torsdag 25 december 2014

Bokbloggarkalender: sammanfattning

Samlade alla mina julkalenderluckor här. Inte för att jag förväntar mig att så många tycker det är intressant att läsa om, men jag vill lägga till svaren i boksvammelfliken ifall jag behöver kolla på dem senare, och helst utan att fylla den med lucklänkar så jag är helt enkel självisk :) Det var Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som ville fick vara med :)

Lucka 1 - Den första boken som jag minns eller läste: 
  • Barbapappa i djungeln - fick den uppläst för mig så många gånger att jag kunde den utantill och trodde att jag kunde läsa. Tills den försvann en period och när den kom fram igen kunde jag inte läsa längre. Åh, den sorgen!
Lucka 2 - En riktigt kort bok:
  • The Tiny Wife (Den krympande hustrun) av Andrew Kaufman är en sagobetonad liten kortis med mer eller mindre absurda livsöden för alla som var där när banken rånades. Den är väldigt söt och har fina bilder, men drabbas av det där som ofta händer korta böcker - jag får ingen riktigt relation till personerna...
Lucka 3 - En trilogi - bra? dålig? minnesvärd?
  • Vad jag avskyr att tvingas välja och att bestämma mig, finns ju så många... Men The Hunger Games tycker jag otroligt mycket om. Gillar Katniss och gillar psykologin bakom spelen och hur man får följa nedbrytningen av Katniss (gillar är fel ord, men tycker att det beskrivs så bra) för det är det bestående intrycket som böckerna lämnat hos mig, hur de nästan lyckas krossa henne. 
  • Det var den bra, en dålig (för visst var det så här Efter mig, floden menade?) tycker jag att Ally Condies Matched-trilogi är. En dystopisk ungdomstrilogi med kärlekstriangel som försöker vara djup, men som mest bara blir seg och pretentiös (tycker jag). 
  • Minnesvärd får bli J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. En klassiker :) Inte kan man glömma av den.
Lucka 4 - Prata om översättningar. Vilket språk läser du på? En bra eller dålig översättning?
  • För ungefär tre år sedan bestämde jag mig för att ta en kurs i engelska och inför kursen (hade väl bestämt mig några månader tidigare) så började jag läsa böcker på engelska och upptäckte att det gick mycket bättre än vad jag hade trott. I början gick visserligen tempot varje gång jag plockade upp boken efter ett uppehåll i "talfart", men det gick snabbare och snabbare att hitta läsflytet och sedan dess försöker jag att läsa böcker av engelskspråkiga författare på engelska. Jag tycker det är lite kul att jag klarar av det, det håller upp och utvecklar mitt ordförråd och jag slipper långa väntetider på översättningar eller fall där de helt plötsligt slutar att översätta mitt i en serie, som Gone-serien (som jag rekommenderar varmt, personutvecklingen genom serien är suverän) eller Själlös
  • Böcker skrivna av svenska författare läser jag på svenska och även författare som skriver på övriga språk läser jag oftast på svenska.
  • Bra översättningar märker jag inte, det är dem där språket bara flyter. Exempel på en dålig översättning är American Psycho. "High five" har översatts med "handflata med fem", men den har några år på nacken så det kanske kan förlåtas, är ju lite kretivt. Men att alla dessa yuppies skulle gå omkring i kläder av flanell betvivlar jag starkt. American Psycho är för övrigt INTE en bok jag rekommenderar, tyckte den var både vidrig och trist.
Lucka 5 - Läser du serietidningar/böcker eller grafiska romaner? Favoritgenrer?
  • Jag gillar serier, men läser dem inte så ofta längre och då mest sådana jag är uppvuxen med som Asterix, Lucky Luke och Modesty Blaise som alla har sin givna plats i bokhyllan. Jag brukar också köpa albumen som kommer med Elvis, men föredrar de korta stripparna framför 30-sidorsberättelserna och de senare tenderar tyvärr att öka. 
  • För några år sedan hade jag prenumerationer på Uti vår hage, Serieparaden och Larson (med senare efterföljare), men så började skämten återkomma och tidningarna fyllas med "utfyllnadsserier" som jag inte tyckte om och till slut kunde tidningarna som kom hem bli liggande någon vecka innan jag ens började läsa... och sen struntade jag i att förlänga dem och senast jag flyttade hamnade nästan alla mina gamla serietidningar på Myrorna. Jag är ruggigt dålig på att plocka upp nya serier och har försökt med några grafiska romaner, men även om de kan vara trevliga i stunden blir det bestående intrycket ofta lite "meh".
