måndag 15 december 2014

Tematrio: Julklappsförslag

I veckans tematrio är det dags att lista böcker som man antingen önskar sig eller som man tycker vore lämpliga för tomten att ge bort och eftersom jag lånar de flesta av mina på biblioteket så tipsar jag helst om några av årets favoriter.

Till dig som vill ha böcker som är intensivt och andlöst spännande: Don't Turn Around (svensk titel: Ingen skulle sakna dig) av Michelle Gagnon. Handlar om Noah som vaknar upp på ett operationsbord i en lagerlokal. Någon har experimenterat på henne, men varför?

Till dig som är nyfiken på Stephen King, men som inte gillar skräck: The Girl who Loved Tom Gordon. Handlar om en nioårig flicka som går vilse i de gigantiska skogarna i nordöstra Usa. En fängslande berättelse som beskriver hennes sinnesstämningar, känslor och överlevnadsstrategier. Ett litet skräckelement finns med, men är lätt att bortse från.

Till dig som vill ha ett intressant ämne att diskutera med människor runt omkring: Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma. En bok och ett ämne som inte lämnade mig ifred även om jag var på middag med kompisar. Och vad gör man då? Man pratar om den :) Ett bonus är att de verkade bli genuint intresserade de med.

23 kommentarer:

  1. Expeditionen: Min kärlekshistoria skulle jag nog allt vilja läsa, men den fanns inte på min lista.

    SvaraRadera
  2. tack för tips! alltid lika roligt att diskutera böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag med, särskilt när man får nörda loss ordentligt :)

      Radera
  3. Jag har äntligen skaffat hem Uusma! Så nu ska jag också få läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du den ens en bråkdel så mycket som jag så har du härlig läsning att se fram emot :)

      Radera
  4. Expeditionen gillade jag jättemycket! Äger inte den själv men den skulle ju absolut göra sig i vilken bokhylla som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En prydnad för varje hem :) Fast "min" står på biblioteket...

      Radera
  5. Den första boken är jag nyfiken på, den verkar så spännande. Stephen Kings bok lånade jag sist jag var på biblioteket! (Tack vare din rec om den faktiskt!) Bea Uusmarks bok har jag och kära sambon precis läst ut, helt fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig hedrad (och lite spänd...) Håller jag tummarna för att du tycker lika mycket om Tom Gordon som jag, ser fram emot att läsa vad du kommer skriva om den! När jag läser om dina högläsningsböcker så vill jag nästan skaffa en sambo, bara för att kunna läsa ihop...

      Radera
  6. The Girl Who Loved Tom Gordon är en av Stephen Kings bästa :) Jag börjar bli alltmer sugen på att läsa Expeditionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attan, då kommer resten av böckerna att bli nerköp... :)
      Tror Expeditionen skulle passa utmärkt att läsa nu när det börjar bli kallt och man får läsa om deras utrustning... Brrr! Kan nog bli lite extra känsla (inte för att det behövs, men...).

      Radera
  7. Svar
    1. Inget att tveka på, den är väldigt, väldigt bra!

      Radera
  8. Kingboken låter ju definitivt intressant, tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas varmt, hans sätt att beskriva tankar och känslor är suveränt.

      Radera
  9. Den sista är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, hon har ett sätt att smitta sitt eget intresse :)

      Radera
  10. Expeditionen kommer helt klart att läsas någon gång framöver. Kings light-skräck var helt riktigt fängslande även i mitt tycke. Tack för tips! :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)