måndag 22 december 2014

Lucka 22-24: mat, dikt och jul

Lucka 22 - En bok om mat.
  • Ru av Kim Thúy. En fantastiskt vacker liten bok om en båtflykting från Vietnam som väver ihop bilder och ögonblick och mat till en hjärtvärmande historia. I hennes bok Mãn får maten ännu större plats, men jag tycker att Ru är snäppet bättre så tog den istället.
Lucka 23 - En dikt.
  • Väljer en dikt som jag inte vet var den kommer ifrån, eller vem som har skrivit? Jag har för mig att jag klippte ut den ur ett teaterreklamsinformationsblad, men är inte säker. Det är i alla fall en dikt jag läser för mina klasser ibland, tror de allra flesta kan känna igen sig i den ibland...
Det var inte jag
Det var inte jag
Det var inte jag

Okej - det var jag
Men det var inte meningen

Eller okej det var meningen
Men inte så 
Jag skojade ju bara!

Lucka 24 - En bok med julanknytning.
  • Mormor gråter och andra texter av Jonas Gardell. Mormor gråter - ett julspel är riktigt rolig, hade gärna sett den på scen (lite för kort kanske), men bilderna jag får i huvudet är inte dåliga de heller :)

Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

4 kommentarer:

  1. For et fantastisk dikt (og umulig å ikke lese det med Shaggys stemme fra låta hvor han synger it wasn't me) :
    Kim Thuys bøker er jeg nysgjerrig på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag med Shaggys röst i huvudet - vad annorlunda den blev :D Och läs Thuy, de är himla vackra!

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)