  • Mina absoluta favoriter är Modesty Blaise, Kalle och Hobbe och Ensamma mamman, men någon favoritgenre har jag inte.
Lucka 6 - Vad har du för relation till läsning i skolan?
  • Jag arbetar som lågstadielärare så tar mig an den här luckan från lärarperspektiv :) Jag tycker att det är jätteviktigt med läsning och inte bara för att jag själv tycker att det är en underbar sysselsättning och vill sprida det synsättet till mina elever, men även för att det är så många ämnen som blir så mycket lättare om du har ett läsflyt.
  • Högläsning blir det nästan varje dag. Jag väljer böcker som jag tycker om, har ett par gånger försökt att läsa okända böcker som rekommenderats för mig, men de gånger jag inte har tyckt om dem så har resultatet inte blivit vidare bra... Det lyser liksom igenom. Nu läser jag alltid böckerna själv först. 
  • Vi har även tystläsning några gånger i veckan där de får välja böcker själva, men där jag ibland försöker styra dem åt lättare eller mer utmanande böcker.
  • Vi har mycket läsläxa i min klass eftersom jag vill att eleverna ska ha en chans att komma in i böckerna. Vi har väl alla haft perioder där man inte hunnit läsa mer än någon sida här och någon sida där och de flesta böcker vinner inte på det, jag tappar personer och vem det var som gjorde något och det blir lätt segt och händelslöst... Dessutom finns det barn vars enda läsning hemma är läxan, så det är lika bra att ösa på tänker jag.
  • När läskoden knäckts brukar jag överge läseböcker till förmån för vanlig skönlitteratur. I ettan och tvåan är de indelade i läsgrupper efter förmåga och motivation (hög motivation kan motverka bristande flyt, låg motivation kan göra läsningen svår...) så att vi kan diskutera det lästa tillsammans. I trean får de välja böcker själva och tillsammans med mig sätta en minimigräns på hur mycket de ska läsa under veckan.
  • Något man ofta hörs diskuteras är läsning som tvångsupplevelse. Det låter ju väldigt obehagligt samtidigt som jag haft en del elever vars föräldrar har sagt att "Vi har inte läst så mycket, jag vill att det ska vara roligt så det blev bara fem minuter". Det är oftast de föräldrarna som har barn som inte läser vidare bra och om man vill att läsningen ska vara rolig så blir det inte lättare av att eleven blir äldre, men bara klarar av att läsa väldigt lätta texter som passar för mycket yngre barn. Det blir lite av ett moment 22. I de fallen så är det jätteviktigt att högläsning (alternativt ljudböcker) används så att barnet fortfarande kan få läsupplevelserna vi alla söker efter samtidigt som det jobbas intensivt med deras läsflyt, för tyvärr måste man läsa en himla massa för att bli en bra läsare. (Naturligtvis så kan det finnas diagnoser och sånt som ändrar förutsättningarna.)
Lucka 7 - En saga. Folksaga eller konstsaga. Klassisk eller nytolkning.
  • Min favoritsaga när jag var liten var Rapunzel. Det var något med den som lockade, är inte riktigt säker på vad, men det som har fastnat mest är den stackars mannen som helt desperat knycker rapunsel åt sin gravida fru från häxans trädgård.... När jag har letat upp den i vuxen ålder så försvinner det mesta av återseendets glädje efter att Rapunzel väl kommit ner från sitt torn och prinsen irrar omkring blind i skogen, vet att jag hört det, men den biten fastnade inte på samma sätt.
Lucka 8 - En fackbok jag minns särskilt från barndomen.
  • Så funkar du av Joe Kaufman var en återkommande favorit. Den handlar om celler, hjärta, immunförsvar, sinnen och allt annat som har med kroppen att göra. Det var framför allt de ofta underfundiga teckningarna, bildtexterna och de korta texterna som jag uppmärksammade, de långa texterna hoppade jag oftast över. Men jag lärde mig mycket ändå.
Lucka 9 - En tjock bok.
  • Det har ju blivit några stycken under åren, men jag väljer en himla bra som jag läste i somras: Under the Dome (Under kupolen) av Stephen King handlar om en liten stad som en dag blir omsluten av en oförklarlig kupol. Jag upptäckte tv-serien först och tyckte den var jättebra, sen dröjde säsong två och jag hörde bra saker om boken och det var evigheter sen jag läste något av King så jag gav mig på boken och vilken upplevelse det var! Den var så otroligt mycket bättre än tv-serien, vilket inte borde ha förvånat mig, så är det ju nästan alltid, och det som var otäckt var skrämmande på det viset att det inte var svårt att föreställa sig att det hände på riktigt. Det var människor som bara såg till sin egen vinning med vilka medel som helst istället för monster i garderoben. När säsong två så småningom började sändas kunde jag inte fortsätta att titta, tyckte inte om ändringarna de gjorde från boken. Inlägget jag skrev om boken finns här.
