söndag 5 oktober 2014

Smakebit på søndag: Before I Fall

Before I Fall (häftad)
Bild lånad från bokus,
den finns även på svenska
Söndag och när det blir dagsljus ute väntar ett lisebergsbesök med systern, hennes present till mig :) Ser fram emot bergbanorna, attraktionerna som snurrar runt är värre. Veckans smakbit kommer från Lauren Olivers Before I Fall, samma författare som skrev Delirium-trilogin, och halvvägs in tycker jag att den här är mycket bättre trots att jag brukar älska dystopier (men så blev väl Delirium aldrig favorit heller).

Den börjar med att Samantha tänker tillbaka på sitt dödsögonblick och hur hela livet inte alls utspelade sig för hennes ögon, utan istället blev det bara en scen, och en väldigt oväntad sådan dessutom. Sedan backas tiden så att man får vara med under hennes dag, skolans Cupid Day där man skickar rosor till de av sina skolkamrater man tycker om, fram tills hon dör i en olycka. Därefter vaknar hon på nytt och får vara med om samma dag om och om igen.

Samantha är en av de populära tjejerna och som sådan är det inte nödvändigt, kanske inte ens önskvärt, att vara schyst mot dem som inte är det:
    “Did she get our Valogram?” Lindsay says, licking salt off a fry before popping it in her mouth.
    Ally nods. “In bio. I was sitting right behind her.” 
    “Did she say anything?” 
    “Does she ever say anything?” Ally puts one hand across her heart, pretending to be upset. “She threw the rose out as soon as class was over. Can you believe it? Right in front of me.” 
    Freshman year Lindsay somehow found out that Juliet hadn’t been sent a single Valogram. Not one. So Lindsay put a note on one of her roses and duct-taped it on Juliet’s locker. The note said: Maybe next year, but probably not.
    Every year since then we’ve sent her a rose and the same note on Cupid Day. The only note she’s ever received from anyone, as far as I know. Maybe next year, but probably not. 
    Normally I would feel bad, but Juliet deserves her nickname. She’s a freak. 

Fler smakbitar kan du hitta på Maris blogg där du även kan lägga upp in egen. Ha en trevlig söndag!
Och här finns inlägget jag skrev när jag läst klart boken.

38 kommentarer:

  1. Before I fall har jeg hatt stående her i en evighet, jeg som liker Lauren Oliver har enda ikke fått suset meg til å lese hennes debut. Nesten litt flaut er det, morsomt å lese at du faktisk liker denne bedre enn Delirium.

    Ha en super dag på Liseberg :) Jeg har vært der, men det ble ikke så mye karuseller på meg, da jeg er så utrolig pysete når det kommer til slikt som går veldig fort opp og ned eller rundt og rundt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska läsa den, den var jättebra! Och Liseberg var riktigt roligt :)

      Radera
    2. Så bra at dagen var morsom :) Jeg skal få lest boken, en dag, føler egentlig at jeg burde hatt en leseplan, jeg virrer så mye frem og tilbake mellom bøker :S

      Radera
  2. Åh, då får du chansen att åka Helix! Det var så längesen jag var på Liseberg. Måste ta och åka dit nästa sommar. Tack för smakbiten och ha en bra karuselldag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev ett par omgångar i Helix, men vad fort man vänjer sig! Första gången var spännande och andra gången var det nästan bara skönt :)

      Radera
  3. Lauren Olivers namn har jag sett på många bloggar och jag har länge funderat på att läsa något av henne. Delirium är ju den som legat närmast till hands, men jag kanske skulle läsa denna i stället? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var mycket bättre! Men så beskrev jag Delirium som en dussindystopi när jag läst den också, tyckte fortsättningen var bättre dock.

      Radera
  4. Den här har jag hört talas om innan, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  5. Flott smakebit, denne boken har jeg lyst til å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas varmt, riktigt bra bok!

      Radera
  6. Det här var den första av hennes böcker som jag läste och precis som dig tycker jag nog att den här är strået vassare än Delirium. Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  8. Dottern läste Delirium så jag har funderat på den. Storyn i den här känns som en film jag sett? Men det kanske bara liknar. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl några filmer där samma dag upprepas om och om igen, men boken är inte filmatiserad (än i alla fall). Bra bok i alla fall!

      Radera
  9. Tack för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  10. Denne boken har jeg lest, og den likte jeg godt og fant interessant :) Har også lest Delirium-serien av samme forfatter, men den likte jeg dessverre ikke :S
    - Siri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också den här var mycket bättre :)

      Radera
  11. Har inte läst något av Lauren Oliver men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Kul med en smakbit från en författare som jag inte har läst. :)

    SvaraRadera
  13. Det låter som en intressant bok. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakebiten och ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
  15. Takk for smakebit. Høyrest ut som om Juliet får nok til slutt??? Ønskjer deg ein fortsatt fin dag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avslöjar inget, men läs boken, den är bra!

      Radera
  16. Min lilla systerdotter älskar Lisebergskaninerna. Kommer alltid att minnas hennes glada rop på "niin! niin!" (betyder alltså kanin) när vi var på Liseberg sommaren hon var ett år.

    SvaraRadera
  17. Åh, så avundsjuk jag blev. Jag älskar bergbanor! De där snurrande karusellerna kan jag också vara utan, men berg-och-dalbanor alltså... Den där boken skulle jag inte heller ha något emot. Låter precis så vrickat (och obehagligt) som jag vill ha det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade en himla rolig dag :) Rekommenderar boken, riktigt bra var den!

      Radera
  18. Har inte känt mig så lockad av Delerium men denna känns mer så. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var mycket bättre. Finns många bättre dystopier än Delirium kan jag tycka...

      Radera
  19. Har den boken,men har ikke fått rukket å lest den ennå. Kanskje på tide!:) takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  20. Jeg har ennå ikke lest Delirium-trilogien, men denne virker i alle fall spennende! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den här jättemycket (och mycket mer än Delirium).

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)