärldens smartaste genier</i><span>, kunskapskanalen. Serie om sex avsnitt som utforskar olika typer av intelligens i djurvärlden som kommunikation, problemlösning, inlärning och lurendrejeri. En del blir jag enormt imponerad av, som kråk- och papegojfåglars problemlösning, annat tänker jag inte riktigt hör till intelligensbegreppet, som att ha en tunga formad som en mask. Mestadels fängslande berättat.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Vart har fåglarna tagit vägen?</i><span>, svtplay. På 30 år har antalet fåglar i Europa minskat med 20%. Programmet går in på orsaker (monokulturer, besprutningsmedel, jordbruk) och också möjliga sätt att ställa det till rätta. Om nu bara viljan hade funnits... En del av dokumentärserien <b><i>Planet under press</i></b>. Finns många titlar som lockar, men även om de två program jag sett var intressanta så känns inte berättandet "fängslande".</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Den giftblå floden</i>, svtplay. Om alla kemikalier som släpps ut i klädindustrin, ofta helt orenat. Det finns, naturligtvis, många saker som fabrikerna kan göra bättre och det finns ny lovande teknik, men som konsument har vi möjligheten att göra en enorm insats om vi faktiskt använde slut på de kläder vi köper istället för att köpa något för bara en fest eller för att det är en ny säsong. Second hand vore ännu bättre. En del av dokumentärserien <b><i>Planet under press</i></b>. Finns många titlar som lockar, men även om de två program jag sett var intressanta så känns inte berättandet "fängslande".</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Vägen hem - berättelsen om en adoption</i><span>, svtplay. Priyangika adopterades från Sri Lanka till Norge när hon bara var några veckor gammal. Under uppväxten kände hon sig aldrig hemma, kanske beroende på mobbing och rasism, och efter adoptionsskandalerna som avslöjats så misstänker hon dessutom att allt inte gått rätt till med hennes adoption. Intressant ämne där hon pratar med sin biologiska släkt, men berättandet räcker inte hela vägen fram för mig.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Där grizzlybjörnarna möts</i>, kunskapskanalen. Kunde inte motstå chansen att drömma mig tillbaka till förra årets resa via en grizzlydokumentär. Extra kul att den filmades i en nationalpark som jag faktiskt besökte och där jag såg magra björnar gräva efter musslor. Tycker dock att de två avsnitten går väldigt mycket in i varandra.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><div>11. <i style="font-weight: bold;">The Windsor Knot </i>- S.J. Bennett 4-/5 Upptäckte en serie där 90-åriga drottningen Elisabeth II löser brott som händer i, eller i närheten av, hennes ägor. Hon är dock noga med att se till att inte kunna anklagas för att lägga sig i polisens arbete och hennes detektivande går mycket ut på att lyssna och tänka, att skicka ut sin assisterande personliga sekreterare Rozie på förtäckta intervjuer och att lägga ut små ledtrådar där männen som har hand om fallen inte kan undgå att lägga märke till dem. Gillar det skarpt! I första boken hittas en rysk pianist död i ett av gästrummen på Windsor och det avskrivs först som självförvållat, men när man tittar närmare finns detaljer som pekar mot mord.</div><div><div>12. <i style="font-weight: bold;">A Three Dog Problem/All the Queen's Men</i> - S.J. Bennett 4/5 Samma bok, men olika titlar beroende på vilken marknad den säljs på. (Mitt bibliotek hade bägge märkte jag när jag började läsa vad jag trodde var del tre). En av drottningens tavlor hittas oförklarligt hos en helt annan ägare och en stöldliga uppdagas. De gör sitt bästa för att kunna fortsätta med sina kriminella affärer, även när det innebär att folk kommer till skada. Buckingham har också problem med att arbetsklimatet förvärrats och några anställda trakasseras genom hotfulla meddelanden. Dessutom hittas en avskydd husföreståndare död i poolhuset. Olyckshändelse eller inte?</div><div><div>13. <i style="font-weight: bold;">The Recovery Agent</i> - Janet Evanovich 3+/5 Gabriela arbetar som "återförare" för saker som hamnat på avvägar. Efter att hennes föräldrars hemstad näst intill utplånats av en orkan behövs pengar för att den ska kunna återuppbyggas. Kan lösningen vara mormoderns enträgna övertygelse om att de är ättlingar till en pirat som gömt en stor skatt? Det visar sig dock att hon inte är ensam om att söka skatten och motståndaren går bokstavligen över lik för att få det han önskar.</div></div></div></div><div>14. <b><i>Testbaserat lärande</i></b> - Bert Jonsson och Lars Nyberg 3-/5 En bok som betonar hur viktigt det är att inte bara läsa om det man vill lära sig, utan också att träna på att plocka fram kunskapen. Enligt författarna gör själva framplockningen att innehållet fastnar på ett överlägset sätt kontra enbart läsning/upprepad läsning och de presenterar vissa metoder man kan använda.</div><div><div>14. <i style="font-weight: bold;">A Town Called Solace</i> - Mary Lawson 4+/5 <span><i style="color: #bf9000; font-weight: bold;">*månadsfavorit* </i>En berättelse ur tre personers perspektiv. Clara, 8 år, tillbringar det mesta av sin tid med att hålla vakt vid vardagsrumsfönstret. Hon väntar på att hennes förrymda storasyster ska komma tillbaka hem, eller åtminstone skicka ett meddelande om att hon är okej. En gång varje dag lämnar hon fönstret för att mata grannens katt. Grannen Elisabeth ligger på sjukhus. Hon tänker tillbaka på sitt liv och har en inre dialog med sin numera döda make. Mest tänker hon tillbaka på när de hade en nyinflyttad granne som ofta lät henne sitta barnvakt för lille Liam. Det kan ha varit hennes lyckligaste tid någonsin. Liam är numera vuxen och ligger i skilsmässa. Med ett brev på posten kommer beskedet att han har fått Elisabeths hus i den lilla avlägsna staden Solace. Med inga andra planer för framtiden så flyttar han in. Vad han dock inte vet är att han också delar hus med en mycket skygg katt som en liten tjej passar på att utfodra varje kväll när han besöker det lokala haket för middag. Riktigt bra bok!</span></div></div><div>15. <i style="font-weight: bold;">Murder Most Royal</i> - S.J. Bennett 4/5 En hand och ett stort paket narkotika flyter iland nära drottningens residens Sandringham och hon lyckas identifiera handen som tillhörande en av kungafamiljens bekanta. Men var är resten av mannen? Dessutom hamnar en bekant svårt skadad på sjukhus efter en smitningsolycka. Kan dessa händelser höra samman? Drottningen och Rozie börjar prata med de iblandade. </div><div><br /></div></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 6 </span><br /><span>Lästa sidor: 1802 </span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 5 Böcker av kvinnor: 5, män: 0, kombo: 1</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 3 Antal länder: 4</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">3 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en kanadensisk författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av svenska författare</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-87225336508505842142023-06-01T22:26:00.002+02:002023-06-21T13:42:46.649+02:00Läsmånad: maj 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>Sea of Tranquility</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Tas</i></span></b><b><span style="color: #bf9000;"><i>kmaster</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i>Pensionärsbubblan</i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>Battle Royale</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hela England bakar</i><span>, säsong 13, kanal 7. Ny säsong av min favoritmysserie! Har inte hittat någon klockren favorit än.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Crown</i>, säsong 4, dvd. Mycket av säsongen ägnas åt den tragiska berättelsen om Lady Di och prins Charles. Det är ett mycket dysfunktionellt äktenskap som skildras och de flesta, även Diana och Charles, verkar inse redan innan vigseln att paret inte är helt rätt för varandra. </div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster</i></b>, säsong 15, youtube. Ny härlig säsong, med idel, för mig, nya komiker.</div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Battle Royale</i><span>, cineasterna. Japansk film där en högstadieklass lottas till "lek" med bara en överlevare. Okej filmatisering, men boken är överlägsen. Mycket av bakgrunden och intrigerandet går förlorat och blir istället en massa våld och tonårsförälskelser, mer eller mindre besvarade.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Julie & Julia</i>, svtplay. Omtittning av mycket trevlig film om kokboksgurun Julia Child.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Pensionärsbubblan</i><span>, kunskapskanalen. 150 000 pensionärer har bosatt sig i The Villages i Florida, stort som två Manhattan och med planer på att fördubbla ytan inom de närmsta åren. Jag får intrycket av ett sommarläger för äldre med aktiviteter som golf, magdans och trumsessioner. Gatorna är fyllda med golfbilar, varav många har plakat som stödjer Trump, och från de otaliga torgen hörs Fox News via högtalare dygnet runt. Mardrömsframkallande! Det tycker även de som bor runt omkring komplexet. De ser hur naturen offras för ytterst generiska villor med gröna kortklippta gräsmattor och hur grundvattennivåerna sjunker med oroande hastighet. Inget som de flesta invånarna i The Villages märker något av - de har en egen tidning som aldrig skriver något kritiskt om stället där de bor. Mycket sevärd dokumentär!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Missionen</i>, svtplay. Fyra tonåringar sänds ut av mormonkyrkan i Utah för att missionera i Finland under ett och ett halvt år. Nytt språk och kultur att förhålla sig till. Det intressantaste tyckte jag var de levnadsregler de var tvungna att följa, men som man tyvärr inte dröjde sig kvar vid eller förklarade: gå upp 6.30 varje dag, simma aldrig, umgås inte med det motsatta könet, ha inte levande ljus och, den som gav mig mest sekt/handmaid's tale-känsla, lämna aldrig din missionärskompanjon ensam förutom när ni sköter er intimhygien. Mardröm!</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Axel von Fersen och Marie Antoinette</i>, kunskapskanalen. Deras brev dechiffreras med både kodnycklar och genom att analysera bläcket i överstrukna bitar. Experterna är säkra på att det är ett kärlekspar som skriver till varandra. Inte världens mest engagerande dokumentär rent filmiskt.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><i style="font-weight: bold;">Undervisningsmetoder,</i> Silwa Claesson (non-fic), 3-/5. Välskriven bok om olika undervisningsmetoder ur ett historiskt perspektiv. Största problemet för mig var väl att jag hade förväntat mig något mer konkret.