onsdag 10 december 2014

A Monster Calls: Patrick Ness

A Monster Calls
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
A Monster Calls (Sju minuter över midnatt) av Patrick Ness handlar om trettonårige Conor som bor med sin mycket sjuka mamma. Eftersom mamman är så sjuk tar Conor ansvar för att saker ska göras och att mamman ska må bra. I skolan har de andra barnen dragit sig undan honom, lärarna lämnar honom ifred eftersom mamman är så sjuk, pappan är omgift och bor i ett annat land och mormodern och Conors relation är minst sagt ansträngd där hon hittar fel på det mesta han gör. Mamman blir allt sämre och när hon hamnar på sjukhus får han bo hos mormodern.

När boken börjar har han haft problem med en återkommande mardröm några månader, men den drömmen han får när vi hoppat in i handlingen är en helt annan, ett idegransmonster besöker honom och säger att han ska berätta tre historier för Conor och sedan ska Conor berätta den sanna historien (mardrömmen) för monstret. Monstret återkommer de utlovade gångerna, alltid sju minuter över midnatt, och berättar händelser han bevittnat under sitt långa liv. Berättelserna utlöser oväntade känslor hos Conor som börjar hoppas att monstret kan rädda mamman.

Omdöme: Jag tyckte riktigt mycket om den här! Jag gillade hur Conor och hans ganska bedrövliga liv beskrivs. När man förstår hur ofattbar ensam han har blivit och hur egentligen alla vuxna runtomkring har svikit brister hjärtat litegrann. Tror man skulle kunna ha en intressant diskussion om vem man är mest besviken på... Även monstret med sina sagor går hem, det är inte den förväntade sensmoralen i dem och sedan faller allt på plats när Conors egen mardröm kryper fram i ljuset.

Den här är åldersrekommenderad för 9-12-åringar vilket jag inte visste när jag började läsa och jag tycker det vore väldigt synd om man missade den bara för att man är mycket äldre än så. Berättelsen håller även för äldre, det är lätt att känna med Conor och jag rekommenderar den varmt.

6 kommentarer:

  1. Jeg er så glad for alle de fine bøkene du omtaler, anbefaler- og frister meg med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blr så glad av den här kommentaren. Tack :) Sen blir jag alltid lite nervös när du nappar på något, håller tummarna för att jag inte lockar dig till något du inte alls kommer att gilla. Men den här boken tror jag är omöjlig att inte tycka om...

      Radera
  2. Ikke vær nervøs! Det har gått så bra til nå :) Og jeg hopper jo ikke på alle bøkene du liker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag ju inte heller... du missar en del bra :) Värst var väl en gång när du verkade nappa på en bok som jag inte tyckte om... har glömt av vilken det var nu, men det kändes som att det blivit ett missförstånd någonstans (lost in translation...).

      Radera
  3. Ha ha! Akkurat nå koser jeg meg med Kagawa :)
    Det stemmer at det var en bok du ikke likte som likevel fristet meg :) (kan ikke huske hvilken bok så den gjorde nok ikke et stort inntrykk ..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, du ska lyssna på mig :) Jag var nog mest orolig den gången för att jag var för otydlig, att du trodde att jag rekommenderade den. Vilket säger mycket mer om min förmåga att förstå norska, än din att läsa svenska :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)