torsdag 23 oktober 2014

Jorden runt - kulturkollostyle

världskarta
Kulturkollo så finns en uppmaning att skriva om lite kultur från olika delar av jordklotet och det vill man ju vara med på :) Fyra olika världsdelar skulle vara med och fyra olika kulturformer:
  • En bok från OceanienJellicoe Road av Melina Marchetta, denna underbara bok om Taylor som övergavs av sin mamma när hon var elva år och nu bor på en internatskola. Boken är full med tillbakablickar och är ganska förvirrande i början, men sedan läggs pusselbit till pusselbit och det är en fängslande berättelse man får ta del av.
  • En film från Asien: Järn 3:an - en vacker koreansk film om en inbrottstjuv som bor i hem där folk är bortresta och passar på att reparera lite småsaker som tack för sitt boende. I ett hem upptäcker han först inte att det finns en kvinna kvar, en misshandlad hustru...
  • En tv-serie från Nordamerika: The Wire - har beskrivits som världens bästa tv-serie... En ganska långsam polisserie där man inte bara följer poliserna, utan även langare, skolbarn och politiker i Baltimore. Story-arken spänner över alla fem säsongerna och fick mig att tröttna på förutsägbara "ett-fall-i-veckan-serier" nu när jag sett ljuset :)
  • Musik från Europa: Glasvegas - ett skotskt band med lite längtande sound där jag smälter för både sångarens röst och dialekt, lyssna på klippet nedan och se om du inte håller med...

4 kommentarer:

  1. Funderade på att ta Jellicoe Road jag med men det fick bli en film från Oceaninen istället. The Wire är helt klart en av världens bästa tvserier någonsin. Hade en Glasvegasperiod för några år sedan men hade tappat bort de lite, tack för påminnelsen. Håller helt med om att man smälter av dialekten :) Om jag kommer ihåg rätt finns en svenskanknytning med trummisen också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ha bra smak! Eller åtminstone en lik min... :) Kan inte mycket om bandet Glasvegas, är mer lyssnare än fan. Men de bytte väl trummis ett par gånger också har ag för mig?

      Radera
  2. Jag älskade också Jellicoe Road :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi är en majoritet :) I alla fall bland dem som tagit sig förbi de första kapitlena...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)