</div><div><i style="font-weight: bold;">Last One at the Party,</i> Bethany Clift, 3/5. En ny pandemi rör sig över världen. Den kallas för 6DM - Six Days Maximum, för när man upplever de första symptomen har man högst sex dagar kvar att leva. Det är nästan 100% dödlighet, men som av en ödes nyck så överlever en kvinna i 30-årsåldern. Hon skriver dagbok om sitt nya liv och berättar även om livet innan. Gillar idén. Men huvudpersonen går mig på nerverna efter ett tag. Hon är så ömklig, gnällig och passiv och jag har väldigt svårt att känna empati för henne trots mardrömmen hon lever i. Tror det beror mycket på att hon är lika negativ och beklagande när hon beskriver sitt tidigare liv. Några saker i den nya dystopiska verkligheten stör mig också. Framför allt hur länge el och vatten fungerar trots att ingen sköter om systemen och hur råttor och fiskmåsar blir rent rovdjurslika (hade köpt det lättare om det varit hundar och korpar). </div><div><i style="font-weight: bold;">Amongst our Weapons,</i> Ben Aaronovitch, 3+/5. Ingår i serien Rivers of London och man följer polisen Peter Grant som arbetar på roteln som handhar brott med magisk påverkan. Ett par mystiska dödsfall sker, med liknande modus operandi, men offren har ingen omedelbar beröringspunkt. Efter lite letande framkommer dock att de, tillsammans med flera andra, ingick i en spirituellt nyfiken grupp när de gick på universitetet. Nu är någon, skulle kunna vara en dödsängel, på jakt efter dem. På hemmaplan är frun Beverly ytterst gravid.</div><div><i style="font-weight: bold;">Sea of Tranquility, </i>Emily St John Mandel, 4/5. En berättelse som spänner över flera personer, platser och tidsåldrar som har det gemensamt att berättarna upplever ett mystiskt fenomen där de ser en skymt av en annan tid. En agent från år 2401 skickas tillbaka i tiden för att, så diskret som möjligt, intervjua de som upplevt fenomenet. Gillar den här! Långsam, vackert språk och tankeväckande. Lite extra roligt att det finns passningar till författarens tidigare bok The Glass Hotel, önskar bara att jag hade haft den boken färskare i minnet. Böckerna är dock väldigt fristående, att det finns personer som överlappar känns mer som ett litet internt skämt för författaren.</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 4 (1 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 1273</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 3 Böcker av kvinnor: 3, män: 1, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 2 Antal länder: 3</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en svensk författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-91251429811618244152023-05-01T21:01:00.000+02:002023-05-01T21:01:00.968+02:00Läsmånad: april 2023<p> <b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>Our Missing Hearts</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Taskmaster</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>A Man Called Otto</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i>, säsong 15, youtube. Ny säsong och halvvägs in gillar jag de flesta deltagarna skarpt. </div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">A Man Called Otto</i>, sfanytime.<span> Amerikansk filmatisering av En man som heter Ove med Tom Hanks i rollen som en bister granne som vill att allt ska gå rätt till. Regler är definitivt till för att följas. Hans fru har nyss dött och Otto kan inte vänta tills de återförenas igen. Dessvärre avbryts han hela tiden av de nya grannarna som behöver hjälp, idioter som kör förbi låsta grindar, en svältande katt och en av hans frus gamla elever som visar sig vara utkastad från hemmet. Riktigt bra och tårframkallande även i denna versionen.</span></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Scen:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Du är min nu</i>, Göteborgs Stadsteater. Man får följa två par som träffas, blir förälskade och sedan se hur förhållandena blir alltmer destruktiva tills polisförhör och terapi får plats i handlingen. Riktigt bra och så skrämmande att se hur snabbt, och lätt, det kan gå att radera någons självkänsla tills det inte finns något kvar.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>6. <i><b>Our Missing Hearts</b></i> - Celeste Ng</div><div>5. <b><i>De effektiva</i></b> - Åsa Plesner & Markus Larsson (non-fic) 4/5</div></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 2 (1 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 493</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 1, män: 0, kombo: 1</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 2</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><i><b>De effektiva</b></i>, med undertiteln En bok om varför välfärdens medarbetare går sönder, rekommenderas varmt. Man blir ledsen och förbannad, men ämnet är viktigt. Det handlar om hur årliga nedskärningar blivit en del av kommunernas styrning och vad det gör med verksamheterna och de som arbetar där.</span></div><div><br /></div><div><b><i>Our Missing Hearts </i></b>handlar om 12-årige Bird vars mamma en dag lämnade honom och pappan. Han har aldrig fått reda på varför och de pratar inte om henne. Men så kommer ett brev från henne i posten, fullt med tecknade katter, och ett vagt minne om en berättad saga väcks i Bird. Han försöker undersöka mer ovetandes om vilken fara han sätter sig och pappan i. Det hela utspelar sig nämligen i ett Usa, som i ett sätt att komma ur en långvarig kris har antagit PACT. Det är en långtgående auktoritär överenskommelse mellan staten och medborgarna och visar man sig vara kritisk (eller bara inte tillräckligt entusiastisk) kan det gå illa. En bra bok som stannar kvar efter läsningen, men inte lika omedelbart drabbande som Ngs tidigare böcker.</div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-85934590768053527792023-04-28T22:37:00.002+02:002023-04-28T22:37:23.938+02:00Läsmånad: mars 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: The Marlow Murder Club</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: Taskmaster</span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">film: The East</span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i>, säsong 9, tv4play. Omtittning, trivsamt program.</div></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster Australia</i></b>, youtube. Inte lika bra som originalet, men helt okej.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Bäst i test,</i></b> säsong 7, svt. Inte alls lika bra som den engelska förlagan, men det får duga.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The East</i>, sfanytime.<i style="font-weight: bold;"> </i><span>En ung anställd på ett underättelseföretag, Jane, infiltrerar en miljöorganisation som genomför olagliga aktioner. Ledaren är karismatisk och Jane börjar tvivla. Både på operationerna som planeras, men också på samhällets syn på miljön och sitt uppdrag. Riktigt bra!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Knives Out</i><span>, tv3. Rik deckarförfattare dör vid hög ålder, men detektiven Benoit får tips om att han bör titta närmare på fallet. Det är en härva av familjemedlemmar som visar sig tjäna på hans död. Lite småkul, men lättglömd.</span></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Priset vi betalar</i>, svtplay. Om svenska influencers som får sponsrade skönhetsoperationer mot att de hyllar företagen. En del operationer går fruktansvärt fel, men det är inget som vare sig företagen eller influencerna vill låtsas om i första taget. Intressant, men jag känner mig otroligt gammal när jag tittar. Det är en så främmande kultur som skildras med all denna otroliga vikt vid yta. </div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>4. <b><i>Death Comes to Marlow</i></b> - Robert Thorogood 4/5</div><div>3. <i style="font-weight: bold;">Murder at Haven's Rock</i> - Kelley Armstrong 3+/5 </div><div>2. <i style="font-weight: bold;">The Marlow Murder Club</i> - Robert Thorogood 4/5</div><div>1. <i style="font-weight: bold;">Track of the Cat </i>- Nevada Barr (omläsning) 3+/5</div></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 4 (1 omläsning)</span><br /><span>Lästa sidor: 1360</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 4 Böcker av kvinnor: 2, män: 2, kombo: 0</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 3</span><br /><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en kanadensisk författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Ny författare blev tipsad åt mig, <b><i>Robert Thorogood</i></b>. Och jag gillade mysdeckarna som utspelar sig i lilla brittiska staden Marlow, där originalet Judith med hjälp av prästfrun Becks och hundpromeneraren Suzie hamnar mitt i kluriga fall. </span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>Murder at Haven's Rock</i></b> är fortsättningen på Armstrongs Rockton-serie. Rockton finns inte längre kvar, men en ny tillflyktsort, Haven's Rock, håller på att uppföras i Kanadas vildmark. Dessvärre saknas en dag två i byggteamet och när Casey och Eric börjar undersöka märker de att vildmarken inte är så öde som den verkar och deras nya lilla stad har fått problem redan innan folk flyttar in.</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-56789761369504640302023-03-02T21:19:00.001+01:002023-03-02T21:19:08.219+01:00Läsmånad: februari 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Sjuksystrarna på Fredenslund</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>I, Tonya</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Sjuksystrarna på Fredenslund</i><span>, säsong 5, tv4. Tycker den blir bättre för varje säsong. Fröken Madsen, som känts ganska onyanserad, skrivs ut, Annas rebelliska jazzspelare förvandlas alltmer till hennes föräldrars önskesvärson vilket verkar få det att krypa i henne och Björns kärlek blir äntligen besvarad.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Panic</i>, prime. I den lilla hålan Carp i Texas utspelar sig årligen Panic, en tävling för de som går ut high school (i Carp visar de sig förvånansvärt ofta vara i trettioårsåldern, men det kan ju också vara dålig casting...). Tävlingen går ut på att övervinna sina rädslor och den ensamma vinnaren får en stor prispott. Vi får följa några deltagare lite mer: fattiga Heather, beräknande Nathalie, den hemlighetsfulla Dodge och coola slyngeln Ray. Helt okej serie, men tyckte boken var bättre.</div></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i><span>, säsong 13-14, youtube. Omtittning för jag tycker det är kul och väldigt kravlöst.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">House of the Dragon</i>, säsong 1, hbo. Utspelar sig långt före Game of Thrones och ätten Targaryen sitter på tronen genom en ganska vek kung. Han vill att äldsta barnet, en dotter, ska ärva tronen efter honom, men nya hustruns släkt intrigerar för att få de yngre sönerna på tronen. Kungens bror är också intresserad av makten. Nja, tyckte jag. Trots lovande ingredienser så var den ganska seg. Störde mig också på det mörka bildläget - irriterar mig när man knappt ser vad de filmat.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">I vår herres hage</i>, säsong 3, svt. James är äntligen gift, men Helen ser hur han dras mot militärtjänstgöring och oroar sig för att han ska lämna henne. </div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">I, Tonya,</i> tv 8.<i style="font-weight: bold;"> </i><span>Handlar om konståkningsskandalen mellan Tonya Harding och Nancy Kerrigan och vad som ledde fram till den. Tonya kämpar mot alla odds mot sin white trash-bakgrund för att göra sig ett namn inom konståkningsvärlden, men då sporten bedöms lika mycket på konstnärligt uttryck som på sportsliga prestationer är det svårt att få domarna att bortse från sina fördomar. Omtittning, vilket oftast är ett bra betyg :)</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-87464075320911435992023-02-01T21:23:00.001+01:002023-02-01T21:23:22.911+01:00Läsmånad: januari 2023<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Little Fires Everywhere </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>Pride and Prejudice</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Little Fires Everywhere</i><span>, prime. Suverän serie efter en mycket bra bok. Mia, ensamstående tonårsmamma, med dotter flyttar till ett "bra" område och Elena Richardsson bestämmer sig för att ta dem under sina vingar, men Mia visar sig vara ett ganska otacksamt välgörenhetsfall som noggrant samlar på sig familjens hemligheter. Elenas fyra barn och Mias dotter är i högsta grad i hemligheternas centrum. Välspelad, känslorik och ganska fantastisk serie!