söndag 27 juli 2014

Timeless: Gail Carriger

Timeless
Bild lånad från adlibris
Timeless av Gail Carriger handlar om Alexia, själlös muhaja, som blir kallad till Egypten av en antik vampyrdrottning. Drottningen vill träffa Alexias dotter som är något så ovanligt som en själstjälare. Det blir en händelserik resa över atlanten ihop med Tunstells dramatiska teatersällskap och intrycken i Egypten är faktisk lite som att vara där, både påträngande och exotiska. Så blir ett barn kidnappat...

Omdöme: Det här är den femte och sista delen i serien The Parasol Protectorate och det är en av de bättre. Det är fortfarande drastiskt och underhållande, men det finns dessutom lite mer känslor. Alexia får förödande besked och förblir inte oberörd den här gången. Händelserna som inträffar när dottern, Prudence, är i närheten är härligt underhållande, lite slapstick över dem. Jag gillar också hur snyggt Carriger lovar oss ett slut och knyter det till alfasjukan (blir lite kryptisk här för att undvika att spoila...). Favorittråden är dock den om Biffy, det är den som känns mest.

6 kommentarer:

  1. Jag väntar på att den ska bli översatt till svenska och det dröjer verkligen! Jag är ingen tålmodig person;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste säga att livet underlättades lite när jag började läsa på engelska :)

      Radera
  2. Biffy är min absoluta favoritkaraktär och det finns mer än en gång som jag har gråtit över hans tråd genom serien. Jag saknar den här serien redan, och skulle önska att det kom något nytt om de här karaktärerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ny serie, The Parasole Protectorate Abroad, kommer nästa vår med Prudence som huvudperson. Man får väl förhoppningsvis se lite av de andra också :)

      Radera
  3. Hur kan man inte älska Biffy? Hoppas han finns med i Prudence serien när den kommer. Eller att han får sin egen vartefter (man kan ju drömma :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var han en favorit, han ocj professorn :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)