söndag 26 oktober 2014

Smakebit på søndag: Landline

Landline
Bild lånad från bokus
En gråmulen söndag här i Göteborg. Bra dag för en pläd, en soffa och en bok :) Jag har precis läst första kapitlet, fem sidor, i Rainbow Rowells bok Landline. Den handlar enligt baksidestexten om Georgia och Neals äktenskap som inte är det bästa trots att de älskar varandra.

På de fem sidorna jag har läst har Georgia hunnit komma hem från arbetet, sent, och retat sig lite på hur Neal låter saker ligga framme och lämnar dörrar olåsta. Neal är på gott humör, han har planerat packningen för deras julresa till hans mamma när Georgia meddelar sina dåliga nyheter: hon kan inte åka, hennes team har fått chans att sälja in en tv-serie för en bolagspamp och måste förbereda sig under julhelgen.

Smakbiten kommer från slutet av deras diskussion, jag hoppade över en beskrivning av Neal's käke för att den inte skulle bli för lång:

      "No," he said again, standing up straight and wiping his palms on his pajama pants. "We've already got plane tickets."
      "Neal, I'm serious. I can't miss this meeting."
      "I know," he said turning toward her. His jaw was set. Permanently.
      "I don't understand," Georgia said.
      "You can't miss this meeting," he said. "And we already have plane tickets. You'll be working all week anyway. So you stay here, focus on your show- and we'll go see my mom."
      "But it's Christmas. The kids-"
      "They can have Christmas again with you when we get back. They'll love that. Two Christmases."
      Georgie wasn't sure how to react. Maybe if Neal had been smiling when he said that last thing...

Fler smakbitar hittar du på bloggen Flukten fra virkeligheten. Ha en trevlig söndag :)

32 kommentarer:

  1. Tycker det där låter som en bra lösning :) Man behöver ju inte förstöra allas jul bara för att man själv hellre vill jobba... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten med julkänsla! Här i Upplandstrakten börjar molntäcket faktiskt äntligen spricka upp något, så kanske får vi en lite ljusare dag efter alla de gråmulna. :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Man kan ju undra vad hon väntat sig. Att hela familjen skulle stanna hemma? Vädret är likadant här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var precis vad hon hade väntat sig... Hon känns lite självupptagen boken igenom...

      Radera
  4. Vill läsa mer av Rainbow Rowell och hoppas denna blir översatt! Hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att den borde bli det, hennes tidigare är ju omtyckta :)

      Radera
  5. Jag skulle nog försöka undvika att jobba under julhelgen, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Skulle krocka med min resa till Malaysia :)

      Radera
  6. Tack för smakebiten. Ja krypa ner under en filt låter lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filtar funkar de flesta dagar den här årstiden :)

      Radera
  7. Det er jo i grunnen en god ide med to jul. Men jeg ser at jeg helst ville deltatt på den som er på julaften :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som gladast när jag inte är hemma på jul, tycker det är skönt att komma iväg från alla måsten.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Det närmar sig onekligen jul och en lång ledighet hoppas jag på. ;)

    SvaraRadera
  9. Den här vill jag läsa. Tack för påminnelsen. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  11. Blir mer och mer sugen på att läsa något av Rowell. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är bra, min favorit så här långt är Elinor & Park :)

      Radera
  12. tack för smakbiten och ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  13. En bok jeg ikke har hørt om før. Takk for smakebit! :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)