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Wheel of Time (Sagan om drakens återkomst)</i><span>, säsong 1, prime. I en annan värld letar Aes sedai (en orden av mäktiga häxor) efter drakens återfödda, en människa som kan nedbringa mörka tider över världen. De är dock inte de enda som letar, även de på den mörka sidan vill lägga händerna på henom och åter andra letar istället efter aes sedai med målet att utrota häxsekten. Många intressanta karaktärer och intriger överallt. Gillar det, får nog läsa serien.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">In a League of Their Own</i><span>, säsong 1, prime. Andra världskriget pågår och i Usa startar några affärsmän upp en baseballiga för kvinnor. För många av dem är det en dröm som går i uppfyllelse, men det förväntas att de uppför sig som damer, de ska ha ett förkläde med sig om de träffar män och kanske kan tittarsiffrorna gå upp om man kortar kjolarna... Vi får följa ett av lagen och också en svart tjej som inte ens får provspela trots talang. Mycket trevlig serie om än lite väl mycket hbtq, i slutet är det få av karaktärerna som inte är en del av scenen.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Good Omens</i>, säsong 1, prime. Passade på att se om den nu när jag har en månad på prime, har ju bara sett den under en flygning innan och även om jag uppskattar möjligheten att se på film under flyget så är ju förhållandena inte de bästa. Ängeln Aziraphale och demonen Crowley träffas några gånger under årtusendena som följer på jordens skapelse och har en något motvillig och oerkänd vänskap. När så jordens undergång ska sättas i verket, utlöst av att antikrist kommer till jorden som bebis, så försöker Aziraphale och Crowley tillsammans sätta käppar i hjulet. Mycket trevlig filmatisering av en ännu trevligare bok.</div></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Rings of Power</i>, säsong 1, prime. Utspelar sig sisådär tusen år före Sagan om ringen och Galadriel är övertygad om att mörkrets makter är på vag att vakna ur sin dvala, även om de flesta andra tvivlar. Man får även lära känna några hobbiter som lever som nomader, en dvärgprins som hittat en mithrilådra i berget och en hemlighetsfull människa som lidit skeppsbrott. Det här låter ju som förträffliga ingredienser, men resultatet är förskräckande segt. Var en utmaning att se klart den.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Marvelous Mrs Maisel</i>, säsong 1-4, prime. Midge Maisel är en ganska perfekt femtiotalshemmafru på Upper West Side (= fina kvarter), men när hon får reda på att mannen vänstrat tar livet en helt ny riktning. Hon börjar uppträda som stand-up och flyttar hem till sina neurotiska föräldrar med barnen. Trevlig komediserie, men tappar sista säsongen - den känns ganska seg.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Fleabag</i></b>, säsong 1-2, prime. Gillar den här! Ett komisk drama om caféägaren Fleabag där livet faller sönder runt henne medan hon är fullt upptagen med att sörja både sin mors och sin bästa kompis dödsfall. En snårig systerrelation tar stor plats, en far som träffat en ny (systrarnas gudmor) och som inte klarar av att prata om deras gemensamma förlust är en annan bit i pusslet och ett café på fallrepet finns i bakgrunden. Diverse snabba förhållanden fyller ut mellanrummen.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Pride and Prejudice</i><span>, svt. Min favoritausten!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Kalle och chokladfabriken</i>, kanal 5. Trevlig omtittning.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Samlarna</i>, svtplay. Ett städarteam finns för att hjälpa hoarders att leva i sina hem, ibland är de det enda som står i vägen för vräkning. Intressant.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;">Inga böcker lästa, är inte på humör. Och som man kan se på min tv-lista så har jag haft en gratismånad på Amazon prime :)</div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-34056361819438534922023-01-11T20:21:00.001+01:002023-01-11T20:21:21.504+01:00Läsmånad: december 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>Barnmorskan i East End</i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: <i> Talibanernas dolda krig mot kvinnorna</i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: <i>Call Jane</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Syndarnas hus,</i> säsong 1-3, svtplay. Drama i 1700-talets London mellan två bordellmammor. Margaret Wells är ganska god och lojal (men för envis för sitt eget bästa) och försöker komma in bland det fina folket. Mrs Quigley har däremot väldigt få försonande drag och hon ordnar kompetent vad de rika önskar, oavsett hur omoraliskt det är. Hon vill dock inte ha ny konkurrens i samma område och gör sitt bästa för att ruinera Wells bordell. Många karaktärer och händelserikt med svek, utpressning och mord. En trevlig tittning.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Nine Perfect Strangers</i>, amazon prime. Nio gästar checkar in på Tranquillium, en hälsoresort driven av den karismatiska Masha. Alla gästerna har sina problem och hos Masha får de en otestad behandling, utan att riktigt veta vad det innebär. Masha i sin tur har också hemligheter. Har tidigare läst boken och tycker inte riktigt om hur de ändrat Carmels karaktär, hur bortglömda Ben och Jessica blev eller det ganska rumphuggna slutet (även om det känns lite skumt, med tanke på att jag upplevde serien ganska utdragen emellanåt). Inte så dum, men föredrar definitivt boken av Liane Moriarty.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster</i></b>, säsong 5-7, tv4play. Omtittning, tycker den brittiska är så fenomenalt överlägsen den svenska versionen.</div></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Barnmorskan i East End</i><span>, säsong 10, svtplay. Såg julspecialen, slutade att jag såg om år 1966, säsong 10, är ju en ljuvlig serie. Nonnatus hus riskerar nedläggning nu när allt ska moderniseras och allt fler föder på sjukhus. Syster Julienne har dock en plan som går ut på att sälja nunnornas tjänster på ett flådigt privatsjukhus, något som är lite svårsålt för de mer idealistiska i gänget. Barnmorskeelever anländer och utökar persongalleriet.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">En brittisk skandal</i><span>, svtplay. Vi träffar lady Margaret Argyll på väg till sin skilsmässorättegång och sedan får vi se vägen dit. Från första mötet med kapten Argyll, via ett destruktivt äktenskap, till en skandalomskriven skilsmässa. Blir mycket tydligt att det fanns (finns?) olika måttstockar för kvinnor och män i rättegången. Jag tycker synd om Margaret, men jag kan inte säga att jag tycker om henne och det gör tittandet lite oengagerat.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Kronprinsen som försvann</i>, svt. Efter att ha hört massa bra omdömen från barn och kollegor (arbetar på skola) så blev det att titta på årets julkalender. En drottning försvinner och hennes son får skulden, men lyckas rymma ut till staden och gömma sig i fattigkvarteren. En bra julkalender, perfekt att ha på medan man kokar kolor och lagar julmat.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Call Jane</i>, bio. Joy blir gravid, men hjärtat överbelastas och risken att dö under graviditeten är hög. Hon ber sjukhusstyrelsen om att få en abort av medicinska skäl, men då barnet bedöms ha goda överlevnadschanser nekas hon. Hon är dock inte redo att dö och tar kontakt med en grupp som hjälper kvinnor med illegala aborter. Oväntat rolig och feelgoodig film och riktigt bra! Elizabeth Banks i huvudrollen och Sigourney Weaver som Virginia är superba.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Escape from Petoria</i>, svtplay. Tim och Stephen döms till långa fängelsestraff för att ha motarbetat apartheiden i Sydafrika. De bestämmer sig för att fly från det välbevakade fängelset, något som många velat, några försökt, men ingen lyckats med. Spännande filmatisering av verklig händelse.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentärer:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Skola för guds skull</i><span>, svtplay. Unga vuxna som gått på religiösa (mestadels kristna) friskolor berättar om sin skoltid och vilka konsekvenser den fått. Vi får ju träffa dem som inte mådde bra, det finns troligtvis också sådana som trivdes, men det är ändå bedrövligt att det är tillåtet. Skolinspektionen och Skolverket intervjuas och det är skrämmande hur lättköpta de är. Ett tydligt exempel på varför marknadsskolesituationen inte kommer bli bättre om de bara inspekterades mer, vilket man ofta hör i debatten, för det är ett väldigt tandlöst system.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Snabba vesslor, tuffa uttrar</i><span> (heter den i tablån, i själva programmet stod istället Snabba vesslor, morska mårdar, tycker det var en bättre titel), svtplay. En timme om vesslor, hermeliner och mårdar och diverse andra släktingar. Uppskattade speciellt hur smarta honungsgrävlingarna var - är lite fascinerad av intelligenta djur.</span></div><div style="margin: 0px;"><span><i style="font-weight: bold;">Hårt väder</i>, svtplay. David Batra utforskar extremväder som kyla, hetta och tornador över världen. Något intressant och småtrevlig, men lättglömd. </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Qatar - landet som köpte fotbolls-VM</i><span>, svtplay. Inblick i gästarbetarnas arbetsförhållande i Qatar, att de inte följer föreskrifterna känns ju inte som någon större överraskning. Efter det kommer nystande i varför just Qatar fick hålla VM - fransk korruption verkar vara svaret.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Mitt barn blev skolskjutare</i>, svtplay. Tre föräldrar berättar om sina liv efter att barnen blivit skolskjutare. Liv fulla med sorg, tankarna "om jag bara..." och försök till förklaringar. De berättar också om all skuld som lagts på dem av grannar, överlevare, medier och styrande. Intressant.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Calendar Girls</i>, svtplay. Pensionärsdamer i Florida har bildat en danstrupp med ett syfte (att sponsra supporthundar för veteraner) och är ute och framför över 100 enhörningsframträdanden om året. Damerna brinner för det, en del män muttrar missnöjt på hemmakvisten. </div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Talibanernas dolda krig mot kvinnorna</i>, svtplay. En brittisk journalist berättar om fängslade och misshandlade kvinnor efter sedlighetsbrott, flickor som försökt ta livet av sig efter ha tvingats in i destruktiva äktenskap och män som "friat" genom att hålla vapen mot huvudet på deras familjemedlemmar. När höga talibanrepresentanter intervjuas tänker ingen ingripa för "uppgifterna stämmer inte". Totalt mörker! </div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-11340033829978709542022-12-04T13:28:00.000+01:002022-12-04T13:28:01.756+01:00Läsmånad: november 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: The Bullet that Missed</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: Taskmaster<i> </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">film: Downton Abbey: En ny era</span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster</i></b>, säsong 14, youtube. Nytt gäng deltagare och riktigt trevligt att titta på.