tisdag 18 november 2014

Maresi: Krönikor från röda klostret - Maria Turtschaninoff

Maresi : Krönikor från röda klostret
Bild lånad från adlibris
Maresi: Krönikor från röda klostret av Maria Turtschaninoff handlar om Maresi, en trettonåring som sedan fyra år bor i det Röda klostret på en avlägsen ö. En ö så avlägsen att de flesta tror att historierna därifrån bara är myter. Bland noviserna på ön finns de som kommit för att få utbildning, de som flytt undan förföljelser och de som, likt Maresi, kommit för att familjen är för fattig för att ta hand om dem. Hon skriver en krönika om Jais ankomst till ön och katastrofen som följde. Man får också ta del av Maresis egen bakgrund och varför hon hamnade i klostret. En viss inblick i klosterlivet följer, vilket är intressant, men jag skulle inte vilja bo så själv.

Omdöme: Jag hörde talas om den här första gången när jag såg ett program från bokmässan där bland andra Turtschaninoff och Johanna Koljonen pratade om flickor i fantasy. Koljonen berättade om hur omedelbart frälst hon blivit i boken och jag blev naturligtvis nyfiken. Däremot blev jag inte frälst. Det är en bra bok, jag tror att jag får ett bra grepp på många av karaktärerna, men jag bryr mig inte jättemycket om dem vilket blir ett problem.

Till ön och klostret får bara kvinnor komma och när klostret hotas så får läsaren ett starkare grepp om religionen på ön, en gudinnekult som hjälper systrarna att försvara sig medelst typiskt "kvinnliga" attribut. Tycker det är en riktigt bra idé, men det känns samtidigt lite sökt med sitt symboliska grepp med hår i olika former. Så, trevlig bok med bra idéer och ett språk som flyter, men ändå lämnade den mig ganska oberörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)