tisdag 6 maj 2014

Dålig karma

Dålig karma
Bild lånad från adlibris
Dålig karma av David Safier handlar om den ganska själviska programledaren Kim som efter en tv-gala får ett tvättställ i huvudet och avlider. Det visar sig dock att livet inte är slut där, utan man återföds på den nivå som ens handlingar berättigar. I Kims fall betyder det ett nytt liv som myra. Myrstacken hon återföds i ligger i hennes före detta trädgård och att se sin man och sin dotter på så nära håll gör henne fast besluten att återvända till sitt förra liv, vilket betyder att hon måste vara en god myra. Lättare sagt än gjort.

Omdöme: Blev inte så förtjust i den här. Jag tycker att idén är bra, men jag har väldigt svårt för Kim. Jag förstår hennes ocharmiga start, annars hade det inte blivit mycket till bok, men även om hon gradvis lyckas återfödas till högre nivåer som hamster och kalv, så tycker jag inte att hon blir mer sympatisk. I sin kamp för att få komma tillbaka till sin familj gör hon samtidigt en hel del för att förstöra för mannens nya kärlek.

Jag tycker också att det är synd att de olika liven inte utforskas mer, det nämns lite hastigt att det är ovant att gå på sex ben, men jag tror att man hade kunnat göra mer av det. Har dessutom problem med att hon ibland återföds som vuxen varelse, känns ganska ologiskt. Att ha med den återfödda Casanova i boken var däremot lyckat :)

2 kommentarer:

  1. Det blir ju väldigt konstigt att hon dels återföds som vuxen och dels minns sitt gamla liv som människa hela tiden. Borde inte vi minnas våra tidigare liv då oxå? Jag har varit sugen på den här boken, eftersom jag gillade omslaget (dte är ju en katt på det...) men nu känns den inte alls lika lockande längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget gillar jag med! De hade någon typ av förklaring till det där med att människor inte kommer ihåg tidigare liv, men jag har glömt ur den var... Det finns folk som gillar den här, det var så jag fick för mig att läsa den, du kan ju tillhöra den andra sorten? Kanske...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)