</div></div><div style="margin: 0px;"><b><i>Taskmaster</i></b>, säsong 1-4 + 8-9, tv4play. Omtittning, tycker den brittiska är så fenomenalt överlägsen den svenska versionen och låter den spela mestadels som bakgrund.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Downton Abbey: En ny era</i><span>, sf anytime. En filmstudio vill spela in en film på Downton vilket medför en ny skara människor där, ibland förfärande oborstade. Familjen passar på att fly fältet till rivieran där Lady Violet oväntat ärvt en grandios villa. Väl där utforskar de varför en obekant fransos skrivit in en engelsk flicka i ett testamente när han bara känt henne någon vecka. Kärt återseende för mig! </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">She Said</i>, bio. Två journalister, Jodi och Meghan, försöker få tillräckligt med vittnesmål och bevis för att kunna göra ett reportage om Harvey Weinstein. Inte dum alls även om alla redan vet hur det slutade.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>51. <i style="font-weight: bold;">The Life She Had</i> - K. L. Armstrong 3/5</div><div>50. <i style="font-weight: bold;">Diskursanalys som teori och metod</i> - M Jörgensen & L Phillips 2/5</div><div>49. <i style="font-weight: bold;">The Bullet that Missed</i> - Richard Osman 3+/5</div><div>48. <i style="font-weight: bold;">Lärande i praktiken</i>- Roger Säljö (non-fic) 2/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 4 (2 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 1207</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 2,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 2 Böcker av kvinnor: 1, män: 2, kombo: 1</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 2 Antal länder: 4</span><br /><span>Del av serie: 1 (0 påbörjad; 1 senaste)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en dansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en kanadensisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>The Life She had</i></b> handlar om Celeste som ärvt mormoderns fallfärdiga hus mitt ute i ingenstans i Florida. Hon gömmer sig där från ett våldsamt ex som hotar döda henne, men har samtidigt problem med sin nuvarande pojkvän som hotar att avslöja henne. En stormig natt ser hon något som rör sig i trädgården och efter en natt sittandes med pistolen i hand ser hon att det är en annan ung kvinna. Kvinnan, Daisy, är duktig på snickerier och erbjuder sig att stanna och hjälpa till. Celeste låter henne, med baktanken att Daisy kanske kan komma till nytta för att undslippa både exet och den nuvarande. Vad hon inte vet är att det inte var en slump att Daisy sökte skydd undan vädret i just hennes skjul och har letat efter en ursäkt att få komma in i Celestes hus. I den här smygande katt och råtta-leken finns också snygge mekanikern Tom som verkar veta mer än vad han säger. Okej bok med oväntade inslag, men osannolik.</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">I <b><i>The Bullet That Missed</i></b> får mina favoritpensionärer ett nytt fall där en tv-reporters död behöver förklaras. Samtidigt får Elizabeth motta hot, och tvingas lova att undanröja en gammal bekant för annars kommer någon hon älskar att dö. Nya personer introduceras och det finns många små (och stora) kringlar i fallen. Okej bok, men inte lika bra som föregångarna i serien. Lite för osannolik och krånglig.</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-44847793354301665132022-11-23T18:18:00.003+01:002022-12-22T21:25:35.089+01:00Läsmånad: oktober<p><b style="font-family: inherit;">Tv: </b></p><p><i style="font-weight: bold;">Bäst i test Norge</i><span>, säsong 2, svtplay. Nja. Lite småtrevlig, men långt till originalet (den brittiska). Och två (av fem) deltagare var med i säsong 1? Ont om komiker i vårt kära grannland?</span></p><div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Our Flag Means Death</i>, hbo. En välbeställd adelsman bestämmer sig för att lämna fru och barn för att uppfylla sitt livs dröm att bli pirat. Äventyren avlöser varandra och legenden Black Beard fattar intresse för honom. Helt okej, lite väl påflugen humor där man driver med saker som pirater som sitter i ring och pratar känslor eller ordnar talangtävling.</div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><div>47. <i style="font-weight: bold;">Aktionsforskning i förskolan</i> - Nylund, Rönnerman, Sandbeck & Wilhelmsson (nonfic) 2/5</div><div>46. <i style="font-weight: bold;">Deltagande observation</i> - Katrine Fangen (non-fic) 2+/5</div><div>45. <b style="font-style: italic;">Tolkning, förståelse, vetande</b> - Per-Johan Ödman (non-fic) 2/5</div><div>44. <b><i>The Princess Beard</i></b> - K. Hearne & D. Dawson 3+/5</div></div></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 4 (2 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 1211</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 3,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 1, män: 1, kombo: 2</span></span></div><div><span>Nya författare för mig: 3 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 1 (1 senaste)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en norsk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>The Princess Beard </i></b>är tredje delen i i serien om kungariket Pell, och jag läste den mycket för att jag trodde det var den sista. Inser nu att det kanske inte alls är så, det kanske bara inte har hunnits ge ut någon ny - i så fall är det tveksamt att jag läser vidare. Det är inte jättedåliga böcker, men humorn känns för tillkämpat krystad med t.ex. en besättningsman som heter Quort Quobain utan någon anledning alls vad jag kunde se. En massa skämt om bajs, mens och rumpor tillförde inte heller något mer än en juvenil känsla. Och det är synd för själva historien har ljuspunkter. En muskelös Kentaur med dålig självkänsla maskerar det genom att vara sinnebilden för macho, en dryad som fasar för sin nästa fas som köttätande träd och en mystisk firma som säljer mysteriekött gjort av - (avslöjar det inte här, ifall någon vill läsa boken) och en skäggig adelsdam fast besluten att stoppa dem. Alla bra ingredienser, men stoppa in två huvudkaraktärer till och man får fem personer som på knappt 400 sidor ska hitta sig själva och det blir ganska grunt.</span></div><div><br /></div><div><i style="font-weight: bold;">Tolkande, förståelse, vetande</i> kurslitt om hermeneutik. En ganska filosofisk betraktelse om hur tolkande kan vara en vetenskaplig metod. Vet inte hur mycket jag förstod, men tillräckligt för att inte tycka om den. <b><i>Deltagande observation</i></b>, också kurslitt. Fangen skriver om teorier angående deltagande observation och exemplifierar med dels andras undersökningar, men framför allt sin egen i norsk nazistisk miljö. Okej bok, men ganska långrandig. Hade kanske läst den med större intresse om jag planerat en studie med just den här forskningsmodellen. Hade dock gärna läst hennes rapport om nazisterna. <b><i>Aktionsforskning...</i></b> skulle nog inte vara dum om det är ett arbetssätt man funderar på att starta upp. Författarna får det att kännas väldigt lätterövrat även om boken i sig är väl repetativ.</div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-3932267660099555352022-10-01T10:58:00.007+02:002022-12-22T20:48:47.744+01:00Läsmånad: september<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><span>Utser inte månadens bästa den här gången. Har sett och läst för lite (och kanske inte heller tillräckligt bra grejer) för att vilja utnämna några.</span></p><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Lego Masters Australien</i>, tv4play och <b>Lego Masters Sverige</b>, tv4. Imponerande legobyggen under tidspress. Småkul att titta på.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty</i></b>, hbo. Dr Buss får ett infall och tar över LA Lakers. Hans bilförsäljaraura gör att det inte är förvånande att affärerna löses på andra sätt än de gamla vanliga. Ny i ligan och i Lakers är också Earvin Johnson, mannen som blev känd som Magic Johnson. Det är inte helt lätt att navigera bland divorna i laget, och inte heller i en värld full med pengar och vackra kvinnor. Vi får också följa de som verkar ha det mest högoktaniga arbetet av dem alla - tränarna. Att inte fler får en stroke och ramlar ner är förvånande. Mycket sevärd serie.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i><b>Hundarnas ursprung</b>, </i>svtplay. Forskare berättar om sina upptäckter när det kommer till hundars historia och evolution. En del intressant som att det finns människor som är mer genetiskt betingade att ha hund än andra. Också att det finns ett rävexperiment i Ryssland där man bara genom att alltid välja att avla på de vänligaste individerna fått fram rävar med helt annan färgteckning och öronform. Gillade också experimenten som visade hur uppmärksamma hundarna var på människors minspel och kroppsspråk.</div><div style="margin: 0px;"><i><b>Moonage Daydream</b>, bio. </i>Dokumentär om David Bowie med mestadels snabba klipp från musikvideor och intervjuer med honom. Det finns ingen "berättarröst" som förtydligar historien så jag får känslan av att titta på en oerhört lång musikvideo som attackerar både syn och hörsel och det blir tröttsamt efter ett tag. Jag uppskattar hans musik, men tror filmen går bättre hem hos riktiga fans. Kommer i alla fall fram till att jag gillar den äldre personen Bowie bättre än den yngre, känns mycket varmare och mindre pretentiös.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Domaren</i>, svtplay. Ambitiös domare som har hand om kniviga fall där liv står på spel går så in för sitt jobb att äktenskapet är nära att krascha. Men ska man avgöra om en ung kille ska få livsavgörande behandling mot föräldrarnas vilja så kanske man inte har något val? Riktigt bra film.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><div>43. <i style="font-weight: bold;">Handbok i uppsatsskrivande </i>- K. Jacobsson & A. Skansholm (non-fic) 3/5</div><div>42. <b><i>No Country for Old Gnomes</i></b> - K. Hearne & D. Dawson 3+/5</div><div>41. <i style="font-weight: bold;">Kill the Farm Boy</i> - K. Hearne & D. Dawson 3-/5</div></div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 3 (1 non-fic)</span><br /><span>Lästa sidor: 992</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 2 Böcker av kvinnor: 0, män: 0, kombo: 3</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 2 Antal länder: 2</span><br /><span>Del av serie: 2 (1 påbörjad; 0 up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">2 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><b style="font-style: italic;">Kill the Farm Boy </b><i>och</i><b style="font-style: italic;"> No Country for Old Gnomes</b> utspelar sig i kungariket Pell. I första boken ger sig "den Utvalde" ut i världen för att hitta sitt öde. En resa med osannolika färdkamrater och livshotande situationer tar fart. I nästa bok är gnomer under attack och några av dem beger sig av för att söka hjälp. Resesällskapet från första boken gör några, mestadels små, inhopp. Var irriterad i början av hur tramsigt och ytligt det var (tankarna gick till Pratchetts Discworld), men när man lärde känna karaktärerna blev det bättre. Andra boken var bättre från start, återigen hänger det på man får lära känna karaktärerna bättre, men böckerna hade blivit mycket bättre om åtminstone hälften av alla tillkämpade ordvitsar strukits.