måndag 20 oktober 2014

Tematrio: And the winner is...

Lyran har blivit smittad av Augustjuryns nomineringar så dagens uppgift är att sammanställa en trio prisvinnare. Det finns ruggigt många olika pris märkte jag när jag snokade runt lite, så för att begränsa mitt urval lite bestämde jag mig för att titta lite närmare på kanadensiska författare som jag har läst oväntat mycket av i år och helt plötsligt sitter jag med en kvintett...
  • The Handmaid's Tale/Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood är en fantastisk och lågmäld dystopi och vann bland annat The Arthur C Clarke Award 1987.
  • Kelley Armstrong, min nya favoritförfattare i genren urban fantasy, vann RT Rewievers' Choice - Contemporary Paranormal 2003 för sin bok Stolen/Märkt, som är en händelserik historia med en varulv i huvudrollen.
  • Kim Thúys poetiska bok Ru som ligger långt utanför min normala bekvämlighetszon är en underbart vacker och genialt konstruerad liten dröm till bok och vann bland annat Govenor General's Award 2010.
  • Louise Penny har med sin deckarserie om komissarie Gamache och de udda invånarna i den lilla staden Three Pines vunnit bland annat fem stycken Agatha Award, fyra av dem i rad...
  • Little Brother är en ungdomsroman av Cory Doctorov som handlar om övervakningssamhället och hur övervakningen intensifieras efter ett terrordåd för befolkningens eget bästa... Den vann bl.a. Prometheus Award 2009.

20 kommentarer:

  1. Armstrong är den enda jag läst på din lista men Atwood och Penny betar sig snabbt uppåt på min TBR lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka lika mycket om dem som jag :)

      Radera
  2. Har bara läst Ru av böckerna hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte det sämsta, är en sådan fantastisk liten bok.

      Radera
  3. Härligt att du fick ihop så många intressanta böcker. Jag har bara läst Ru, men den är alldeles underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den, men ganska svår att skriva om... :)

      Radera
  4. Oj, här blir det alltså att googla runt, jag har inte koll på litterära priser alls! Jag läste Ru nyligen och har nu inhandlat Man, för Ru var verkligen en fin bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den härlig :) Tyckte lite bättre om den än Man, vilket inte betyder att den sistnämnda är dålig...

      Radera
  5. Atwood är värd alla priser. "Tjänarinnans berättelse" är ju alldeles förfärlig, och jättejättebra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog överst på listan över årets favoriter för mig. Kommer bli fler Atwood framöver :)

      Radera
  6. Kul att det finns andra än jag som gillar Kelley Armstrong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker dte är lite konstigt att hon inte översätts mer, böckerna är ju bra!

      Radera
  7. Har inte läst någon av dina, men Ru står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta fram den en dag när du behöver något vackert och tankvärt...

      Radera
  8. Kim Thuys bok Ru är sagolikt vacker, även hennes andra bok Man är fin den med. Louise Penney är också en favorit, mysdeckare! Atwood står på min vill läsa lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte Ru var snäppet bättre även om Man också var bra. Har ju bara läst en Atwood, men den är å andra sidan på topp över årets lästa böcker...

      Radera
  9. Margaret Atwood är en av mina favoritförfattare. Läste Tjänarinnans berättelse för något år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskade boken! Var en sådan där som jag ville diskutera med alla, samtidigt som jag inte ville berätta för mycket för de som inte hade läst den... Svårt ibland :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)