lördag 20 december 2014

Orange is the New Black, säsong 1

Orange is the New Black - Säsong 1 (4 disc) (DVD)
Bild lånad från cdon
Orange is the New Black handlar om Piper som blir dömd till ett femton månaders långt fängelsestraff för att ha smugglat knark åt sin före detta flickvän. I början känns hon lite som Bambi, tittar storögt och försöker hålla sig ut vägen för alla, vilket håller ungefär till första middagen då hon råkar förolämpa kocken och skaffar sin första fiende. Men Piper är inte ensam i fängelset (det hade varit ganska skumt) och man får lära känna ett smörgåsbord av personligheter, ofta spelade av ganska okända men väldigt duktiga skådespelerskor, både nu som de är i fängelset, men även i återblickar till hur deras liv såg ut innan.

Hennes fästman blir inte vidare glad, varken över hennes brott, att hon hade en flickvän eller att ex-flickvännen nu sitter på samma anstalt som Piper skickats till. Det är inte helt lätt att få det förhållandet att fungera...

Omdöme: Jag hade läst mycket om OITNB innan jag köpte den, men det som blev det tyngst vägande skälet var rekommendationen från syrran som sällan följer tv-serier förutom Trädgårdsmåndag och liknande och jag blev inte besviken :) Gillar att man undan för undan får en allt tydligare bild av människorna där och även om Piper tappar efter tag, hon är inte jätteschyst, så hittar jag andra favoriter som Red, Crazy Eyes, Tricia och Sophia. Återblickarna är det som gör serien för mig, det är där jag får en tydlig bild av människan bakom. Om du följer serien - vem är din favorit?


Det händer mycket och är ibland dramatiskt och ibland väldigt roligt. Handlingarna i episoderna är oftast suveräna, som när en av de intagna tror att hon kan hela folk med Jesu hjälp eller de blandade känslorna inför frigivning, men ibland blir det lite väl mycket, som jakten på hönan. Men serien är baserad på en självbiografi så vad vet jag?

Med tanke på att det är baserat på en självbiografi så är skildringen av vakterna och styrelsen av fängelset bedrövlig. Många korrupta själar som ibland åter sina egna fördomar komma i vägen för vem den intagne är, eller som helt enkelt bara ser dem som mindre mänskliga som man kan behandla lite hur som helst. Man blir arg ganska ofta...

4 kommentarer:

  1. Jeg har sett begge sesongene og har kost meg med det herlige persongalleriet - og irritert meg over Piper :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite synd att det är hon som är huvudperson... :)

      Radera
  2. Jag såg första avsnittet i somras och älskade det, men sen funkade det inte med vår netflixuppkoppling, och sen pajjade hårddisken i min dator och på den nya vägrade mannen installera windows (eftersom han är linuxfantast) och så var Linux inte kompatibel med vårt netflixabbonemang, så då skulle mannen fixa att jag kunde se netflix på TVn och styra med min mobil, vilket jag ska kunna nu, men han satte ett lösenord på funktionen som han glömmer tala om för mig hela tiden... Jag börjar misstänka att han inte vill jag ska se serien....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det låter onekeligen ganska misstänkt :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)