</div><div><br /></div><div><div>Sista boken var <i style="font-weight: bold;">Handbok i uppsatsskrivande</i><span>, och den var behagligt och tydligt skriven. Inte alltid en självklarhet för kurslitt tyvärr, studierna hade blivit så mycket enklare om så varit.</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-47512325432441542932022-09-06T17:45:00.001+02:002022-09-06T17:45:42.874+02:00Läsmånad: augusti 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: <i>Konsten att undervisa</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: <i>The Fall </i></span></b></p><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Fall</i>, säsong 1-3, svtplay. Riktigt bra om katt- och råttaleken mellan poliskommissarien Stella och familjefadern och seriemördaren Paul Spector. Utspelas i Nordirland så man kan njuta av dialekten samtidigt som man lever sig in i dramat.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster Nya Zeeland</i>, säsong 1-3, nätet. Ingen dum variant av originalet, förutom att taskmastern själv är alldeles för vek. Bra tävlanden och riktigt bra assistent dock.</div><div style="margin: 0px;"><i><b>Första hunddejten</b></i>, säsong 1-3, hbo. Personalen på ett hundstall parar ihop förhoppningsfulla människor med övergivna hundar. Mystv deluxe!</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Vår stora kärlek</i></b>, säsong 5, svtplay. Alan och Celia har nu varit gifta i sju år och små störningsmoment har presenterat sig och Alan börjar söka jobb för att komma ut ur huset. Samtidigt så har Gillian återigen ekonomiska bekymmer och någon passar på att dekorera hennes lada. Carolines nya kärleksintresse är inte så intresserad, dessvärre är både hennes ex-man liksom hans flickvän det... Brittisk varmhjärtad relationssåpa.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>40. <i style="font-weight: bold;">Soul Taken</i> - Patricia Briggs 4-/5</div><div>39. <i style="font-weight: bold;">Konsten att undervisa </i>- Filippa Mannerheim (non-fic) 4/5</div><div>38. <i style="font-weight: bold;">Mad about you</i> - Mhairi McFarlane 2+/5</div><div>37. <b><i>Harry Potter and the Deathly Hallows</i></b> - J.K. Rowling (barn, ljudbok, omläsning) 4/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 4 (1 non-fic, 1 barn, 1 omläsningar, 2 ljudbok)</span><br /><span>Lästa sidor: 1624</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 3 Böcker av kvinnor: 4, män: 0, kombo: 0</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 2 (0 påbörjad; 2 up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>Mad about You</i></b> var en småtrevlig chic-lit, där det största problemet var att den var så totalt förutsägbar. Harriet gör slut med sin pojkvän när han friar och paniktecknar ett hyresavtal med snygg singel man. Dessvärre har de lite svårt för varandra, och ja - du kan gissa vad som händer sen.</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><i><b>Konsten att undervisa</b></i> var en välskriven och lättläst bok och tillika ett försvarstal för läroböcker, tysta klassrum, handskrivning och prov. Och framför allt slåss den för ämneskunskaper istället för producerande och diffusa förmågor. Jag tyckte mycket om den!</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><i style="font-weight: bold;">Soul Taken, </i>senaste delen om shapeshiftern Mercy. En del svagt magiska varelser har försvunnit, andra hittats döda och det står snart klart att en magisk artefakt ligger bakom. En som tar själar med målet att kunna återuppväcka en gammal gud. Gillar boken och persongalleriet, särskilt de knarriga Zee och Sherwood. Gillar också den sinnessjuka vampyren Wulfes backstory. Enda problemet är att det är så länge sen jag läste resten av serien att jag glömt mycket av händelser som de hänsyftar till. Kommer säkert blir likadant i nästa när den kommer om något år - kommer jag över huvudtaget komma ihåg Bonaratas hot då? Kanske, då jag skrivit det här...</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-44338964939252739432022-08-09T23:24:00.002+02:002024-01-19T18:52:38.028+01:00Läsmånad: juli 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span></b><b><i>Harry Potter and the Order of the Phoenix</i></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span><span>-<i style="color: #bf9000;"> </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span></b><b><i>Harry Potter and the Order of the Phoenix</i></b><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: </span><span>-</span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;">-</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><b><i>North America with Simon Reeves.</i></b> Fick magont av den här serien. Vackra vyer och en del lovande initiativ, men också mycket förstörd natur och förstörda liv.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Wild Metropolis</i>. Om djurlivet i våra städer. Nya företeelser ger nya beteenden och en del ger hopp fr framtiden.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">House of Gucci</i>, planet. Modehuset börjar kännas daterat, men sonens nya fru har fullt med planer på hur man kan förnya. Familjen splittras och spelas ut mot varandra och när allt går åt pipan lägger sonen hela ansvaret på sin fru trots att han intrigerat lika mycket själv. Det slutar inte bra. Okej film, men inte mer.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><span><span>36. <b><i>Harry Potter and the Half-Blood Prince</i></b> - J.K. Rowling</span><span> 4/5</span><br /><span>35. <b><i>Harry Potter and the Order of the Phoenix </i></b>- J.K. Rowling </span><span>5/5</span></span></div><div><span>34. <b><i>Harry Potter and the Goblet of Fire </i></b>- J.K. Rowling </span><span>4/5</span><br /><span>33. <b><i>Harry Potter and the Prisoner of Azkaban</i></b> - J.K. Rowling </span><span>4/5</span><br /><span>32. <b><i>Harry Potter and the Chamber of Secrets</i></b> - J.K. Rowling </span><span> 3+/5</span></div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 5 (5 barn, 5 omläsningar, 5 ljudbok)</span><br /><span>Lästa sidor: 2880</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 0,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 5 Böcker av kvinnor: 5, män: 0, kombo: 0</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 1</span><br /><span>Del av serie: 5</span><div><span style="font-family: inherit;">5 böcker av brittiska författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-43123915882606187812022-08-09T23:02:00.001+02:002022-08-09T23:02:26.786+02:00Läsmånad: juni 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span></b><i style="font-weight: bold;">Harry Potter and the Philosopher's Stone</i></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><i style="font-weight: bold;">Problemet med Maggie Cole</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span></b><i style="font-weight: bold;">Undergångssektens barn</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: </span><span>-</span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Problemet med Maggie Cole</i><span>, svtplay. Maggie ger en intervju som egentligen ska handla om den lilla orten Thurlburys historia, men hon råkar också avslöja en del saftigt byskvaller och hemligheter för journalisten. Den blir viral och många liv förändras. Inte dum alls!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Badhotellet</i>, säsong 9, tv4. Kriget har tagit slut och allt är som vanligt i det lilla badhotellet. Nästan. För Amanda har en dotter, Ditmar har suttit i koncentrationsläger och den unga Sara vet inte att hennes biologiske far befinner sig på hotellet. Gillar! Såg hela säsongen under en kväll.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Undergångssektens barn</i><span>, svtplay. Dokumentärserie där de fyra äldsta barnen (av nio) berättar om sin uppväxt och flykt från ett hem präglat av pappans religion och den efterföljande rädslan, isoleringen och misshandeln. Djupt berörande, men väcker också frågor som inte får svar, som vad som hände med de två fångarna, vem Josef var och hans roll i det hela och varför ingen såg något i t.ex skolan.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Ascension - Den kinesiska drömmen</i><span>, svtplay. Ganska udda, många klipp helt utan kommentarer, mer känsla än berättelse. Förtvivlar lite över mänskligheten - massproduktion, influencers som försöker öka konsumtionen och folk som ska serva de rika. </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Usa.s mammor bakom galler</i>, svtplay. Man får möta tre kvinnor som längtar efter sina barn. Det blir dock inte alltid som de drömt när de väl kommer ut. Intressant.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Moulin Rouge</i>, svt. Förutsägbar musikal om high end-prostituerad som blir tillsagd att förföra en möjlig investerare till en teater, men som istället faller för författaren.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Downtow Abbey</i>, kanal 5. Kärt återseende av både down- och upstairsfolket i Downton när de får kungligt besök. Lite drama, lite intrigerande och en del dråpligt, men mycket hälsosamt.</div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>31. <i style="font-weight: bold;">Harry Potter and the Philosopher's Stone</i> - J. K. Rowling (barn, oml, ljud) 5/5</div><div>30. <i style="font-weight: bold;">Tender is the Bite</i> - Spencer Quinn 3/5</div><div>29. <i style="font-weight: bold;">Presentationslyftet </i>-Micke Hermansson (non-fic) 3-/5 </div><div>28. <i style="font-weight: bold;">Från fabler till manga 1</i> - A. Boglind & A. Nordenstam (non-fic) 3/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 3 (2 non-fic, 1 barn, 1 omläsningar, 1 ljudbok)</span><br /><span>Lästa sidor: 1235</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 2,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 2 Böcker av kvinnor: 1, män: 2, kombo: 1</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 2 (1 påbörjad; 0 up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en brittisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div>Det blev en Chet and Bernie-deckare den här månaden också - <b><i>Tender is the Bite.</i></b> Trevlig som alla böcker i serien, men jag föll inte lika rejält som jag brukar, tror jag kanske behöver en liten paus från Chet och hans husse. <b><i>Presentationslyftet</i></b> handlade om saker som är bra att tänka på om man ska ha en presentation, som rejäla förberedelser och väldigt lite text på powerpointslides. Många tips och man kan välja det som passar ens egen stil bäst. <b><i>Från fabler till manga</i></b> var kurslitt i barn- och ungdomslitteratur och inte dum alls. Slutligen <b><i>Harry P</i></b>, behövde en ljudbok i solstolen och är inte ledsen över det :)</div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-89018995038483075762022-06-01T07:48:00.001+02:002022-06-05T07:41:47.932+02:00Läsmånad: maj 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span></b><b><i>Nidstången</i></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><i style="font-weight: bold;">Barnmorskan i East End</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span></b><i style="font-weight: bold;">50 grader i skuggan</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">podcast: </span><span><i>Taskmaster the podcast</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hela England bakar</i><span>, säsong 10, svt. Mysprogrammet framför alla andra. Har svårt att hitta en favorit den här gången, flera som är otroligt duktiga och alla verkar trevliga. Ren njutningstv!