Bild lånad från bokus |
Bild lånad från adlibris |
Personerna: Huvudkaraktären Karin arbetar som kriminalpolis vid göteborgspolisen och i första boken brakar hennes samboförhållande ihop och hon flyttar från deras gemensamma lägenhet till sin älskade gamla båt. I böckerna som följer skaffar hon sig en ny pojvän, men det läggs inte mycket fokus på det. Jag får känslan av att hon är en person som vill ha väldigt mycket på sina villkor (kan känna igen mig) och som är fruktansvärt dålig på att kompromissa för någon annans skull.
Karin arbetar tätt ihop med Robert och efter fem böcker är i princip allt jag vet om honom att han är gift med en lärare som ofta är irriterad för att han låter jobbet komma före omhändertagandet av deras två ganska små barn. Folke är den tredje parhästen, en äldre språkpolis som rättar grammatiska fel med en dåres envishet - även under känsliga förhör. Att han rättar fel gör att hans berättarröst blir lite egen och lite påfrestande (så som språkpoliser ofta är), men det som får mig att resa ragg är att kollegorna, som stör sig otroligt mycket på hans egenheter, härmar honom när han inte är där så att egenheterna finns med dubbelt så ofta.
Bild lånad från adlibris |
Dialogerna mellan personer är ofta bra, men ibland låter det som att personerna läser innantill ur ett dåligt manus, där det inte alls blir naturligt utan docerande på ett sätt som sällan förekommer i normala samtal mellan personer. För mig känns det som att Rosman har så mycket som hon vet och vill förklara för läsaren att det gör att berättandet ibland får stryka på foten. Samma problem kan jag se när hon beskriver saker. Hon har själv sett eller tagit reda på något och läsaren får reda på långt mycket mer än vad som är nödvändigt, som vilken slang brandmannen kopplar var eller fullt med fakta om Karins gamla stålbåt. Ibland går det, men ibland blir resultatet förfärande klumpigt, som när Karin efter att ha besiktigat ett lik tar en tur runt huset för att få en känsla för mordscenen/letar efter spår och man får reda på snickeridetajer, väggfärger, fönsterdetaljer och golv... Hon hade lika gärna kunnat gått runt på en mäklarvisning.
Bild lånad från Adlibris |
Böckernas upplägg: Karin med kompani är en del av böckerna, långt ifrån alltid den viktigaste, den andra delen är de historiska kopplingarna som sprider ut sig i böckerna allteftersom serien fortskrider. Rosman har gjort gedigna forskningsinsatser och det är intressant att läsa om hur Marstrand var en frihamn där Sveriges lagar inte rådde och där det fanns sjörövarbrev och öborna lockade båtar på grund för att sedan plundra dem (Porto Francos väktare), vad som låg bakom inspärrandet av Mette Folk Ridderbielke på Carlstens fästning (Mercurium) eller hur societeten och kung Oscar II drogs till havsbaden (Havskatten). I den senaste får vi också en skrämmande insikt i Kungälvs lokalpolitik...
Bild lånad från Bokus |
Jag kan tycka att det är synd att Rosman inte litat på sin fascination av dåtiden fullt ut och koncentrerat sig på att skriva bra, historiska romaner, för det är de bitarna som jag tycker är roligast att läsa om. Jag tror böckerna hade tjänat på det istället för att som nu blandas ut med ganska ospännande, pratiga kriminalromaninslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)