torsdag 10 juli 2014

Under the Dome: Stephen King

Under the Dome
Bild från adlibris, finns även på svenska

Under the Dome av Stephen King handlar om den lilla staden Chesters Mill och invånarna som en dag plötsligt finner sig inneslutna av ett osynligt kraftfält i form av en kupol. Så plötsligt att bilar kör rakt in i den och massakreras och varelser, både människor och djur, som befinner sig där kupolen "slår ner" får kroppsdelar avkapade. Det här skildras så detaljrikt att det känns som att man ser det hela framför sig i slow motion. Det hela inträffar en helt vanlig lördag med många människor ute på ärenden i orterna runtomkring vilket resulterar i att familjer splittras, barn lämnas ensamma och viktiga personer, som läkare och den lokala brandkåren, befinner sig på utsidan av kraftfältet utan möjlighet att ta sig in.
 
Det hela blir ett enormt socialt experiment. Vissa (men alltför få) människor växer när de måste ta ansvar, andra ser sin chans att få mer makt och tar den med alla medel. Situationen urartar snabbare än man kan tro möjligt med lite strategiska knuffar på rätt ställe. Kupolen synliggör också växthuseffekten i den lilla staden nu när föroreningarna stannar kvar, och precis som i den "stora världen" är det alldeles för få som bryr sig.

Omdöme: En så otroligt bra bok! Jag har sett och gillat första säsongen på tv, men den står sig slätt emot boken som är läskigare på alla sätt och vis eftersom det som är hemskt i högsta grad är mänskligt istället för övernaturligt. Vad jag förundras och förskräcks över när jag läser är hur
onda människor kan vara, hur beräknande de är, hur långt de kan gå när de själva vinner på det och hur de kan rättfärdiga det för sig själva. Lika skrämmande är hur andra så gärna låter dem så länge de själva slipper att ta ansvar. En version av skräck som jag gillar!

En del människor, framförallt barn, får anfall och ser förtäckta förutsägelser på vad som ska hända, jag saknar en förklaring till hur det är möjligt och vad som var anledningen till hallucinationerna. Är heller inte helt nöjd med slutet som var bombastiskt i överkant. Men det är en tjock bok och majoriteten av den var suverän. Rekommenderas varmt!

En liten kort smakbit från början av boken skrev jag här.

4 kommentarer:

  1. Fine boka! King kan det med skrekk på flere plan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan han definitivt! Det här var min första King på väldigt många år, och jag är mycket sugen på att läsa fler :)

      Radera
  2. En fantastisk bok på många sätt och många plan. Jag är väldigt förtjust i Barbie! Men vad du än gör, se inte tv-serien.... Nu har jag bara sett de tre första men jag ångrar mig djupt över det, den var inte alls bra och avvek totalt ifrån boken på många stora saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barbie är en äkta hjälte :)
      Såg första säsongen innan jag läste boken och tyckte om den, men upptäckte sedan när jag läste hur tam tv-serien är i jämförelse! Andra säsongen (som kom efter jag hade läst boken) klarade jag bara av att se ett avsnitt av, tycker det är tragiskt hur mycket de ändrar, dessutom till det sämre, i ett sådant bra material.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)