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Alla mot alla</i><span>, säsong 7, kanal 5. Favoritfrågeprogrammet har kommit fram till finalspel och det är trevligt :)</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Barnmorskan i East End</i>, säsong 10, svt. Vi har kommit fram till året 1966 och i Storbritannien pågår en debatt om rätten till abort. Känns lite sjukt att det i Usa nu talas om att skrota den. Himla bra serie om barnmorskorna och nunneorden i ett av Londons utsatta områden.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Taskmaster</i>, säsong 13 (och säsong 1-4), nätet. Ny serie och nya trevliga tävlanden, de flesta nya för mig. </div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Gud som haver barnen kär</i>, svtplay. Ungdomar som växt upp i hårt kontrollerande religiösa miljöer intervjuas. Det är intressant och hjärteknipande när saker som rädslan för helvetet, oseende skola och skamsna föräldrar diskuteras.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Historien om kalla kriget</i>, kunskapskanalen. Om Tysklands uppdelning efter andra världskriget och de decennier som följde. Intressant och lärorikt.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">50 grader i skuggan</i>, svtplay. Magknipsframkallande om hur klimatet förändras över hela jorden. Man får bland annat möta människor som drabbats av skogsbränder i Australien och Kanada, av torka och ökenutspridning i Nigeria och Mauretanien och deras stackars djur som utfodras med papp när inget annat finns att få tag på och av så varma utomhustemperaturer att det var smärtsamt att gå ut i Kuwait. Gillade att man fick se effekterna över en så stor del av världen, samtidigt som det gör en mer uppgiven.</div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div><div>27. <i style="font-weight: bold;">Of Mutts and Men</i> - Spencer Quinn 4/5</div><div>26. <i style="font-weight: bold;">Häxan och lejonet</i> - C.S. Lewis (barn, omläsning) 2+/5</div><div>25. <b><i>Nidstången</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn, omläsning) 4/5 <b style="color: #bf9000;">*favorit*</b></div></div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 3 (2 barn, 2 omläsningar)</span><br /><span>Lästa sidor: 638</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 2,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 1 Böcker av kvinnor: 0, män: 2, kombo: 1</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 3 (påbörjad; up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Riktigt usel läsmånad, två barnböcker var en del av kurslitteraturen, den enda självvalde var </span><i style="font-weight: bold;">Of Mutts and Men,</i><span style="font-family: inherit;"> en bok i deckarserien om Chet and Bernie. Riktigt rolig med hunden Chet som berättar om fallet med en mördad forskare som visar sig ha förgreningar till en del mäktiga människor. Vill man ha en bok som får en le och ibland småskratta när man läser rekommenderas serien varmt!</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-38448997350848921172022-05-10T21:22:00.001+02:002022-05-10T21:22:43.490+02:00Läsmånad: april 2022<p> <b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span><span><i>Ankomsten</i></span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span><span><i>Barnmorskan i East End</i><i style="color: #bf9000;"> </i></span></b></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span><span><i>Indiens dyrkade hundar<span style="color: #bf9000;"> </span></i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">film: </span><span><i>Birds of Prey</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Julia</i><span>, hbo. Julia Child, amerikanska som skrev genomarbetad kokbok om det franska köket, lyckas skaffa sig ett tv-program till vissas stora tvekan. Varför titta på när en kvinna lagar mat när man kan lyssna på en intellektuell man? </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty</i>, hbo. Jerry Buss, miljonär med begagnad bilförsäljarutstrålning, köper basketlaget Lakers. Han är dock inte så solvent som han verkar, under ytan paddlar han febrilt för att få det att gå runt och försöker övertala folk genom dyra middagar och vackra kvinnor. Mycket trevlig serie - emellanåt rolig, mycket relationer (inte minst mellan spelarna i laget) och överraskande charmig. Gillar som vanligt greppet där karaktärerna vänder sig direkt till tittaren.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hotell Portofino</i>, svt. Engelsk överklassfamilj har startat upp ett litet hotell i Italien strax efter första världskriget. En del speciella gäster och en framväxande fascism gör att det inte går smärtfritt. Trevligt drama.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Mästarnas mästare</i><span>, svt. Småtrevligt underhållningsprogram. Många deltagare jag gillar.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Bäst i test</i><span>, svt. Ny säsong. Gillar Markus Berggren bäst, men vad mycket bättre det engelska originalet är!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Last Week Tonight with John Oliver</i><span>, säsong 9, hbo. Nyheter och annat granskas av komiker. Oftast bra.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Alla mot alla</i><span>, säsong 7, kanal 5. Favoritfrågeprogrammet har passerat halvtid och gruppspelet för grupp 2 har kommit igång och med det en del nya lag. Trevligt!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hela England bakar</i><span>, säsong 12, kanal7. Bästa mysprogrammet! Fantastiska bakare med Jurgen och Guiseppe i spetsen, men så många människor som utstrålar trevlighet. </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Barnmorskan i East End</i>, säsong 10, svt. Äntligen en ny säsong! Systrarna och nunnorna brottas förutom med besvärliga graviditeter och mystiska sjukdomsfall också med ekonomiska problem. Kan Nonnatus hus överhuvud taget räddas?</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Indiens dyrkade hundar</i>, kunskapskanalen. Indiska hundägare tävlar i månader i hundutställningar för att koras till det prestigefulla "årets hund". Rum fulla med troféer visas stolt upp och vissa smyger till och med in grisfett *gasp* i fodret för att ge sina älsklingar en extra skjuts. Rolig dokumentär om investerade hundägare.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Psykopaten</i>, svtplay. Norske Harald förstör utan kval människors liv genom att bland annat få dem att skuldsätta sig upp över öronen för hans skull. Totalt självupptagen, empatilös och hatfylld, och det går inte att förstå varför folk faller för honom.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Film:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Birds of Prey</i>, tv6. Harley Quinn har dumpats av Jokern och upptäcker att hon har många fiender när hon inte längre är under hans beskydd. En uppåtstigande skurk är på jakt efter en mycket speciell diamant och Harley hamnar i vägen. Aktionfylld och lite dråplig, helt okej film.</div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>24. <b><i>Ankomsten</i></b> - Shaun Tan (grafisk, omläsning) 4/5 <b style="color: #bf9000;">*favorit*</b></div><div>23. <i style="font-weight: bold;">Ett öga rött </i>- Jonas Hassen Khemiri (omläsning) 4-/5</div><div>22. <i style="font-weight: bold;">Lost Thing</i> - Shaun Tan (grafisk) 3+/5</div><div>21. <i style="font-weight: bold;">Heart of Barkness</i> - Spencer Quinn 3/5</div></div><div><br /></div><div>En enda bok som jag läst av eget bevåg, de andra är kurslitteratur, om än mycket trevlig sådan i form av Shaun Tan och Khemiri. <b><i>Heart of Barkness</i></b> berättas av deckarhunden Chet om hans och husses nya fall. En mördad skum manager med hans klient/älskarinna som huvudmisstänkt är del nio i serien. Den får mig på gott humör, även om det inte är den bästa i serien, det är inte min favoritingrediens när saker som ligger sisådär 50 år tillbaka i tiden får återverkningar på det som händer nu.</div><div><br /></div><div><b>Lässtatistik:</b></div><div><span>Lästa böcker: 2 (2 omläsningar, 2 grafiska)</span><br /><span>Lästa sidor: 712</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 2,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 2 Böcker av kvinnor: 0, män: 4, kombo: 0</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 0 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 1 (0 påbörjad; 0 up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">2 böcker av en australisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 böcker av svenska författare</span></div></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-1740725221840560092022-04-02T13:02:00.000+02:002022-04-02T13:02:22.849+02:00Läsmånad: mars 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span></b><i style="font-weight: bold;">The Deepest of Secrets av Kelley Armstrong</i></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><i style="font-weight: bold;">Saknad, aldrig glömd</i></p><div><b><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span></b><i style="font-weight: bold;">Zelenskyj: Mannen som stod upp mot Putin</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;"><br /></span></b></div><div><b><span style="color: #bf9000;">pod: </span><span><i>Fråga Agnes Wold</i></span></b></div><div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty</i>, hbo. Jerry Buss, miljonär med begagnad bilförsäljarutstrålning, köper basketlaget Lakers. Han är dock inte så solvent som han verkar, under ytan paddlar han febrilt för att få det att gå runt och försöker övertala folk genom dyra middagar och vackra kvinnor. Mycket trevlig serie - emellanåt rolig, mycket relationer (inte minst mellan spelarna i laget) och överraskande charmig. Gillar som vanligt greppet där karaktärerna vänder sig direkt till tittaren.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Doktorn kan komma</i></b>, sjuan. Brittiska läkaren Eliza flyr problem i äktenskapet genom att ta ett jobb hos de flygande läkarna i Australien. Mycket trevlig serie med en del relationsdrama för sjukvårdspersonalen och många dramatiska olycksfall för dem att hantera.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Peacemaker</i>, säsong 1, hbo. Superhjälten Peacemaker släpps oväntat fri, men det finns förbehåll - att ingå i en grupp med udda människor som har en lista över folk som behöver dö - projekt Butterfly. De blir alltmer sammansvetsade, men Peacemaker brottas med samvetskval och ärr från en bedrövlig barndom. Ganska kul :)</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Gilded Age</i><span>, säsong 1, hbo. Överklassen i New York blir utmanad av nyrika familjen Russel som är fast beslutna att accepterade av dem. Inte lika bra som Downton Abbey trots samma gäng bakom, men bra nog. Tveksam till huvudkaraktären Marian dock, hon känns för modern i tänkandet och för god.