fredag 19 december 2014

Lucka 19-21: djur, noveller och biblioteksminnen

Lucka 19 - En bok med ett ickemänskligt djur som berättare. En bok? Tycker det är lite snålt tilldelat så jag tar tre.
  • Den långa flykten av Richard Adams. Denna underbara berättelse om kaninerna vars hem gasas och där de få som överlevt ger sig iväg för att hitta en plats där de kan få leva i fred. Det blir en händelserik resa...
  • Nimhs hemlighet av Robert O'Brian. Vet inte hur många gånger jag läste den här på mellanstadiet. För ett par somrar sen köpte jag den i engelsk pocket och den är fortfarande lika bra. Den handlar om en liten musfamilj där yngste sonen är för sjuk för att flyttas och mamman ber råttorna om hjälp. De visar sig vara försöksråttor som rymt och behandlingarna de genomgått har gjort dem mycket speciella. Spännande läsning.   
  • Windy, ledarhingsten av Elyne Mitchell. Ännu en bok jag älskade som liten, men till skillnad från de tidigare tycker jag väl inte att den här håller lika bra för vuxna, mer kritiska, ögon. Om ett gräddfärgat föl som växer upp i bergen och jagas av både andra hingstar och människor.
Lucka 20 - Noveller. Ja? Nej? Favoriter?
  • Inte en favoritgenre hos mig. Det finns bra noveller, favoriten är Att döda ett barn av Stig Dagerman, men är de bra vill jag ha mer än en kort novell. 
  • Den typ av noveller som jag oftast läser hör till böcker jag redan läst, som novellerna om Four (Divergent) eller noveller om Sookie (True Blood). De förstnämnda tyckte jag var bra överlag, men hade väl föredragit att de var en del av den ursprungliga historien. De sistnämnda blir jag nästan alltid besviken på...
Lucka 21 - Biblioteksminnen.
  • Mitt andra hem under en tweenperiod. Satt ofta där och läste vilket var jobbbigt när jag läste sorgliga böcker - fick sitta och gömma tårarna bakom boken jag läste... Var mycket imponerad av min favoritbibliotikarie som kunde mitt lånekortsnummer utantill. Flera år senare, när jag praoade där, berättade hon att hon brukade titta längst bak i de böcker jag lämnade tillbaka och sedan stilade lite när jag lånade min nya skörd :)

Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)