måndag 6 oktober 2014

Bitten: Women of the Otherworld

Bitten
Bild lånad från adlibris
Bitten är den första i Kelley Armstrongs serie Women of the Otherworld och handlar om Elena, den enda kvinnliga varulv man känner till. Hon har ett trassligt förflutet som föräldralös och har vuxit upp i en rad fosterhem där hon närt drömmen om att en dag bilda en "riktig" familj, en sådan där som finns överallt i böcker, tv-serier och reklam. Den planen går i bitar när hon blir biten och förvandlad till varulv.

När vi träffar henne har det gått tio år sedan dess och hon försöker frigöra sig från sin flock. Hon har flyttat till en annan stad, skaffat jobb och pojkvän (en förstående sådan som står ut med att hon smiter ut ensam på stan om nätterna). Så ringer alfaledaren och begär att Elena ska komma tillbaka, det finns en "fristående" varulv i stan som dödar kvinnor och lägger dem på flockens mark och de behöver hennes hjälp.

Omdöme: Inte en dum bok. Den tar lite tid på sig att sätta fart, det är mycket bakgrund och karaktärer som presenteras, men när den väl tar fart så händer det en del, både som ren aktion, men även inuti Elena. Jag hoppas att den gedigna grunden kommer att betala sig i nästa bok. Det är lätt att tycka om personerna, både Elena, hennes flock (jag skulle inte haft något emot att få vara med i den) och hennes mänsklige pojkvän. Det finns en del sexskildringar med, kan tycka att de ibland blir löjligt detaljerade.

Jag har egentligen inte läst någon bok om varulvar innan den här. De har funnits med i vampyrhistorier, men det här är första boken där de är "huvudväsendet" för mig och jag måste säga att jag gillar den här varianten av dem: De blir vargar istället för vargmänniskor, de är snabba och starka, men långt ifrån odödliga (det som dödar vanliga människor/vargar dödar också dem) och genen förs ned till sönerna som sedan fostras av sina pappor.

Det finns två huvudspår i boken: dels att sätta stopp för den som lägger döda kroppar på deras tomt (för det är ett större bekymmer än att någon tar livet av människor de inte känner) och dels Elenas kamp för frigörelse från flocken och för att bevara sig mänsklig, eller kanske snarare så som hon tycker att människor är. Som utomstående så känns det sista inte alls självklart.

Ett litet smakprov som jag skrev från början av läsningen hittar du här.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst den här (och gillade den) men har inte koll på att det är en serie. Nu måste jag kolla upp de andra delarna och se om de verkar läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Andra delen är mycket bättre och då tycker jag ändå att den här är bra. I del tre (det är så långt jag har kommit) så får man en ny huvudperson, en av de som introduceras i andra delen, och jag gillar den med :)

      Radera
  2. Tyckte om denna när jag läste den. (Kan även rekommendera tv-serien.) Tycker om att det problematiseras och att alla inte ser det som en fin gåva att bli varulv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, varulv känns inte som det ultimata valet även om det finns vissa fördelar. Skulle så gärna vilja se den! Har kollat upp den, men dvd.n verkar inte säljas i europeiskt format...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)