lördag 10 maj 2014

Ru: en drömsk upplevelse

Ru
Bild lånad från adlibris
Ru av Kim Thuy är en samling av fragment och ögonblick från en ung flickas liv. Från uppväxten i ett välbärgat hem i Vietnam, via en period som tioårig båtflykting i Malaysia, till nyanländ och senare vuxen i Kanada för att slutligen återknyta cirkeln med återbesök i Vietnam. Det handlar om författarens egen uppväxt, om hennes släkt och om föräldrars kärlek till sina barn, men det finns även små scener från liv runtomkring. Vissa ögonblick är komiska, andra tragiska och en del rent drömska.

Omdöme: Innan jag läste den här hade jag hört mycket om hur vackert språket var och hur annorlunda texten var upplagd och för någon som gillar fängslande, direkta berättelser så kändes det lite avskräckande. Till sist vann hyllningskören i alla fall och det är jag glad för. Språket är vackert och texten består av fragment som hoppar vilt i tid och plats, men det görs så bra! På något sätt lyckas Thúy få ihop texten till en helhet, övergångarna är nästan alltid bra, och språket med sin mångfald av treenigheter (Jag kom till världen.... Jag såg dagens ljus... Jag föddes i skuggan av...) är vackert och poetiskt och jag tycker om det. I ett blogginlägg om hennes bok Mán läste jag till min förskräckelse om hur väl Thúy beskrev mat, det var därför jag valde att prova att läsa Ru istället, men mat beskrivs här med och jag blir frestad. Vill resa till Vietnam bara för att äta :) Föräldrars kärlek ligger som ett återkommande tema och jag har en känsla av att föräldrar kan få ut ytterligare en nivå av texten.

4 kommentarer:

  1. Den här köpte jag på bokrean och ser så mycket fram emot att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i, det är en pärla :)

      Radera
  2. Har sett fler som gillat den här, så visst blir jag lite sugen. Den där sommarläsningslistan börjar bli väldigt lång... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tur då att boken är kort. Kort, men naggande god :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)