måndag 20 oktober 2014

Windy, ledarhingsten: Elyne Mitchell

The Silver Brumby
Bild lånad från adlibris
Fick en nostalgisk längtan efter en barndomsfavorit, Windy, och kunde till slut inte motstå suget. Så beställde den på biblioteket och idag har jag ännu en gång läst om den gräddfärgade vildhästen Windy, från fölningen tills han blev en legend bland de australiska bergen, denna vackra, snabba och ganska intelligenta häst.

Det var ett kärt återseende, men visst kan jag se andra saker nu än bara de som förtrollade mig som ung. Att hästarna kan tala med varandra stör mig inte, däremot att det mesta av boken är två händelser som upprepas om och om igen med små förändringar: strider med andra hingstar och flykten från människorna som vill fånga honom. I båda fallen tar han hjälp av sin snabbhet och kunskap om bergens alla gömställen och leker mer eller mindre kurragömma med motståndarna. Det här är den första i en serie, men för tillfället i alla fall så är suget stillat.

Lite för att rättfärdiga för mig själv att jag sitter och läser hästböcker för barn så har jag tänkt att det kanske kan vara något för klassen eller enstaka elever... Jag tror dock inte att min andraklass skulle bli begeistrade, den känns lite för långsam för högläsning med en del miljöbeskrivningar. För att få lite tempo i historien så tror jag barn som läser den själva behöver vara ganska goda läsare med bra ordförståelse.

Upptäckte när jag kollade runt lite att den filmatiserats med Russel Crowe i en av rollerna, kändes ganska oväntat :) Hela filmen finns dessutom på youtube. Jag har inte sett den själv så vågar inte rekommendera den.

2 kommentarer:

  1. Jag läste aldrig Windy-böckerna. Jag ville nog ha något mer närliggande tror jag och så var jag nog lite rädd för att det skulle vara grymheter i boken (av samma anledningen tyckte jag inte om Black Beauty). Läste hellre Britta och Silver och liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror ditt unga jag missade något... det var inte så hemskt, mer dramatiskt :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)