söndag 14 december 2014

Smakebit på søndag: Panic

Panic (inbunden)
Bild lånad från bokus
Ska väl hinna med en smakbit innan jag sätter igång på allvar med dagen. Börjar få lite resfeber nu, inte många dagar kvar till Malaysia och en hel del kvar att fixa. Smakbiten kommer från Lauren Olivers bok Panic som handlar om en liten amerikansk håla där sommarlovet just har börjat. I avgångsklassen finns en variant av utmaningstävling. Man får datum man ska infinna sig på ställen och när man kommer dit väntar uppgifter som kan visa sig vara livsfarliga - som att hoppa nedför ett stup eller gå på en ranglig planka mellan två torn 15 meter över marken. Vi får följa två av ungdomarna som båda har sina skäl (mer eller mindre genomtänkta) för att delta.

Smakbiten handlar dock inte om något av detta, istället kommer en beskrivning av vädret som jag föll för:
It was raining - the kind of rain that didn't so much fall as materialize, as though it was being exhaled by a giant mouth. There was no point in using an umbrella or rain jacket - it was coming from all directions at once, and got in collars and under shirtsleeves and down the back.
Vem har inte varit med om den typen av regn?

Började på den här i natt och just nu ångrar jag mig lite. Den är svår att lägga ner, vill helst av allt bara sätta mig och sträckläsa, men jag måste se till att få saker gjorda... Fler smakbitar finns på Maris blogg där du även kan posta dina egna.

24 kommentarer:

  1. Så spännande! Tack för tips och smakbit (visst känner man till den typen av regn...). Önskar dig en riktigt bra resa.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Det är både bra och dåligt när man hittar en bok som man inte kan släppa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju den typ av böcker som jag vill läsa, men min självdisciplin är ju inte jättestark alla gånger...

      Radera
  3. Det här låter som en bok som skulle passa mig! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Det där regnet känner jag igen :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl att det inte bara var jag :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Hoppas du får en härlig semestertripp :)

    SvaraRadera
  6. Malaysia hørtes helt fantastisk ut, og spesielt på denne tiden av året :-) Ønsker deg en fin adventssøndag og en god reise!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Har sett fram emot det här hela hösten - gör det så mycket lättare att stå ut med gråvädret som varit :)

      Radera
  7. Malaysia! Wow! Kos deg masse! Det kommer vel reisebrev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kose meg efter bästa förmåga :) Bloggen kommer väl dessvärre inte vara en prioritet... har en del schemalagda inlägg, men foton och sånt kommer nog inte förrän efter jag har kommit hem.

      Radera
  8. bra regnbeskrivning! känner igen sorten. Malaysia låter inte alldeles fel...

    SvaraRadera
  9. Vilken bra beskrivning av regn, välbekant.... Vad härligt det låter med Malaysia. Ha en fin adventskväll och bra resa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :) Längtar ganska mycket nu...

      Radera
  10. Oj den verkar riktigt spännande.Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska så, och lite uppväxt, förälskelser och familjesvårigheter. Men smakbiten fick bli vädret... o.O

      Radera
  11. Tack för smakbiten, och trevlig resa!

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)