Lucka 10 - En nobelprisvinnare.
  • Jerusalem av Selma Lagerlöf är, åtminstone bitvis, ganska fantastisk och den blir inte sämre av att den är baserad på händelser som faktiskt inträffat. Den handlar om ett gäng bönder i Dalarna som blir frälsta och följer sin ledare till det förlovade landet där allt inte är så lätt som utlovats. Den andra halvan av socknen stannar kvar hemma och man får följa båda vägarna.
Lucka 11 - Den sämsta jag läst.
  • American Psycho är mitt standardsvar på sådana här frågor. Fanns inte något jag gillade med den. Den var otroligt seg och trist, dåligt översatt, den ena personen var mer osympatisk än den andra, mycket av rabblandet var om märken, restauranger och viktiga personer och, inte att glömma, den var så fruktansvärt grotesk med mord, våldtäkter och styckningar att jag mådde illa.
  • Turned är en helt annorlunda och mycket mer snabbläst typ av bok som handlar om vampyrer. Där ligger problemet i att den är väldigt illa skriven vilket ledde till vad jag tror är min giftigaste recension hittills. 
Lucka 12 - Antalet böcker.
  • Har gallrat ganska mycket i mina hyllor, så jag bara har en kvar för skönlitteratur, men det är ju inte storlek... mängden som räknas eller hur? I den jag har kvar finns böcker som jag tycker är suveräna, har varma känslor för eller som jag ännu inte har läst och det är ju inte det sämsta även om det bara är 176 stycken. Sedan har jag en ännu mindre faktabokssamling (de flesta uppslagsverken försvann med internet) och en del böcker på läsplattan. Shakespear's Landlord har överlevt många gallringar, blir så mycket lättare när jag läser om den då (har blivit några gånger...).
Lucka 13 - Bok med italiensk anknytning.
  • Are We There Yet? av David Levithan handlar om två väldigt olika bröder som skickas iväg till Italien för att deras föräldrar vill förbättra deras ansträngda relation. De reser från Venedig till Florens och Rom och man blir ganska sugen på en resa i deras fotspår fast med någon man faktiskt vill resa med. 
Lucka 14 - Författare som föddes samma dag samma år jag föddes.
  • Hittade ingen författare som var född på min födelsedag (den 30:e augusti 1973) så jag nöjde mig med en som föddes samma sommar, nämligen Patrick Rothfuss som föddes den sjätte juni. Han har skrivit en väldigt välskriven och rolig fantasyserie, där den första heter The Name of the Wind. Det är en planerad trilogi, men sista delen har inte kommit ut ännu. 
  • Andra författare födda 1973 är Stephanie Meyer - författare till The Twilight Saga och The Host.
  • Matthew Quick som skrev The Silver Linings Play Book, en bok som var alldeles för feel-good för mig.
  • Rainbow Rowell som skrev charmiga Fangirl och Eleanor & Park.
Lucka 15 - Min bokorganisering - författare, ämne, färg, storlek?
  • Använder mig av alla sätten ovan i samma hylla. Jag har serier ihop, men Dance of Dragons fick stå på fantasy/urban fantasyhyllan för att den passade storleksmässigt bättre där än med resten av Game of Thrones-serien (önskar att måtten på böckerna alltid stod utsatta när man ska beställa dem). Jag har mina Anne Holt tillsammans även om de tillhör olika serier, men mina Charlaine Harris-böcker står på olika ställen beroende på vilka serier de tillhör och storlek och färg. Jag har mina fristående blå böcker för sig, de lilarosa på en egen plats bredvid de röda och vita i en lång rad. Faktaböcker i pocketform har fått ett eget litet hörn, de stora har en egen hylla där de placerats i en blandning av storlek och ämne. Låter det rörigt? Det är det.
Lucka 16 - Den längsta serie jag har läst.
  • Förutom Fem, Kitty och Lotta-böcker som liten så måste det vara The Sookie Stackhouse Novels (serien som True Blood är löst baserad på) av Charlaine Harris. Serien handlar om en telepatisk servitris och en kväll kommer en vampyr in på baren där hon arbetar. Där har jag läst, och njutit av, tretton romaner, en novellsamling och ytterligare några lösa noveller. Tror det finns något slags uppslagsverk om karaktärerna också, men den känner jag mig inte så sugen på. Tycker mycket om serien och den värld som Harris skapat och lider lite varje gång jag ser den på tv, de har gjort så många ologiska förändringar... 
