tisdag 9 december 2014

Lucka 9: en tegelsten

Under the Dome (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns även på svenska
Lucka 9 - En tjock bok.
  • Det har ju blivit några stycken under åren, men jag väljer en himla bra som jag läste i somras: Under the Dome (Under kupolen) av Stephen King handlar om en liten stad som en dag blir omsluten av en oförklarlig kupol. Jag upptäckte tv-serien först och tyckte den var jättebra, sen dröjde säsong två och jag hörde bra saker om boken och det var evigheter sen jag läste något av King så jag gav mig på boken och vilken upplevelse det var! Den var så otroligt mycket bättre än tv-serien, vilket inte borde ha förvånat mig, så är det ju nästan alltid, och det som var otäckt var skrämmande på det viset att det inte var svårt att föreställa sig att det hände på riktigt. Det var människor som bara såg till sin egen vinning med vilka medel som helst istället för monster i garderoben. När säsong två så småningom började sändas kunde jag inte fortsätta att titta, tyckte inte om ändringarna de gjorde från boken. Inlägget jag skrev om boken finns här.


Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

4 kommentarer:

  1. Jag är ju sugen på denna efter att ha sett tv-serien. Härligt att höra att boken är bättre än filmatiseringen, även om det som du säger brukar vara så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska läsa den, tv-serien vägde ganska lätt efteråt...

      Radera
  2. Enig i at boka er så mye bedre enn serien! Sesong 1 var grei, sesong 2 ulidelig. Synes jeg da.
    King er alltid fin i bokform :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte ens titta på säsong två, men läser fascinerat tv-tablån varje vecka för att se vart de drar iväg... Förstår inte varför man förstör bra historier så?

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)