måndag 29 december 2014

Bossypants: Tina Fey

Bossypants
Bild lånad från adlibris
Bossypants av Tina Fey är Tinas självbiografi. Det handlar om uppväxten och hennes föräldrar, ungkarlshotellet hon arbetade på efter college, hur hon uppträdde med improvisationsgrupper och sedan blev författare på Saturday Night Live och fick barn innan hon och hennes medarbetare fick sitt eget program, 30 Rock. Det finns en hel del om hur det är att vara kvinna i branschen (och på fototillfällen), och bitvis så påminns jag om Caitlin Moran, vilket är en bra sak :)

Det är en rolig bok. Det jag gillade mest var det allmänmänskliga som uppväxt, förstajobb och kvinnors villkor, medan bitarna där hon namedroppade alla hon arbetat med inte gjorde samma intryck. Det beror antagligen en hel del på att jag aldrig sett 30 Rock (ett halvt avsnitt tror jag) och ytterst sällan råkat zappa förbi SNL - då blir namnen ganska ointressanta. Den jag tyckte var roligast att höra om var Sarah Palin som Tina fick imitera en period innan valet, men så vet jag ju vem det är också...

Jag har lyssnat på Bossypants som ljudbok med Tina Fey som uppläsare och för en gångs skull kände jag inte en enda gång att det gick för långsamt. Hon pratar i ett raskt tempo om sitt liv och det är inga problem att förstå henne, men ibland fick jag känslan av att sköljas över av ordsvallet och efteråt var det svårt att minnas i detalj vad hon pratat om eftersom jag aldrig hann hämta andan och tänka efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)