Lucka 17 - Min relation till textning av film och tv.
  • Är för om det talas annat språk än svenska. Köper en del dvds från Amazon och då sätter jag oftast på den engelska textningen när jag tittar, tycker ibland att det kan vara svårt att höra vad de säger annars. På svenska får jag av någon outgrundlig anledning sällan samma problem med hörseln, kanske för att jag hör det dagligen? 
  • Ibland när man är på filmfestivaler märker man hur duktiga svenska textare oftast är, de brukar få med det viktigaste i ett läsbart tempo. Föredrar det framför att man får med allt tal, men där man inte hinner läsa...
  • När det inte blir riktigt bra kan jag sitta och skruva besvärat på mig, som när de översätter pounds till kilo eller miles till mil vilket ändrar mängden totalt, eller när skämt översätts rätt av så att det bara låter konstigt på svenska...
Lucka 18 - Läser jag e-böcker?
  • Absolut, är lite förälskad i min läsplatta, en Sony Tpr2. Batteriet räcker i ungefär en månad mellan laddningarna och det har gjort packningen inför resor så mycket lättare, behöver inte längre försöka förutse vilka böcker jag kommer att bli sugen på.
Lucka 19 - En bok med ett ickemänskligt djur som berättare. En bok? Tycker det är lite snålt tilldelat så jag tar tre.
  • Den långa flykten av Richard Adams. Denna underbara berättelse om kaninerna vars hem gasas och där de få som överlevt ger sig iväg för att hitta en plats där de kan få leva i fred. Det blir en händelserik resa...
  • Nimhs hemlighet av Robert O'Brian. Vet inte hur många gånger jag läste den här på mellanstadiet. För ett par somrar sen köpte jag den i engelsk pocket och den är fortfarande lika bra. Den handlar om en liten musfamilj där yngste sonen är för sjuk för att flyttas och mamman ber råttorna om hjälp. De visar sig vara försöksråttor som rymt och behandlingarna de genomgått har gjort dem mycket speciella. Spännande läsning.   
  • Windy, ledarhingsten av Elyne Mitchell. Ännu en bok jag älskade som liten, men till skillnad från de tidigare tycker jag väl inte att den här håller lika bra för vuxna, mer kritiska, ögon. Om ett gräddfärgat föl som växer upp i bergen och jagas av både andra hingstar och människor.
Lucka 20 - Noveller. Ja? Nej? Favoriter?
  • Inte en favoritgenre hos mig. Det finns bra noveller, favoriten är Att döda ett barn av Stig Dagerman, men är de bra vill jag ha mer än en kort novell. 
  • Den typ av noveller som jag oftast läser hör till böcker jag redan läst, som novellerna om Four (Divergent) eller noveller om Sookie (True Blood). De förstnämnda tyckte jag var bra överlag, men hade väl föredragit att de var en del av den ursprungliga historien. De sistnämnda blir jag nästan alltid besviken på...
Lucka 21 - Biblioteksminnen.
  • Mitt andra hem under en tweenperiod. Satt ofta där och läste vilket var jobbbigt när jag läste sorgliga böcker - fick sitta och gömma tårarna bakom boken jag läste... Var mycket imponerad av min favoritbibliotikarie som kunde mitt lånekortsnummer utantill. Flera år senare, när jag praoade där, berättade hon att hon brukade titta längst bak i de böcker jag lämnade tillbaka och sedan stilade lite när jag lånade min nya skörd :)
Lucka 22 - En bok om mat.
  • Ru av Kim Thúy. En fantastiskt vacker liten bok om en båtflykting från Vietnam som väver ihop bilder och ögonblick och mat till en hjärtvärmande historia. I hennes bok Mãn får maten ännus törre plats, men jag tycker att Ru är snäppet bättre så den fick komma först.
Lucka 23 - En dikt.

  • Väljer en dikt som jag inte vet var den kommer ifrån, eller vem som har skrivit. Jag har för mig att jag klippte ut den ur en teaterreklamsinformationsblad, men är inte säker. Det är i alla fall en dikt jag läser för mina klasser ibland, tror de allra flesta kan känna igen sig i den ibland.

Det var inte jag
Det var inte jag
Det var inte jag

Okej - det var jag
Men det var inte meningen

Eller okej det var meningen
Men inte så 
Jag skojade ju bara!

Lucka 24 - En bok med julanknytning.
  • Mormor gråter och andra texter av Jonas Gardell. Mormor gråter - ett julspel är riktigt rolig, hade gärna sett den på scen (lite för kort kanske), men bilderna jag får i huvudet är inte dåliga de heller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)