lördag 13 december 2014

Lucka 13-15: italienskt, låtsastvilling och bokorganisering

Are We There Yet? (e-bok)
Bild lånad från bokus
Lucka 13 - Bok med italiensk anknytning.
  • Are We There Yet? av David Levithan handlar om två väldigt olika bröder som skickas iväg till Italien för att deras föräldrar vill förbättra deras ansträngda relation. De reser från Venedig till Florens och Rom och man blir ganska sugen på en resa i deras fotspår fast med någon man faktiskt vill resa med. 
Lucka 14 - Författare som föddes samma dag samma år jag föddes.
  • Hittade ingen författare som var född på min födelsedag (den 30:e augusti 1973) så jag nöjde mig med en som föddes samma sommar, nämligen Patrick Rothfuss som föddes den sjätte juni. Han har skrivit en väldigt välskriven och rolig fantasyserie, där den första heter The Name of the Wind. Det är en planerad trilogi, men sista delen har inte kommit ut ännu. 
  • Andra författare födda 1973 är Stephanie Meyer - författare till The Twilight Saga och The Host.
  • Matthew Quick som skrev The Silver Linings Play Book, en bok som var alldeles för feel-good för mig.   
  • Rainbow Rowell som skrev charmiga Fangirl och Eleanor & Park.
Lucka 15 - Min bokorganisering - författare, ämne, färg, storlek?
  • Använder mig av alla sätten ovan i samma hylla. Först och främst ställs böcker av samma storlek på en hylla och sen organiseras de vidare. Jag har serier ihop, men Dance of Dragons fick stå på fantasy/urban fantasyhyllan för att den passade storleksmässigt bättre där än med resten av Game of Thrones-serien (önskar att måtten på böckerna alltid stod utsatta när man ska beställa dem). Jag har mina Anne Holt tillsammans även om de tillhör olika serier, där ligger pocketerna på hög brevid de inbundna, men mina Charlaine Harris-böcker står på olika ställen beroende på vilka serier de tillhör och storlek och färg. Jag har mina fristående blå böcker för sig, de lilarosa på en egen plats bredvid de röda och vita i en lång rad o.s.v. Faktaböcker i pocketform har fått ett eget litet hörn, de stora har en egen hylla där de placerats i en blandning av storlek och ämne. Låter det rörigt? Det är det.
Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)