fredag 10 oktober 2014

Bokbloggsjerka: Komplex

jerka11
Tycker att Annika ställde en svår fråga i helgens jerka: Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktär du stött på? Just det där med mest ställer till det... Men tar ett par exempel som jag gillar, även om det säkert finns de som är mer komplexa.

Eric Northman i the Sookie Stackhouse Novels, för en jerka där jag kan ha med Eric är en bra jerka :) Han har levt ett långt liv (+ 1000 år), men förändrar sig med tiden, samtidigt som en del gamla värderingar lever kvar. Ytligt är han ganska cynisk och kall och ser sig gärna om efter egna fördelar på det som händer, men han är samtidigt djupt lojal och omtänksam och de allra mänskligaste sidorna kommer inte fram förrän han förlorar minnet och tappar sin cyniskhet helt. I relationen med Sookie är han beskyddande samtidigt som han litar på att hon kan försvara sig och sätter henne i situationer där det kan behövas.

Ender Wiggin i Ender's Game får också vara med. En ung mycket intelligent kille med extremt stor empatisk förmåga som därför blir en enastående god soldat. Han tycker egentligen inte om våld, men använder det i övermått om han anser att han tjänar på det i långa loppet. Har ett stort behov av att själv ha kontroll på saker, men vill samtidigt utbilda sina kamrater för att göra dem bättre.

32 kommentarer:

  1. De två känner jag inte till alls.

    SvaraRadera
  2. Läser ju inte så mycket av denna typ av böcker så jag känner inte till dem. Men böckerna om Sookie stackhouse har jag ju hört talas om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer med ganska ofta i mina jerkor och tematrior i alla fall :)

      Radera
  3. Dem känner jag inte till! Det är en vampyrbok, den första?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det :) Den andra är en sci-fi.

      Radera
  4. Håller med om Ender. Funderade på honom först också. Boken är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av mina topp tre-favoriter förra året!

      Radera
  5. Tack för påminnelsen. Enders Game har jag ju tänkt läsa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut, så himla bra bok!

      Radera
  6. 1000 + är inte illa. Låter som en intressant karaktär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte säker på att jag skulle vilja leva så länge själv, men intressant är han.

      Radera
  7. Han har firat många födelsedagar den killen. Min dotter gillar Stackhouse böckerna

    SvaraRadera
  8. Hm, det var ingen dålig ålder, 1000+... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget jag strävar efter själv, men tycker vampyrer ofta blir intressantare när de blir lite äldre :)

      Radera
  9. Härligt att jag inte hunnit läsa alla böcker än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen med att läsa böcker man tycker om - de tar slut...

      Radera
  10. Okända karaktärer för mig, jag läser inte så mycket i den genren. Jag vet inte vilken jag ska välja själv i den här jerkan, den är svår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också det var svårt, finns så många intressanta personligheter...

      Radera
  11. Ja, Mr Northman är alltid värd att ha med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han! Har en lätt crush på honom :)

      Radera
  12. Har inte läst böckerna, men dock sett TV-serie och film. Bra val :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är ofantligt mycket bättre i bägge fallen...

      Radera
  13. Eric var ett bra val :) den andra har jag inte läst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eric är alltid ett bra val :) Ender's Game rekommenderas varmt!

      Radera
  14. Har inte läst något om dessa karaktärer!

    SvaraRadera
  15. Har bara sett tv-serien True Blood men kan inte annat än att hålla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En härlig karl :) Eller vampyr då...
      Kan förresten rekommendera böckerna, de har en mer logisk uppbyggnad...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)