söndag 6 juli 2014

Smakebit på søndag: Timeless

Timeless (pocket)
Bild lånad från bokus
Sista smakbiten på en månad eller så, Mari tar en välförtjänt smakbitspaus. Jag fortsätter med bloggandet under sommaren, kan bli att jag missar en dag här och var, men jag tar ingen schemalagd paus så ni får gärna titta in :)  Just nu håller jag på med Timeless av Gail Carriger och eftersom det är sista delen av The Parasol Protectorate-serien vill jag inte avslöja för mycket så dagens smakprov kommer från när Alexia och Lord Maccon är på teater, föreställningen handlar om en vampyrdrottning och hennes kärleksaffär med en varulv:

Ivy Tunstell, Alexia's dear friend, played the vampire queen. She did so with much sweeping across the stage and fainting, her own fangs larger than anyone else's, which made it so difficult for her to articulate that many of her speeches were reduced to mere spitting hisses. She wore a hat that was part bonnet, part crown, driving home the queen theme, in colors of yellow, red and gold. Her husband, playing the enamored werewolf, pranced about in a comic interpretation of lupine leaps, barked a lot, and got into several splendid stage fights.
   The oddest moment, Alexia felt, was a dreamlike sequence just prior to the break, wherein Tunstell wore bumblebee-striped drawers, with attached vest and performed a small ballet before his vampire queen.
                           (hoppar över några rader med beskrivningar av Ivys klänning här...)
   "I believe this is meant to symbolize the absurdity of their improbable affection", explained Alexia to her husband in severe tones. "Deeply philosophical. The bee represents the circularity of life and the unending buzz of immortality. Ivy's dress, so like that of an opera girl, suggests at the frivolousness of dancing through existence without love."

31 kommentarer:

  1. Den här serien har jag blivit lite nyfiken på, humorn verkar vara precis min typ. Men så är det ju det där med vampyrer... Jag får fundera vidare :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket mer en humoristisk bok än en klassisk vampyrbok :)

      Radera
  2. Helt ukjent serie for meg dette, men tusen takk for smakebiten :-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, jag har del 1 i serien liggande, måste nog läsa den snart.

    SvaraRadera
  4. Den där pjäsen var något alldeles extra. Särskilt humledansen. Det här är en serie som jag måste läsa om i framtiden, men jag ska kanske låta det gå något år emellan :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa bitar är hysteriskt roliga, men skulle önska att fler bitar var lite känslosammare...

      Radera
  5. Denne serien kjøpte jeg, men innså at jeg aldri kom til å få tid til å lese den. Så jeg ga den vekk :-) Nå får jeg heller låne bøkene om jeg ombestemmer meg. Ønsker deg en fin sommersøndag!

    SvaraRadera
  6. Vampyrer är kanske mer spännande än vad jag tror :). Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den här versionen är de ganska tama, men (åtminstone en del av dem) roliga :)

      Radera
  7. Herlig smakebit! Kanskje på tide å lese litt om vampyrer og varulver igjen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore ju dumt att låta det gå för lång tid mellan vampyrerna...

      Radera
  8. Takk for smakebiten :) Jeg leser også om vampyrer og varulver i City of Lost Souls akkurat nå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står och stampar i bibliotekskön i väntan på den City of Heavenly Souls...

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Har blivit mer och mer nyfiken på den här serien, även om vampyrer inte riktigt är min grej, så kan den kanske vara något för mig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är ganska långt från en klassisk vampyrhistoria, det är humor mer än något annat :)

      Radera
  10. Jag är lite nyfiken på den här serien, men har inte läst något ur den än. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är en kul serie, men inte med så himla mycket substans. Men passar väldigt bra ibland :)

      Radera
  11. Är väldigt nyfiken på de här böckerna, kanske snart dags att göra något åt det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte, kan tänka mig att de passar alldeles utmärkt i hängmattan, är ganska kravlösa :)

      Radera
  12. Fin smakebit! Dette er en genre jeg virkelig har sansen for! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, passar mig ganska bra med :)

      Radera
  13. Den här boken väntar på mig i bokhyllan. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt att ha något sådant väntande på en :)

      Radera
  14. Har köpt de två första delarna i denna serie. Tänkte börja med den första nu under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är utmärkt semesterläsning, väldigt kravlöst :)

      Radera
  15. Å älskar den här serien. Team Biffy all the way :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Team Biffy här med, lite allvarligare historia när han är med :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)