söndag 2 november 2014

Smakebit på søndag: Daughter of Smoke and Bone

Daughter of Smoke & Bone
Bild lånad från bokus,
finns även på svenska
Söndag igen och dags för nya smakbitar på Maris blogg :) Jag har nyss börjat på Laini Taylors bok Daughter of Smoke and Bone och hittills så lovar den gott. Den handlar om Karou, en tjej som uppfostrats av chimaera (väsen som är hopslagningar av t.ex. djur och människa) och som nu kombinerar sitt liv som konststudent med att springa mindre trevliga ärenden åt sin "fosterfar" som av någon anledning handlar med tänder från olika raser. Varför han vill ha just tänder vet varken Karou eller jag ännu. I utdraget så har hon just kommit till skolan efter helgen och några kompisar tittar igenom hennes skissblock.

      She’d been drawing these creatures since she was a little girl, and her friends tended to talk about them as if they were real. “What was Brimstone up to this weekend?” asked Zuzana.
      “The usual,” said Karou. “Buying teeth from murderers. He got some Nile crocodile teeth yesterday from this awful Somali poacher, but the idiot tried to steal from him and got half strangled by his snake collar. He’s lucky to be alive.”
      Zuzana found the story illustrated on the book’s last drawn pages: the Somali, his eyes rolling back in his head as the whip-thin snake around his neck cinched itself as tight as a garrote. Humans, Karou had explained before, had to submit to wearing one of Issa’s serpents around their necks before they could enter Brimstone’s shop. That way if they tried anything fishy they were easy to subdue—by strangulation, which wasn’t always fatal, or, if necessary, by a bite to the throat, which was.
      “How do you make this stuff up, maniac?” Zuzana asked, all jealous wonderment.
      “Who says I do? I keep telling you, it’s all real.”

    “Uh-huh. And your hair grows out of your head that color, too.”
      “What? It totally does,” said Karou, passing a long blue strand through her fingers.
      “Right.”
      Karou shrugged and gathered her hair back in a messy coil, stabbing a paintbrush through it to secure it at the nape of her neck. In fact, her hair did grow out of her head that color, pure as ultramarine straight from the paint tube, but that was a truth she told with a certain wry smile, as if she were being absurd. Over the years she’d found that that was all it took, that lazy smile, and she could tell the truth without risk of being believed.

Ha en trevlig söndag! Kan jag slita mig från boken så blir det städning här hemma, men just nu känns det ganska osäkert :)

Inlägget jag skrev när jag läst klart boken finns här.

50 kommentarer:

  1. Ibland är sanningen det bästa man kan säga, för ingen tror ju ändå på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara så, speciellt om man har ett så udda liv som Karou :)

      Radera
  2. Jag försöker ta mig igenom den på svenska, men den har inte riktigt gripit tag i mig ännu, så tack för smakbiten, nu måste jag försöka läsa ut den! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, mig fångade den ögonblickligen :)

      Radera
  3. Jag gillar verkligen den här trilogin :) Lite sugen måste jag erkänna att jag är på att läsa om denna, eftersom jag inte kommer ihåg den så detaljerat. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra, då har jag en del att se fram emot :)

      Radera
  4. Jag har bara börjat på denna så är inte riktigt inne i boken och jag måste verkligen städa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste egentligen jag med, men det får bli imorgon (kanske).

      Radera
  5. Åh, de här skulle jag vilja läsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas du med kommer gilla dem :)

      Radera
  6. Jag har inte varit så sugen på den här men efter att ha läst denna smakbit blir den genast mer intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då har jag gjort nån nytta idag :)

      Radera
  7. Tusen takk for hyggelig gjensyn med en bok jeg bare elsket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills är jag väldigt nöjd med den :)

      Radera
  8. Jeg har lest bok 1 og 2 for de har kommet ut på norsk, og likte dem godt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, än så länge är jag himla nöjd :)

      Radera
  9. Tøff smakebit! Jeg liker den jenta :)
    Hm Kanskje skal jeg la meg friste... Jeg er fortsatt så happy for at du ledet meg til Rothfussbøkene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är bra, bra uppbyggnad av den främmande världen i den här med. Väljer du mellan Marchettas Froi och den här, så skulle jag nog ta den här först :)

      Radera
  10. Denna har jag läst och hoppas att fortsätta i serien snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra för resten av läsningen :)

      Radera
  11. Jag vill väldigt gärna läsa den här och jag hade hemsk tur när jag vann den svenska översättningen i en tävling. :)

    SvaraRadera
  12. Fine boken! :-) Jeg har nr 2 her og skulle ha begynt på den for evigheter siden, men det har kommet alt for mange andre bøker i veien :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker har ju en tendens att tränga sig före, har inget begrepp om kösystem... Fin söndag till dig med!

      Radera
  13. Samla tänder låter en aning suspekt. Men spännande tycks det ju vara. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska hemskt när de beskriver det närmare, en anledning till tjuvjakt och annat... Och spänannde är det :)

      Radera
  14. Den här verkar vara riktigt het just nu, har sett många bloggar som nämner den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det som påminde mig om att jag hade den som e-bok på datorn. Tur att bokbloggar finns :)

      Radera
  15. Virker å være en populær bok - har sett mange innlegg om denne. Takk for smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som påminde mig att jag hade den som e-bok... Tur att bokbloggar finns :)

      Radera
  16. Likte godt denne boken og har lest 2 bok i serien også, nå er det å vente på den tredje og siste. Tusen takk for et hyggelig gjensyn :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar gott för resten av läsningen :)

      Radera
  17. Har nyligen läst den och tyckte jättemycket om både den och nästa bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, gillar den skarpt så här långt :)

      Radera
  18. Tack för smakbiten. Hm, denna verkar poppis och den låter onekligen spännande. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills så är jag väldigt nöjd :)

      Radera
  19. Takk for ein fin smakebit. Denne har eg også snust på ei stund, kjem definitivt til å låna den med heim ein dag. Ha ein fin søndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra, den är bra :)

      Radera
  20. Nog väckte den smakebiten mitt intresse... :)

    SvaraRadera
  21. Ikkje min sjanger men god fornøyelse med boka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är en sån härlig genre :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)