söndag 19 oktober 2014

Smakebit på søndag: Ett sötare blod

Ett sötare blod : om hälsoeffekterna av ett sekel med socker (inbunden)
Bild lånad från bokus
Blev sovmorgon idag, himla skönt :) Och efter att ha legat kvar och läst en stund är det så dags att skriva ner smakbitar från Ann Fernholms bok Ett sötare blod. Tog med boken till sovrummet tidigare i veckan och har haft den som kvällsläsning sedan dess, vilket har gett mig lite att tänka på när lampan är släckt... Boken handlar om sockers och kolhydraters påverkan på kroppen och referenslistan är diger, det är ingenting hon bara har spånat fram själv.

Det blev två utdrag för jag kunde inte bestämma mig... Först ett om hjärtat:
I en av de största studier som finns av lågfettkost, The Women's Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial, fann forskarna att bland de kvinnor som tidigare haft problem med kärlsjukdom, dog fler om de rekommenderades att äta mindre fett. I gruppen som åt mer fett och mindre kolhydrater, klarade sig fler. Skillnaden var liten, men statistiskt säkerställd. 

Sedan ett utdrag om demens som gjorde mig lite chockad:
Dessutom är hjärnan inflammerad vid alzheimer. Precis som vid åderförkalkning verkar ett pendlande blodsocker och höga insulinnivåer spela en roll för denna inflammation. Studier visar att hela 70-80 procent av alla alzheimerpatienter har problem med blodsockerregleringen. Metabolt syndrom och diabetes ökar också risken för demens, och när väl demensen får grepp i hjärnan leder detta till ett aggressivare förlopp. En studie på den äldre befolkningen i stadsdelen Kungsholmen i Stockholm visar att personer med dålig blodsockerreglering snabbare uvecklar demens. Tiden mellan en lindrig påverkan på hjärnan till fullt utvecklad demens var i median bara 1.8 år hos personer med pre-diabetes och diabetes. För övriga tog det cirka 5 år.

Fler, och förhoppningsvis muntrare, smakbitar hittar du den här veckan på bloggen Betraktninger där du också kan lägga in din egen :)

32 kommentarer:

  1. Ja det var en skrämma slaget på oss smakebit, fy då. Man får hoppas man har en någorlunda bra kosthållning.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten och hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Har hört om den där... borde säkert läsa den, men är inte beredd att ta itu med mitt chokladberoende än :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen med sådana här böcker :) Man mår säkert bättre i det långa loppet, men kan vara lite surt ibland...

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Ett intressant område som fortfarande är omdiskuterat och värt att ägna uppmärksamhet kring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle definitivt önska några fler riktigt bra genomförda, stora kostundersökningar, men vem skulle tjäna pengar på det?

      Radera
  6. Jag tycker det är lite tråkigt att trots att all forskning pekar på att kolhydrater (ämnen uppbyggda av sockermolekyler) inte är bra för oss så ändras ändå inte kostråden. Folk i affärerna köper ändå lättprodukter samtidigt som de plockar på sig ris, pasta och en påse chips till fredagsmyset. Det borde vara dags för nya rekommendationer som inte gör oss fetare och sjukare utan faktiskt får oss att äta bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen sister! Det verkar ju som att alla nyare forskningar pekar åt samma håll. Blir ganska sur på livsmedelsverket som cementerat in sig i uppfattningen att fett är farligt när man vet (eller borde veta) att den tesen inte kan bevisas.

      Radera
  7. Uff, det er skummel lesning. Spesielt fordi jeg har dårlig blodsukkerregulering. Jeg prøver å spise riktig, men jeg ser at når det er mye som skjer og måltidene blir gjort unna i en fart så reagerer blodsukkeret.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt motiverande bok, kanske kan hjälpa? Har ändrat hela min kosthållning senaste veckan...

      Radera
  8. Usch, det där var nästan lite skrämselpropaganda. Jag tycker det är svårt att förhålla sig till sådana här påståenden. Jag vill gärna veta mer om undersökningarna etc. innan jag kan känna mig övertygad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt väl underbyggt när man läser hela boken, den slutas dessutom med en massiv referenslista.

      Radera
  9. Tack för en intressant smakbit som får en att tänka lite. Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, har tänkt ganska mycket på det här senaste...
      Tack detsamma :)

      Radera
  10. Intressant men obehaglig läsning. Törs jag ta en chokladbit nu ? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju frågan det :) Är du som mig, stillasittande och rund, så räcker det gott och väl med en. Tränar du så ser det bättre ut...

      Radera
  11. Det var en intressant smakbit och lite läskig. Jag har lite problem med blodsockerregleringen ibland och det där får ju en att tänka till lite....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har fått mig att tänka ganska mycket. Tror det är nyttigt...

      Radera
  12. Takk. Dette var en litt ekkel, men interessant smakebit.:)

    SvaraRadera
  13. Det känns som om jag borde läsa den här boken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det finns väldigt många som borde läsa den här boken. Allra helst hade jag väl sett de som bestämmer över kostråd och skolmat och liknande som läsare...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)