söndag 7 juli 2013

Bilbo, en hobbits äventyr: Små män på litterärt äventyr

Bilbo
Bild lånad från adlibris
Ända sen jag såg filmen har jag tänkt läsa Bilbo, en hobbits äventyr av J. R. R. Tolkien och nu har det äntligen hänt. Den var ganska lik filmen, förutom att den inte hade några orcher (och nu börjar jag tvivla på att det var orcher i filmen, kan det ha varit vättar?) och att man fick följa med på hela resan utan att behöva vänta ett år på fortsättningen. Boken är skriven för barn och har ibland ett väldigt direkt tilltal: "Gångarna gick i kors och tvärs och slingrade sig i alla riktningar, men vättarna hittade där lika bra som du hittar till närmaste postkontor." (Vilket nuförtiden inte är särskilt lätt med tanke på hur många som lagts ner, men det var ju lättare förr...)

Vad tyckte jag då om boken? Nja, sammanfattar det väl rätt bra. Jag skulle behövt mer av relationer och/eller känslor och mer sammanhang för att jag skulle tycka att den vara bra. Här är det en massa karaktärer som man inte lär känna vidare väl, och en massa farliga situationer som inte blir vidare spännande, kanske för att jag just inte är så engagerad i personerna.

2 kommentarer:

  1. Jag minns att den gick som radioföljetong en sommar när jag var ung, men jag minns inget av handlingen...

    SvaraRadera
  2. Inte den mest minnesvärda boken. Räknade med att läsa om Sagan om ringen efter den här, men nu är jag inte sugen längre så den gav inte mersmak.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)