måndag 27 oktober 2014

Tematrio: Skrämmande på riktigt

I veckans tematrio handlar det om skräck. Tyvärr, för det är en genre jag inte läser mycket av, men satt och funderade en stund och kom på en trio jag var riktigt nöjd med. Så var det något som fladdrade i bakhuvudet - gjorde vi inte det här förra året...? Kollade upp mina tematrios och jo, de böcker jag precis bestämt mig för var med i förra årets trio. Mer skräck än så läser jag tydligen inte, så ändrar fokus till faktaböcker som skrämmer mig på allvar:
  • Tyst hav: jakten på den sista matfisken av Isabella Lövin - superintressant bok om tillståndet i våra hav. Mycket som är hemskt och som styrs enbart av pengar, men skulle man vilja så finns några ganska lätta åtgärder att ta till.
  • Oväder: nyheter från en allt varmare värld av Mark Lynas - om hur klimatförändringarna följs av extremväder och intressanta, men tragiska, exempel  på dem. Mark åker runt till olika platser och redovisar fakta om översvämningar, torka, orkaner och försvinnande glaciärer och det läggs en bild som förskräcker, däribland att det finns länder som riskerar att försvinna helt.
  • Ett sötare blod: om hälsoeffekterna av ett sekel med socker av Ann Fernholm - om vad som händer inuti kroppen när vi äter socker och kolhydrater. Det finns fler, och värre, följder än bara fetma och diabetes, som till exempel sockrets påverkan på demens, kärl och cancer.
Kan varmt rekommendera alla tre! De är visserligen skrämmande, men också väldigt viktiga och dessutom intressanta och välskrivna.

26 kommentarer:

  1. Inga böcker jag läst men mer i min smak än blodig skräck.

    SvaraRadera
  2. Intressant vinkling på temat! Riktigt smart! Alla tre böckerna låter riktigt intressant med och skrämmande. Dessa måste skrivas upp och läsas, tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna tipsa, hoppas du med gillar dem :)

      Radera
  3. det var den mest skrämmande trion av alla! tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju otäckare när det är sant...

      Radera
  4. Jag läser inte heller skräck speciellt ofta, har för livlig fantasi. Men din skräcktrio är intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är tre tankeväckande böcker, är läskigt nog...

      Radera
  5. Ja en slags skräck är det, fastän jag föredrar den som ger kalla kårar. Bra tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag lite väl klena nerver för ren skräck, även om mina faktaböcker inte är någon gladläsning de heller...

      Radera
  6. jag är inte heller nån skräckexpert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vara lite av en antingen eller genre. Några älskart, andra läser nästan inte nåt...

      Radera
  7. Annorlunda och mycket relevant vinkel på skräcktemat!

    SvaraRadera
  8. En intressant twist på ämnet :)

    SvaraRadera
  9. Intressant vinkling på temat. Har inte läst någon av dessa, men tack för tipset.

    SvaraRadera
  10. Tyst hav vill jag läsa. Snygg vinkling på temat. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jättebra bok. Vissa kapitel får en att vilja diskutera fascinerande ålar och liknande med alla man möter, men man tycker åtminstone själv att man är intressant :)

      Radera
  11. Skulle vilja ha läst alla tre egentligen, men bara hunnit med den i mitten av Mark Lynas. Verkligheten kan vara nog så skäckinjagande - så sant! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligehten gör mig mörkrädd ibland, den med...

      Radera
  12. Riktigt skrämmande böcker hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det. Tar uppdraget på allvar även om jag vrider på det :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)