torsdag 30 oktober 2014

Seven Up: Janet Evanovich

Seven Up
Bild lånad från adlibris
Seven Up av Janet Evanovich är den sjunde i serien om bountyhuntern Stephanie Plum. Den här gången är hon på jakt efter en gammal, deprimerad ex-gangster, något som visar sig vara mycket farligare än det låter. Ett par av hennes vänner försvinner spårlöst, mormodern blir kidnappad och folk skjuter på henne. Dessutom provar hon plötsligt bröllopsklänningar, något som vare sig hon eller pojkvännen egentligen är redo för, men som familjerna längtar efter.

Omdöme: Det här är en bok som är lik de tidigare i serien: det är förstörda bilar, misslyckade ingripanden av henne och Lulu, personer som bryter sig in i hennes lägenhet, likvakor och två män som får henne knäsvag bara hon ser dem. Så har egentligen alla böckerna varit hittills och jag har läst och skrattat (och vid något tillfälle gråtit). Men jag vet inte vad det är med den här boken som gör att jag inte faller? Så lik, men den här gången fängslas jag inte. Det kanske helt enkelt har blivit för många böcker i serien för tätt, eller så är den här boken av någon oklar anledning bara mindre charmig? Jag vet inte, men för säkerhets skull tar jag en paus innan jag ger mig på bok åtta.

4 kommentarer:

  1. Har du lest Paretskys bøker om V I Warshawski? Mye av det samme - humor og spenning med kvinnelig etterforsker, men med nok forskjeller til at du får en liten pause fra frøken Plum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har läst några och tänkte faktiskt på serien när jag lade in inlägget, men hade glömt både författaren och huvudpersonen och satt och googlade efter titlar som jag inte kom ihåg rätt...

      Radera
    2. For mange år siden så jeg en samtale med Paretsky på bokmessa i Gøteborg. Hun var skikkelig tøff og engasjert. Hun kunne vært en bad ass hovedperson sjøl :)

      Radera
    3. vad kul det låter. Tycker om när författarna passar ihop med sina böcker det är inte alltid så *host* Charlaine Harris *host*, fast gillar ju böckerna i alla fall.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)