söndag 12 januari 2014

Bokåret 2013 i enkätform

Hittade en enkät om bokåret 2013 hos Bokföring enligt Monika och vill så klart svara själv på frågorna :) Så...

Hur många böcker läste du?

121

Och hur många sidor blev det totalt?

Har inte räknat. Men nästa år...

Vilken var den bästa boken du läste?

Svårt, har fått ner en Tio i topp-lista... men svarar Ender's Game av Orson Scott Card och Child 44 av Tom Rob Smith. Men det är jämnt i toppen.
  
En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman.

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Ender's Game av Orson Scott Card. Hade inga större förhoppningar på den, utan läste den bara för att den skulle bli film och jag ville ha läst den innan (inte för att jag hade tänkt se filmen, men det blev jag ju tvungen att göra). Och så visade det sig vara en av årets absolut bästa <3

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?

Det beror ju på vem jag pratar med, men fyra av de vanligaste är: Child 44 av Tom Rob Smith, Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifke Brunt, En man som heter Ove av Fredrik Backman och The Fault in our Stars av John Green.   

Bästa bokserien du upptäckte?
Får skriva två här med, är inget bra på att begränsa mig... Slated av Teri Terry - en bra dystopiserie och en serie som väl egentligen mer är en bok delad i tre delar: Gardells Torka aldrig tårar utan handskar.

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
Har läst mycket bra, men Orson Scott Card är en ny författare som jag har läst flera böcker av. 

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?

Den grafiska romanen Ankomsten av Shaun Tan. Inte för att den var svårtillgänglig, tvärtom, men att "bara" titta på bilder var nytt för mig.

Mest spännande bladvändare?

Den nya människan av Boel Bermann - så himla bra!

Bästa skräckisen?
Den nya människan av Boel Bermann, smygande otäck historia som fick mig att tända lampor även i rum jag inte var i.

Den sorgligaste boken?
Har gråtit till rätt många, blir bara blödigare... The Fault in our Stars av John Green var en av de blötaste och andra delen i Torka aldrig tårar kom inte långt efter.

Den roligaste boken?
En man som heter Ove av Fredrik Backman. Sen grät jag ju en hel del också...

Den mest hypade boken?
Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Men tycker den levde upp bra till förväntningarna :)

Bästa ungdomsbok?
Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifke Brunt.

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?

The Fault in our Stars av John Green.

Mest minnesvärda karaktär?
Paul i Tatuh, Ove och så mina bad boys, Eric Northman och Jace (åtminstone i första boken).

Vackrast skrivna boken som du läst?

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

En bok som gjorde starkt intryck på dig?

Morgon i Jenin av Susan Abulhawa, bara för att variera mig lite, tidigare titlar hade också passat bra, men den fick mig att fundera över Palestinafrågan mer än någonsin förut... 

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
The Fault in our Stars av John Green.

Kortaste boken du läst?
The Tiny Wife av Andrew Kaufman. 80 små sidor...

Längsta boken du läst?
Vet inte om det är den allra längsta, men den är i alla fall ganska tjock: Wolf Hall av Hilary Mantel.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
The Fault in our Stars av John Green.

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2013?
Mortal Instruments: City of Bones, Ender's Game, Du gör mig galen och The Hobbit - an unexpected journey.

Favoritrecension du skrev?

Turned av Morgan Rice. Den blev (välförtjänt) ganska elak, men det var väldigt rolig att skriva.

Mest populära inlägget på din blogg?

Recensionen om Wolf Hall.

En bok du inte läste 2013 som du kommer prioritera 2014?

Har en ganska lång lista...

En bok du ser fram emot?

De avslutande delarna på Slated, Pure och Wolf Hall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)