söndag 21 juli 2013

Smakebit på søndag - From Dead to Worse

Smakbitsdags! Mari på Flukten fra virkeligheten har kommit på den här goda idén. Dagens smakebit kommer från Charlaine Harris bok From Dead to Worse som är del 8 i serien om Sookie Stackhouse. Sookie har varit med om en hel del skrämmande upplevelser under seriens gång vilket har härdat henne (inte för att hon någonsin varit beskedlig).

I den här smakbiten är hon och vampyren Eric på väg hem efter att ha träffat hennes gammelfarfar för första gången. På motorvägen kör en bil med blåljus upp bakom dem och någon (en varulv) som låtsas vara polis går fram till förarfönstret och börjar skjuta, Eric får tag på honom och börjar tömma honom på blod:

The assassin began crying. 
"Don´t let him turn me into one of them," he appealed to me. 
"You should be so lucky" I said, not because I actually thought it was so darn great to be a vampire but because I was sure Eric had something much worse in mind.
I got out of the car because there was no point in trying to get Eric to release the Were.

En ganska kallhjärtad reaktion eller hur?

Inlägget jag skrev efter att ha läst hela boken.

15 kommentarer:

  1. Har sett lite av serien, men ännu inte läst böckerna. Mina systrar gillar böckerna, så jag har funderat på saken ;-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna slår tv-serien med hästlängder tycker jag. Det är ingen djup litteratur, men mycket trivsam läsning.

      Radera
  2. Jag har fyra av böckerna stående olästa i bokhyllan. Någon gång ska jag läsa dem. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten, apropå Vid hägerns skarpa skri, så var det ett tag sedan (tio år) jag läste de tre första böckerna, men visst känns det lite som om Kaede har gjort ett fullständigt personlighetsombyte? Det känns åtminstone som så för mig.

      Radera
    2. Det tycker jag absolut att du ska :) Håller med om Kaede, tyckte inte om henne i sista boken. Vet inte hur långt du har kommit, men i slutet av boken önskade jag att hon var död...

      Radera
  3. Jeg så første sesong av True Blood, men fant ut at det ikke var noe for meg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan inte gilla allt. Men böckerna är bättre!

      Radera
  4. Vampyr-romaner er ikke akkurat i min gate... men takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god :) Är ganska fascinerad av de huggtandade varelserna själv :) Gillar att det finns så många olika världar och myter om dem.

      Radera
  5. Jag skulle verkligen vilja läsa böckerna och se TV-serien. Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plöjer ju hela serien i ett svep nu och njuter för fullt - perfekt semester. Bestämmer du dig bara för en av varianterna så är böckerna (naturligtvis?) bättre. Mycket bättre.

      Radera
  6. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
  7. Likte smakebiten, jeg elsker den serien :) En av mine favoritter blant lettleste bøker :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)