onsdag 12 november 2014

Expeditionen: Min kärlekshistoria - Bea Uusma

Expeditionen : min kärlekshistoria (illustrerad utgåva)
Bild lånad från adlibris
Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma är en faktabok som dels handlar om Andrées luftballongsexpedition mot Nordpolen och dels Uusmas egen fascination av expeditionen. Boken börjar med förberedelserna på Danskön, och jösses vad bristfälliga de är. De har en läckande ballong, yllekavajer och champagneflaskor i packningen och de väntar på att vinden ska vända så att de med hjälp av den kan korsa Nordpolen på sex dagar under strålande midnattssol. Ingenting går som de tänkt sig, det är ett smärre under att de alls kommer iväg och när jag läser sitter jag ofta och skakar bedrövat på huvudet över alla felbeslut. Man visste inte mycket om Nordpolen på den här tiden, och det är förståligt, men att man fyllde i sådant man inte visste med rena trosuppfattningar, som att solen alltid lyser under sommarhalvåret...

Uusmas egen fascination är visserligen intressant, men jag tycker att det är den svagare delen av boken. Fast visst är det häftigt att hon lyckas leta reda på delar och fakta som missats i tidigare forskning och att hon gör försök efter försök att ta sig i land på Vitön och att hon får med sig andra turister i letandet efter ett brev, men nog tycker jag att bitarna om expeditionen är mer fängslande.

Boken finns i två versioner, jag läste den illustrerade och det var en väldigt vacker bok. Färgsättningen gick i vintriga pasteller och man fick se bilder på deltagarna och från expeditionen och läsa direkt från foton av dagböckerna. En del sidor var faktaspäckade, andra var i princip en enda vacker mening. En bok jag rekommenderar och som jag väldigt gärna pratade om under läsningen - det är den typen av bok, den biter sig fast även när man är ifrån den :)

10 kommentarer:

  1. Det er noe med den tittelen som drar meg inn i fristelsen. Fin nyansert omtale!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) En mycket läsvärd historia, hoppas att titeln gör sitt jobb och får dig att falla...

      Radera
  2. Jag börjar bli alltmer sugen på att läsa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att suget vinner, den är himla bra!

      Radera
  3. Denna ligger och väntar här hos mig. Skall bli oerhört spännande att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker lika (eller åtminstone hälften så...) mycket om den som jag då :)

      Radera
  4. Jag är nyfiken på den, och det är i så fall den illustrerade jag vill läsa. Jag lyssnade på hennes sommarprat och hennes fascination och besatthet gjorde mig fascinerad och intresserad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jag hade hört det där sommarpratet, du är inte den första jag hör som påverkats av henne även där...

      Radera
  5. Har tänkt införskaffa den, men det får bli som pocket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanhända att jag köper ett eget ex då, nu lånade jag bibliotekets, men den skulle inte vara dum att ha i hyllan och bläddra igenom ibland.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)