fredag 23 maj 2014

Bokbloggsjerka: besvikelse

jerka11
I helgens jerka ställer Annika frågan: Har du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken? Dead Ever After av Charlaine Harris skulle kunna räknas dit. Det är den trettonde och sista boken i hennes serie The Sookie Stackhouse Novels och i forumdiskussioner på nätet så handlade det ofta under de sista böckerna om vem som skulle bli Sookies HEA (happily ever after). Jag kan förstå valet som Harris gjorde, även om jag hade valt en annan, men sättet hon gjorde det på? En ganska intetsägande kärleksaffär och ett karaktärsmord på min favorit i serien där han genomgick en stor personlighetsförändring. Så synd.

Tillägg dagen efter: Efter att ha läst kommentarerna nedan märker jag att jag hamnar i försvarställning till böckerna så vill bara klarlägga att jag gillar den här serien! De flesta av böckerna har jag läst många gånger, jag är fascinerad av flera av karaktärerna och älskar blandningen av humor, spänning och slitsam vardag. De övernaturliga inslagen är, till skillnad från tv-serien, mycket väl uppbyggda. Att slutet inte lever upp till mina förväntningar lyckas inte förstöra resten av serien för mig, jag lyckas oftast bortse från det helt när jag tänker på böckerna :) Och jag tycker att de läsarna som mordhotade Harris alternativt hotade med att ta sitt eget liv när de läste slutet överreagerade kraftigt...

32 kommentarer:

  1. Jag lyckades inte krysta fram ett enda exempel på en bok vars slut gjort mig besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att du väljer bra böcker :)

      Radera
  2. Å nej! Jag har bara kommit halvvägs i den serien och vill gärna läsa resten. Hoppas jag blir mindre besviken:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar serien, har läst de flesta av böckerna flera gånger. Ett något mindre bra slut lyckades inte förstöra resten av serien (tack och lov...).

      Radera
  3. Den här jerkan får jag fundera på ett tag, jag som knappt minns böcker efter att jag läst dem... Tur jag har mina recensioner att kolla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så känner jag med ibland, skrivandet hjälper minnet ganska ofta.

      Radera
  4. Kunde inte komma på en enda bok när jag skrev mitt svar, fast det har nog hänt att jag blivit besviken, men jag skyller på värmen idag....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt godtagbar ursäkt tycker jag :)

      Radera
  5. Har inte läst någon av Tru Blood böckerna, bara sett en del av serien. Men nu blev jag nästan lite nyfiken på vem det är Sookie får! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar böckerna, har läst de flesta av de flera gånger och föredrar de alla gånger framför tv-serien. Tycker absolut att du ska prova!

      Radera
  6. Vad jobbigt att slutet blir en besvikelse när man tagit sig igenom en serie på hela tretton böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet var okej, det var mer sättet det gjordes på... och det förstörde inte det jag redan hade läst, är fortfarande en av mina favoritserier.

      Radera
  7. Låter lite som ett "nu måste jag avsluta - det går bli krystat"-slut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket skulle vara ganska konstigt när man haft så lång tid på sig... Nej, jag tror Charlaine planerade sitt slut, jag är bara inte helt överens med henne :)

      Radera
  8. De där sluten som bara känns som att författaren tröttnat, de gillar jag inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller. I intervjuer säger Charlaine att hon hade slutet klart för sig sedan andra boken, men jag tror att serien hade mått bättre av avslutas vid typ 8 böcker, blev ett lite för långt kontrakt...

      Radera
  9. Noen forfattere burde absolutt gi seg mens leken er god :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men den här serien gillar jag nästan hela tiden. Ibland är det bättre, ibland lite sämre, men jag gillart. Det är bara slutet som jag och författaren inte är helt överens om :)

      Radera
  10. Nu blev jag nyfiken på slutet... Har inte läst serien men sett en hel del True Blood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är så mycket bättre! Och frånsett från första säsongen så är de ganska långt ifrån varandra...

      Radera
  11. Jag kunde inte komma på en enda bok som gjort mig rejält besviken i slutet.

    SvaraRadera
  12. Jag har faktiskt inte läst en enda bok i True Blood serien, jag har fått för mig att den vara dålig. Vet inte riktigt varför, tror det var att jag såg ett avsnitt och tyckte inte om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna skiljer sig rejält från serien. Sedan kan man väl inte påstå att det är nobelprislitteratur, men underhållande och mysigt :)

      Radera
  13. Har fortfarande inte läst Sookie Stackhouse-böckerna men känner att jag nog borde göra det för att hänga med i populärkulturen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett skäl så gott som något. Eller så kan du läsa dem för att du vill ha en trevlig och rolig lässtund...

      Radera
  14. Har inte läst denna serie (än) men vill gärna göra för att jämföra med tv-serien som jag gillar men som spårat ur så mycket att jag är glad att det är sista säsongen som ska dra igång nu snart. Utan att veta detaljerna här så kan jag hålla med om principen, jag behöver inte vara med på valet som författaren gör bara det är väl motiverat och underbyggt. Tråkigt när det blir ett meh som serieslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är ofantligt mycket bättre än tv-serien. Första säsongen bygger mycket på bokserien, men sen blir det längre och längre ifrån och för mig så vinner böckerna i nästan varenda detalj!

      Radera
  15. Har inte läst någon av böckerna än, men följt serien på tv. Kanske borde göra ett försök :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag, böckerna är mycket bättre! Och handlingen är helt olika (förutom säsong 1) så du behöver inte känna att det upprepar sig :)

      Radera
  16. Tyvärr så kan det vara samma sak jag har upplevt med rockband. Efter ett par CD-släpp kan man ha så höga förväntningar på nästa att det minsta fel förstoras upp. Hade man inte känt till dom hade det varit okej för man hade lyssnat med andra öron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höga förväntningar kan förstöra det mesta. Konstigt egentligen...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)