söndag 7 december 2014

Smakebit på søndag: Ten Thousand Dollar Tan Line

Veronica Mars: An Original Mystery by Rob Thomas (e-bok)
Bild lånad från bokus
Har haft en ganska seg söndag, men ska väl åtminstone få till en smakbit. Den kommer från den bok jag ska börja på när den jag håller på med (Hard Eight) är utläst. Boken är Ten Thousand Dollar Tan Line och är skriven av Rob Thomas och Jennifer Graham och är den första i en serie om den vuxna Veronica Mars. Ni vet den där serien om en tonårig, kaxig privatdeckare som gick på tv för tio år sedan (men som jag inte tittade på då, upptäckte den istället på dvd-box tidigare i år), men Veronica har i böckerna hunnit växa upp.

Jag har läst tre sidor in i prologen för att hitta min smakbit. Det är Spring Break i den lilla staden Neptune och Bri har snubblat hem från ett rejv till rummet hon delar med tre kompisar och bara Melanie är vaken:
     "I have surf lesson in, like, half an hour, and I'm still drunk," she said. She looked at Bri, her eyes focusing with difficulty. "Where've you been? You look like shit."
     "Thanks a lot." Bri leaned down to unzip her boots, her feet throbbing. "Where's Hayley? Is she surfing too?"
     "Havn't seen her." Melanie closed her eyes and rested her head back against the wall. Bri froze, one boot off, the other still pinching her toes. She looked up.
     "Since when?"
     "Since... since the party on Monday, I guess." Melanie opened her eyes. "Shit."
     Bri blinked, then tugged the other boot off her foot. She sank to the bed and gently pushed Leah's shoulder. "Hey, Leah. Wake up. Did you see Hayley yesterday?"
     Leah gave a low moan from under the pillow. For a moment she curled into a tight ball, her arm circled protectively over her head. It took them a few more minutes of prodding and cooing her name before she finally pulled away the pillow and looked blearily up at them. "Hayley? Not since the... the party on Monday."
      A bleak, empty feeling expanded into every corner of Bri's body. She scrolled back through her messages. There was nothing from Hayley since Monday afternoon.
Det är nu onsdag...

Fler smakbitar kan du hitta på Maris blogg. Ha en trevlig söndagskväll :)

20 kommentarer:

  1. Jeg koser meg med sesong 1 av Veronica Mars nå. Så jeg hoppet på det toget enda senere enn deg :) Håper boka er bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är bra, är en direkt fortsättning på tv-serien och filmen :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  3. Jag upptäckte inte heller Veronica då, och ångrar det lite... Men än finns tid, och nog hade det varit kul att läsa boken, men kanske efter att ha sett serien... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nuförtiden är det ju inte hela världen att ha missat en serie när den gick på tv :) Boken ska definitivt läsas efter att ha sett serien tycker jag, det nämns ofta händelser som hände i den.

      Radera
  4. Tack för smakebiten, har hört talas om Veronica Mars innan.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten :) Ha en bra andra adventskväll!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Veronica Mars är bekant, har dock inte sett serien, ännu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den, väldigt charmig sak :)

      Radera
  7. får kolla upp Veronica Mars. känner ingen namnet, men det är allt. tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mysig ungdomsserie med en huvudperson med lite bett i :)

      Radera
  8. Jag gillade TV-serien väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. När jag väl upptäckte den...

      Radera
  9. Gillade denna när jag läste, ska bli spännande att se vad du tycker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nästan som att se den på tv, så jag är mycket nöjd :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)