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Saknad, aldrig glömd</i><span>, säsong 3-4, svtplay. Riktigt bra brittisk krimserie! Gamla lik som dyker upp utreds och de inblandades nuvarande liv blir rejält påverkade. Ett fall/säsong - första lite seg, men de efterföljande strålande!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Alla mot alla</i><span>, säsong 7, kanal 5. Ny säsong med favoritfrågeprogrammet och en del nya lag. Trevlig!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">My Brilliant Friend</i>, säsong 3, hbo. Önskar att jag inte störde mig så på huvudkaraktärerna, gillar varken Elena eller Lily, vilket gör serien svårtittad. Hade underlättat om de pratat engelska eller svenska då jag gärna har datorn i knäet och stundtals mest lyssnar när jag "tittar på tv", men italienskan gör det svårt att göra annat under tiden, alternativt missar jag en del.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Raised by Wolves</i>, säsong 2, hbo. Våra vänner från första säsongen blir en del av en större koloni, men alla gillar inte nytillskotten. Datorn som styr det hela finner dock androiden Modern mycket intressant. En flygande gigantisk orm finns, anhängare till religionen om Sol kämpar emot styret och mycket annat. Nja, tyckte om första säsongen, men här är det riktigt spretigt och lite flummigt. Det är inte så att jag sätter mig och tittar på det nya avsnittet samma dag det kommer, ibland inte ens samma vecka... Tror inte jag kommer att bry mig om att titta vidare om det blir en tredje säsong.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Det här är ditt land</i>, svtplay. Carina Bergfeldt tar med sin amerikanske bror runt Sverige för att ta reda på vad svenskhet är med förhoppningen om att brorsan ska flytta hit. Intressant att få se Sverige utifrån, tror han har en poäng när han påtalar vår självgodhet...</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Pensionärsbyn i öknen</i><span>, kunskapskanalen. Ett samhälle byggt för seniorer i Arizonas öken - inga skolor, men med sjukhus. Där åker äldre omkring i golfbilar och förutom de mer väntade aktiviteterna line dancing och bingo sjungs det i garageband och åks motorcykel. Förutom långa avstånd till barn och barnbarn och hårda ordningsföreskrifter som genomdrivs rigoröst så verkar de flesta trivas bra.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Mordet på den lille havfrue</i>, svtplay. Fotografen Michael Forsmark har en förmåga att alltid vara först på plats vid rån, fängelserymningar och halshuggningen av Den lilla sjöjungfrun. Det händer så frekvent att polisen till slut börjar misstänka att han vet mer än vad han säger. Ganska seg dokumentär.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Hillsong - Gud blir viral</i></b>, svtplay. Megakyrka som trycker hårt på karismatiska predikanter och konsertliknande upplägg, men där pedofilanklagelser och arbetsutnyttjande av volontärer tystas ner. Ger sektkänslor.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Zelenskyj: Mannen som stod upp mot Putin</i>, svtplay. Kort dokumentär om Zelenskyj och hans bakgrund innan han blev Ukrainas president och lite om hur han, med beröm, skött kommunikationen sen kriget startade. Hade gärna haft lite mer om presidenttiden innan kriget - fick intrycket av att det började bra, men sen vattnades föresatserna ur lite? Intressant oavsett.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Scen:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Kärlek skonar ingen</i>, Göteborgsoperan. Musikal byggd på Håkan Hellströms låtar. Nä, inget för mig! Jag och en kompis var redo att lämna i pausen, men de två andra ville se klart så mer eller mindre genomled andra akten med. Den var något bättre, historien var tydlig där (det tog en himla tid för berättelsen att komma igång tyckte jag), men jag är inget större fan av Håkan Hellströms musik vilket inte underlättade... Och när berättelsen tog slut, så slutade inte föreställningen?! De hade ytterligare ett par "festnummer" och jag satt där och kände hur livet bara rann mellan fingrarna.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>20. <i style="font-weight: bold;">This Much is True</i> - Miriam Margolyes (memoar) 3-/5</div><div>19. <i style="font-weight: bold;">The Deepest of Secrets</i> - Kelley Armstrong 4-/5 <b style="color: #bf9000;">*favorit*</b></div><div>18. <i style="font-weight: bold;">Mio, min Mio</i> - Astrid Lindgren (barn, omläsning) 3-/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 3 (1 non-fic, 1 barn)</span><br /><span>Lästa sidor: 936</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 2 Böcker av kvinnor: 3, män: 0, kombo: 0</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 1 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 1 (påbörjad; 1 up to date)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en brittisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en kanadensisk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en svensk författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Tre ynka böcker den här månaden. <b><i>The Deepest of Secrets </i></b>är den sjunde, och tyvärr troligen sista, delen i serien om den lilla vildmarksstaden Rockton, byggd för dem som av olika skäl vill lämna det offentliga samhället. En ägarkommitté avgör om man är lämplig och sedan får man en ny identitet och flygs dit. I boken begås kardinalsynden att avslöja en annan invånares rätta identitet och anledningen till att han flyttat till Rockton (dråp) och folk börjar bli oroliga. Inte bara för att det finns en mördare bland dem, men också för att de själva kan stå på tur att avslöjas så misstankarna flödar och folk hittas döda. Inte bara invånarna är hotade utan även själva staden, för ägarna har börjat tröttna på Rocktons problem och bristande lönsamhet. Jätteglad att återse mina favoritkaraktärer igen. Inte den bästa i serien, men riktig gladläsning för mig. Tyvärr tror jag inte att det blir någon fortsättning, trådarna knöts ihop ganska prydligt, om än med en möjlig lucka för en spin off.</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><i style="font-weight: bold;">This Much is True</i> är Miriam Margolyes självbiografi. Under de pandemiska nedstängningarna passade hon på att som 80-åring berätta om sitt liv och dessutom lite om sina föräldrars liv före henne. Föräldrarnas uppväxt var intressant att läsa om, och jag gillade slutet när hon kom in på politik och sin judiskhet, men mitten kändes ganska utdragen. Mycket om hennes skolår, klasskamrater och lärare och mycket om olika roller, motspelare och regissörer i teatrar, filmer och tv-serier - resultatet blev en himla massa namn. En del roliga episoder, men om man har sett henne på Graham Nortons show (vilket man bör göra om man missat henne, hon är filterlös och en hysteriskt rolig berättare, klipp finns på youtube) så har man redan hört det mesta.</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><i style="font-weight: bold;">Mio, min Mio</i> var kurslitteratur och jag kan inte påstå att det är en av Astrids bästa. Tycker den är för upprepande rent språkmässigt och det tar ganska länge innan det blir spännande. </span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-1359107093765551072022-03-08T15:02:00.002+01:002022-03-09T22:59:43.031+01:00Läsmånad: februari 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span style="color: #bf9000;">bok: </span></b><i style="font-weight: bold;">The Subtle Knife </i></p><p><b><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span></b><i style="font-weight: bold;">The Dog House</i><b><span style="color: #bf9000;"><i> </i></span></b></p><div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><i><br /></i><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Farliga familjeband</i>, svtplay. Miniserie där änka faller för ny man som hennes vuxna barn betraktar med misstänksamhet. De vuxna barnen har också sina egna relationsbekymmer att handskas med. Beskäftig granne gör sitt bästa för att hålla sig insatt i det som händer. Storyn bryts av glimtar av polisförhör, för något har hänt. Riktigt bra.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">I vår herres hage</i><span>, säsong 2, svt. Landsbygdsveterinären Herriots upplevelser bland bönderna i Yorkshire strax före andra världskriget. Till slut vågar han äntligen fråga Helen om en dejt. Tristan fortsätter att trassla till det för sig. Mys!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Gilded Age</i><span>, hbo. Överklassen i New York blir utmanad av nyrika familjen Russel som är fast besluten att bli en del av dem. Inte lika bra som Downton Abbey trots samma gäng bakom, men bra nog. Lite tveksam till huvudkaraktären Marian dock, lite väl modern.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">My Brilliant Friend</i><span>, säsong 3, hbo. Tycker det är ganska segt, och är mycket mer intresserad av Lila än Elena (har det gemensamt med de flesta av karaktärerna), men tyvärr är det inte hon som är huvudperson och Elena är för distanserad. Hon har inga varma band vare sig med sin familj, sin väninna eller med fästmannen och är väldigt fokuserad av intrycket andra har av henne.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Saknad, aldrig glömd</i><span>, säsong 1-2, svtplay. Polisenhet får hand om fall där liken legat oupptäckta i tiotals år. När de börjar luska blir det kedjereaktioner i de inblandades nya liv. Första säsongen något seg, andra grep tag rejält.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Ny i flocken</i><span>, kunskapskanalen. Fyra hushåll skaffar nya familjemedlemmar i form av katt eller hund och man får följa hur det går under den första månaderna. Mysigt. </span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Alla mot alla</i><span>, säsong 7, kanal 5. Ny säsong med favoritfrågeprogrammet och en del nya lag. Trevligt!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The Dog House </i><span>(eller</span><i style="font-weight: bold;"> Första hunddejten</i><span>)</span><span> säsong 1-3, hbo. Sökande människor matchas med hundar som söker nya hem. Gulligt, hjärtvärmande och beroendeframkallande.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Raised by Wolves</i> , säsong 1, hbo. Två androider, Mother och Father, har fått uppdraget att starta en ny koloni på planeten Kepler 22b då förutsättningarna för liv på jorden är förstörda. Sex nya barn föds, men Kepler 22b är ingen givmild plats att växa upp på. Och för att göra det hela värre anländer det efter några år en ny skara människor som tycker att de har rätten att styra livet på den nya planeten. Inte dum alls.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Diktatorns barn</i>, svtplay. Två bröder uppvuxna i Ceausescus barnhem berättar om uppväxten. Fruktansvärd med stryk i överflöd och ingen ömhet, men samtidigt vet de inte om det hade varit bättre att växa upp i sin väldigt fattiga familj.