söndag 28 december 2014

The Sweetness at the Bottom of the Pie: Alan Bradley

Sweetness at the Bottom of the Pie (The)
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
The Sweetness at the Bottom of the Pie av Alan Bradley är första boken med elvaåriga Flavia de Luce i huvudrollen. Hon bor i en stor herrgårdsliknande byggnad tillsammans med sina två äldre systrar och sin pappa. Flavia känns på många sätt som en ganska typisk försigkommen 11-åring, men med en alldeles stor revanschlust för allt som hon kan räkna som förolämpning (även när sakerna som sägs är fullständigt befogade men hon råkar ogilla dem) och jag tänker ofta "jädra unge" när jag läser. Pappan bor visserligen i huset, men kan ändå räknas till kategorin frånvarande fäder och med sina två systrar ligger Flavia allt som oftast i krig.

Så en dag ligger en död fågel på kökstrappen. Egentligen inte så mycket att hetsa upp sig för, om det inte hade varit för att det är en flyttfågel som inte finns i England under sommaren och att den har ett frimärke spetsat på näbben. Samma kväll hör Flavia sin pappa gräla med en okänd man och morgonen därefter ligger mannen död i gurkrabatten (ett utdrag från när Flavia hittar kroppen kan du läsa om i min smakbit). Flavias pappa blir misstänkt och hon bestämmer sig för att försöka ta reda på vad som egentligen hände.

Omdöme: En ganska trevlig, lite långsam-mysig bok där jag gillar huvudpersonen, hon gör liksom boken. Är inte lika förtjust i fallet som har trådar långt tillbaka i personernas liv vilket inte är den typ av intrig som jag föredrar mest, men jag kommer att åtminstone att läsa en bok till om Flavia, hon är tillräckligt rolig för det. Tycker också att det är lite kul att en 70-årig kanadensisk man väljer att sätta en engelsk elvaårig tjej som huvudperson i en bok för vuxna :)

I mitten av boken tycker jag också att farten saktas ner väl mycket, där kommer en flera sidor lång utläggning om gamla frimärken och frimärkssamlande. I en intervju med Bradley förklarade han att han tänker låta olika gångna företeelser spela en viktig roll i de planerade böckerna, varav frimärken då var det första.

2 kommentarer:

  1. Jeg ville like denne historien, men fikk det ikke til. Boka ble forlatt halvlest. Kommer du til å lese de neste bøkene i serien? (for om bok 2 og 3 er mer interessante kan det være jeg lar meg overbevise til å avslutte boka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker lite som du: jag vill gilla den mer än vad jag gör. Men tycker ändå att den är tillräckligt lovande för att ge den en chans till. Vet inte riktigt när dock, hittills har jag hoppat över del 2 när jag valt vad jag ska läsa härnäst...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)