torsdag 9 oktober 2014

Four: A Divergent Story Collection

Four: A Divergent Story Collection Blue Cover
Bild lånad från adlibris
Four: A Divergent Story Collection av Veronica Roth är en bok med fyra noveller från divergent-världen berättade ur Fours perspektiv och de utspelar sig till huvuddel innan händelserna i Divergent. De handlar om hans byte av falang och anledningarna till bytet, om hans initieringstid i Dauntless, ledarnas plan för att öka falangens inflytande och Fours växande känslor för Tris. Intressant läsning som ger lite mer kött på benen till händelserna i Divergent. Är dock tveksam till om novellerna skulle klara av att stå på egna ben, tror att jag skulle ha blivit frustrerad av att läsa berättelser med en så förändrad världsbild om jag inte hade fått en mer heltäckande bakgrund i trilogin och då tyckte jag ändå att den var bristfällig både i Divergent och Insurgent...

Four är en väldigt sympatisk huvudperson, ärrad till både kropp och själ, men också modig, intelligent, introvert och lojal. Skadar inte heller att jag numera föreställer mig honom som i filmen (d.v.s. hunk extraordinaire).

Det växande kamratskapet med Zeke och Shauna och fiendeskapet med Eric tillhör det jag gillar mest med läsningen, medan jag tycker att den gryende kärlekshistorien med Tris är det svagaste. För allomfattande alldeles för snabbt för att jag ska bli övertygad. Blir inte heller helt övertygad av att Dauntless ändrade riktning går så lätt att genomföra, känns ju som en samling människor som inte är rädda för att ifrågasätta och diskutera när saker förändras så drastiskt.

6 kommentarer:

  1. Är inte helt förtjust i Four, den är ok men inte så mycket mer. Känner ungefär samma för de andra böckerna förutom Divergent som jag älskade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faller sällan helt för noveller, inte för de här heller. Tyckte Insurgent var bättre än Divergent, men retade mig på att man fick veta så lite av bakgrunden (och sen i Alligent tyckte jag det blev väl mycket. Jag är svår att få nöjd...)

      Radera
  2. Tror också att man måste ha läst de andra innan, men tyckte om att få tillbringa lite extra tid med Four. Och ja, han är ganska lätt att titta på i filmen även om han inte alls ser ut så i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte bättre om honom här än i romanerna :) Och föredrar filmutseendet alla gånger framför boken. Blev väl helt enkelt inte helt frälst i bok-Four...

      Radera
  3. Hur såg Four ut i boken? Jag har bara sett filmerna och tänkte att det kan vara intressant att få veta hur han ser iut i boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rädd att jag inte kommer ihåg bokbeskrivningen av hans utseende, det var några år sen jag läste böckerna. Film-Four har dock gjort ett bestående intryck :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)