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>17. <i style="font-weight: bold;">The Amber Spyglass</i> - Philip Pullman 4-/5</div><div>16. <i style="font-weight: bold;">Coraline</i> - Neil Gaiman (barn) 2+/5</div><div>15. <i style="font-weight: bold;">The Subtle Knife </i> - Philip Pullman 4/5 <b style="color: #bf9000;">*favorit*</b></div><div>14. <i style="font-weight: bold;">Från Prins Hatt till Mio min Mio</i> - Hans Holmberg (non-fic) 3-/5</div><div>13. <i style="font-weight: bold;">Scents and Sensibility</i> - Spencer Quinn 3+/5</div><div>12. <i style="font-weight: bold;">Northern Lights </i>- Philip Pullman 3+/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 6 (1 non-fic, 1 barn)</span><br /><span>Lästa sidor: 1982</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 1,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 5 Böcker av kvinnor: 0, män: 6, kombo: 0</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 2 Antal länder: 3</span><br /><span>Del av serie: 4 (påbörjade: 1/ up to date: 1)</span><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en amerikansk författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">4 böcker av brittiska författare</span></div><div><span style="font-family: inherit;">1 bok av en svensk författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Enbart manliga författare den här månaden, undrar om det någonsin hänt innan? Bäst var Philip Pullmans fantasytrilogi <b><i>His Dark Materials</i></b>, där Lyra och Will reser mellan världar och det finns en profetia om de på något sätt ska avgöra världens öde. Fantastiskt världsbygge där vissa världar påminner mycket om varandra, och andra som är fascinerande nya. Gillar karaktärerna också, man får följa när Lyra och Will växer upp och karaktärerna runt omkring känns mestadels fullödiga.</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Fortsatte med min bästa gladdeckarserie Chet and Bernie i <b><i>Scents and Sensibility</i></b>. I det nya fallet har grannarna problem med vuxne sonen som gett dem en stulen, fridlyst kaktus och det blir inte bättre av att polisen som utreder det är på den skumma sidan. I fallet finns också valpen Shooter som av någon outgrundlig anledning påminner Chet väldigt mycket om honom själv... Rolig och händelserik!</span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>Coraline</i></b> läste jag om (läser en kurs i barnlitteratur den här terminen), och nja, tyckte inte bättre om den den här gången. Synd, för i vanliga fall tycker jag Gaiman skriver fantastiska böcker, men jag blir inte gripen av Coralines öden alls.</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-924338866603590410.post-9593321121688842932022-02-03T21:23:00.001+01:002022-02-03T21:23:15.516+01:00Läsmånad: januari 2022<p><b><span style="color: #bf9000;">MÅNADENS BÄSTA</span></b></p><p><b><span><span style="color: #bf9000;">bok: </span><i><span style="color: #bf9000;"> </span>PAX-serien</i></span></b></p><p><b><span><span style="color: #bf9000;">tv-serie: </span><i><span style="color: #bf9000;"> </span>Beforeigners</i></span></b></p><div><b><span><span style="color: #bf9000;">dokumentär: </span><i><span style="color: #bf9000;"> </span>-</i></span></b></div><div><br /></div><div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><span style="font-family: inherit;"><b>Tv: </b></span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Sjuksystrarna på Fredenslund</i><span>, säsong 4, tv4play. Trevlig dansk serie där sjuksköterskeelverna får en ny motståndare i form av den formidabla, men skräckinjagande, biträdande föreståndarinnan Elisabeth. En serie som blivit allt bättre under säsongerna tycker jag.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Beforeigners</i><span>, säsong 2, hbo. Ett lik som har likheter med Jack the Rippers offer dyker upp, och frågan om han är en av tidsresenärerna? Sköldmön Alfhildr och nutidspolisen Lars kopplas in på fallet. Det hela försvåras av att det finns de högre upp som har en annan agenda. Gillar, men alldeles för kort säsong!</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hedersmordet</i>, svtplay. Ung kvinna anmäls försvunnen och det visar sig att hon redan varit hos polisen flera gånger för att söka skydd mot släktingar som hotat döda henne. Bra miniserie baserad på en verklig händelse. </div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts</i>, hbo. Kärt återseende där många av skådisarna och regissörerna pratade om hur det var att spela in filmerna. </div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Travel Man</i>, säsong 1-2, svtplay. Komikern Richard Ayoade tar med sig "kompis" och gör 48-timmars besök i städer. Okej slötittning, men han är väldigt torr, tror det hade varit ett helt annat program om någon annan stått vid rodret.</div><div style="margin: 0px;"><b><i>Love Child</i></b>, säsong 3-4, svt. 70-talet är här med demonstrationer mot Vietamkriget och för kvinnors rättigheter. Till Stanton House kommer nya gravida minderåriga och man fortsätter följa de som fick barn i tidigare säsonger. Martha är min favorit. Huvudpersonen Joan kämpar på med att försöka rädda sin man från fängelsestraff. Sen blir hon gravid och allt blir värre. Tycker mer om den här serien ju längre det går - eller kanske ju mer man lär känna casten.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">And Just Like That</i><span>, hbo. Uppföljaren till Sex and the City. Man träffar Carrie, Charlotte och Miranda igen (Samantha är utskriven), och de har blivit äldre, men är sig mestadels lika. Det är bara Mirandas utveckling som inte känns logisk - så rädd för att göra fel. Såg i en intervju att ett krav för att göra uppföljaren var att den skulle vara mer inkluderande vilket är lovvärt. Men det känns lite eljest att de första vännerna med annan hudfärg, liksom tre binära personer, alla lärs känna just under det året man följer dem, de tio åren emellan fortsatte av allt att döma som förut. Nåja, okej uppföljare, bitvis ganska tragisk.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">The West Wing</i><span>, säsong 1, hbo. Har sett avsnitt förut, men aldrig hela så började från början nu. Bra serie om händelserna bakom kulisserna i vita huset, men vet inte om jag egentligen känner för att se alla 155 avsnitt.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">På spåret</i>, svt. Tycker det är segt och småtråkigt, och lade till slut ner tittandet efter andra gruppen.</div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Första hunddejten</i><span>, säsong 2-3, hbo. Sökande människor matchas med hundar som letar nya hem. Gulligt och hjärtvärmande.</span></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Hjärtats vägar</i>, säsong 5, svt. Vi är tillbaka i lilla Whyhope som har haft ett fruktansvärt år med torka och evakuering av sjukhuset. En utomstående konsult skickas in för att få staden på fötter och hon tar itu med den omfattande korruptionen - borgmästaren/matriarken Meryl ligger illa till. Gillar den här! Familjesåpa med humoristiska inslag och trevliga (om än ibland lite ensidiga) karaktärer.</div><div style="margin: 0px;"><br /></div></div><div style="margin: 0px;"><br /></div><div style="margin: 0px;"><b>Dokumentär:</b></div><div style="margin: 0px;"><i style="font-weight: bold;">Tom Cruise och hans svarta skugga</i>, svtplay. Intressant man, kass dokumentär. Berättaren drar långa växlar på småsaker för att bevisa Toms svarta skugga, som när han slutar le under inspelningen av Föräldrafällan (tror han lyssnar intensivt på regissören) -"Kan det vara det inre mörkret som känns här?". Kanske är det bara att man inte står och flinar som en idiot hela tiden man arbetar? "Har han lite drag av den plågade vampyren Lester?" Jo, det finns en långsökt kommentar om det. "Bearbetar han sitt eget förhållande till sin pappa i Magnolia?" Jamen, det är ju en gissning lika tagen ur luften som allt annat för det kan väl inte vara så att han bara spelar en roll? Och allt sägs till ödesmättad musik... Hade hellre sett ett program om Tom utan försöken att tolka honom genom filmrollerna han spelat.</div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b><br /></b></div><div style="margin: 0px;"><b>Böcker:</b></div><div><div>11. <i style="font-weight: bold;">Historien om Bodri</i> - Hédi Fried (barn, högläsning) 4+/5</div><div>10. <i style="font-weight: bold;">Draugen </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5<br />9. <b><i>Maran</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5<br />8. <b><i>Vitormen</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4/5<br />7. <b><i>Pestan</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5 <span style="color: #bf9000;">*favorit*</span><br />6. <b><i>Näcken</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5<br />5. <b><i>Gasten</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4/5<b><i> <br /></i></b>4. <b><i>Bjäran</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5<b><i> <br /></i></b>3. <b><i>Mylingen</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4+/5<b><i> <br /></i></b>2. <b><i>Grimmen</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4/5<b><i> <br /></i></b>1. <b><i>Nidstången</i></b><i style="font-weight: bold;"> </i>- Åsa Larsson & Ingela Korsell (barn) 4/5</div></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span><b>Lässtatistik:</b></span><br /><span>Lästa böcker: 11 (11 barn)</span><br /><span>Lästa sidor: 1978</span><br /><span><span style="font-family: inherit;">Böcker på svenska: 11,</span><span style="font-family: inherit;"> engelska: 0 Böcker av kvinnor: 1, män: 0, kombo: 10</span></span><br /><span>Nya författare för mig: 2 Antal länder: 1</span><br /><span>Del av serie: 10 (påbörjade: 1/ up to date: 1)</span><div><span style="font-family: inherit;">11 böcker av svenska författare</span></div></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;"><b><i>PAX-serien</i></b> i tio delar hade gärna fått hålla på lika gärna till - härlig läsning! Bröderna Alrik och Viggo värvas som beskyddare till ett dolt bibliotek i Mariefred, fullt av magiska böcker. Försvaret behövs för tiderna är oroliga, det magiska skyddet sviktar och i staden finns en svarthäxa som intrigerar för att ta besittning över böckerna. Genom serien träffar de på många ovanliga varelser, som en myling, näcken och en vitorm och det är intensivt och spännande. Men minst lika bra skildras vardagen. Alrik och Viggo är fosterhemsplacerade, i sin nya skola får de snabbt nya fiender i form av en mobbare och en fördomsfull lärare och i bakgrunden finns deras alkoholiserade mamma. Alrik, den äldre av dem, har gett upp hoppet om henne, men Viggo tror fortfarande att hon ska dyka upp när hon sagt och att de en dag ska bo tillsammans igen. Mycket känslor (hej hej Henry!) och man tycker så mycket om karaktärerna. Välskrivet och med suveräna illustrationer. Se dock till att alltid ha nästa bok i serien redo, de slutar med cliffhangers och det hade lika gärna kunnat vara en tjock bok som tio kortare. </span></div><div><span style="font-family: inherit;"><br /></span></div><div><span style="font-family: inherit;">Riktigt bra var också <b><i>Historien om Bodri</i></b>, en bilderbok skriven av Hédi Fried om hennes barndom i en liten idyllisk stad och förflyttningen till ett koncentrationsläger. Den är kort, men lyckas få med mycket om livet före och under kriget. Jag hade den som högläsning under minnesdagen för förintelsen och det var en engagerad klass med efterföljande diskussion, men den var svår att läsa - hade som en klump i halsen under stora delar. Fantastiska illustrationer också.</span></div>Helenahttp://www.blogger.com/profile/11654235341904922504noreply@blogger.com0