tisdag 2 april 2013

Insurgent: Jag är nog dessvärre Erudite, suck. Vad är du?

Insurgent
Bild lånad från adlibris
Insurgent av Veronica Roth är fortsättningen på Divergent och den är bra! Man får följa Tris när hon rör sig mellan de fem olika falangerna och de "kastlösa" och man får större insikt i hur de olika delarna fungerar och passar ihop och hur manipulerade de är. 

Under besöken hos de olika falangerna försöker hon och hennes följeslagare hitta det som Erudite har riskerat hela samhället för att få tag på. Hela bilden är fortfarande inte klar, men det som antyds är stort, även om jag reagerade på antalet generationer (försöker att inte spoila något här...). Här finns också ett embryo till tanken bakom det väldigt ologiska styrelsesättet som jag suckade över när jag läste första delen.

Tris själv känner skuld över sina föräldrars död, relationen med pojkvännen Four knakar (och med ens tycker jag att hela romantikdelen är mycket bättre skriven...) och hennes falang, Dauntless, är inte längre vad den brukade vara. Dessutom är hennes älskade bror mer indragen än vad han låtsas om. Som om inte allt det här vore nog så fortsätter jakten på de "annorlunda" (divergents) oförtrutet. Gillade verkligen den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)