tisdag 16 december 2014

Lucka 16-18: Långserie, textning och e-böcker

Lucka 16 - Den längsta serie jag har läst.
  • Förutom Fem, Kitty och Lotta-böcker som liten så måste det vara The Sookie Stackhouse Novels (serien som True Blood är löst baserad på) av Charlaine Harris. Serien handlar om en telepatisk servitris och en kväll kommer en vampyr in på baren där hon arbetar. Där har jag läst, och njutit av, tretton romaner, en novellsamling och ytterligare några lösa noveller. Tror det finns något slags uppslagsverk om karaktärerna också, men den känner jag mig inte så sugen på. Tycker mycket om serien och den värld som Harris skapat och lider lite varje gång jag ser den på tv, de har gjort så många ologiska förändringar vilket inte hindrar att jag har hela serien på dvd...  
Lucka 17 - Min relation till textning av film och tv.
  • Är för om det talas annat språk än svenska. Köper en del dvds från Amazon och då sätter jag oftast på den engelska textningen när jag tittar, tycker ibland att det kan vara svårt att höra vad de säger annars. På svenska får jag av någon outgrundlig anledning sällan samma problem med hörseln, kanske för att jag hör det dagligen? 
  • Ibland när man är på filmfestivaler märker man hur duktiga svenska textare oftast är, de brukar få med det viktigaste i ett läsbart tempo. Föredrar det framför att man får med allt tal, men där man inte hinner läsa...
  • När det inte blir riktigt bra kan jag sitta och skruva besvärat på mig, som när de översätter pounds till samma antal kilo eller miles till mil vilket ändrar mängden totalt, eller när skämt/uttryck översätts rätt av så att det bara låter konstigt på svenska...
Lucka 18 - Läser jag e-böcker?
  • Absolut, är lite förälskad i min läsplatta, en Sony Prs-T2. Batteriet räcker i ungefär en månad mellan laddningarna och det har gjort packningen inför resor så mycket lättare, behöver inte längre försöka förutse vilka böcker jag kommer att bli sugen på.

Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)