måndag 15 juli 2013

Dead Until Dark: Lång mörk främling med huggtänder sökes

Dead until Dark
Bild lånad från adlibris
Jag har läst Dead Until Dark (Charlaine Harris) några gånger förut, och den är fortfarande lika bra! Vampyrerna har gett sig tillkänna för människorna och en av dem, Bill, blir Sookies första pojkvän. Dessvärre anser inte alla att mixade par är önskvärda och någon tar livet av dem som "fraterniserar" med vampyrer. Förutom mordhistorien så finns Sookies och Bills trevande försök till ett förhållande och det skaver, han är inte direkt en drömprins (för någon annan än henne).

Boken har en humoristisk ton som jag tycker om, man får veta vad som egentligen hände med Elvis och vampyrerna är lika olika varandra som den mänskliga befolkningen. Jag gillar också beskrivningarna av vardagslivet, som att huvudpersonen rakar benen eller att farmodern är med i en förening som minns "the war of the Northern agression" (det amerikanska inbördeskriget). Sitter ibland och väntar på saker som aldrig händer eftersom jag har bilder från tv-serien, men jag föredrar alla gånger böckerna.

Del 1 av The Sookie Stackhouse Novels.
Smakebit - Dead Until Dark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)