söndag 23 november 2014

Smakebit på søndag: Okänd kontinent

Okänd kontinent (pocket)
Bild lånad från Bokus
Redan söndag igen... hinner inte riktigt med. Är i alla fall klar med barnens utvecklingssamtalen på jobbet, nu ska jag bara ha mitt med chefen också... Har i alla fall hunnit börja på min sista bok i tre på tre-utmaningen, Okänd kontinent av Fred Vargas, men inte kommit så långt att jag hunnit få en bestämd känsla för boken ännu, men är försiktigt positiv:

     Stanken var vedervärdig och scenen fruktansvärd, Adamsberg ryckte till och blev stående bakom sina kolleger. Spruckna skor, uppknutna skosnören och förruttnade ben med vita prydligt avsågade skenben omgivna av mörkt kött. Det enda som varit oriktigt i Clyde-Fox berättelse var att fötterna inte försökte ta sig in. De stod där i sina skor på trottoaren utanför den historiska Highgate-kyrkogårdens ingång, fasansfulla och utmanande i en outhärdligt prydlig rad. Radstock höll ficklampan stelt framför sig, han kisade motvilligt, lyste på de ruttnande benen som stack upp ur skorna och försökte förgäves vifta bort stanken av död.
     "Ser ni", sade Radstock till Adamsberg. Han lät både fatalistisk och aggressiv. "Det här är Highgate, en plats som varit fördömd i hundra år."

Fler smakbitar finns hos Maris blogg. Ha en riktigt skön söndag!
Här finns inlägget jag skrev efter att ha läst hela boken.

30 kommentarer:

  1. Har inte läst något av Fred Vargas men den här låter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Detta är nog inte riktig min "kopp te", men hoppas du tycker boken är bra.
    Ha en trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills (runt 100 sidor in) är den inte dum alls.

      Radera
  3. Fred Vargas har jag en oläst bok av här. Ser nu att den bli hyllvärmare vid årsskiftet så kanske blir den läst nästa år. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också några böcker som är på väg in i det stadiet, och jo, det ökar nog chanserna för att de ska bli lästa...

      Radera
  4. Intresseväckande smakebit. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Jag har en Vargas i bokhyllan. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  6. Har bara läst Budbäraren och gillade inte riktigt den, men jag ska nog ge henne en ny chans. Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju inte jättelovande... Så jag håller tummarna för att den här är bättre eller att vi har olika smak (vilket jag tror att vi har ganska ofta :) ).

      Radera
  7. Tack för smakbiten och hoppas du får en bra söndag!

    SvaraRadera
  8. Fred Vargas är en författare som jag gärna vill stifta bekantskap med :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit nyfiken ett tag nu, men det krävdes tydligen en utmaning för att jag skulle göra slag i saken :)

      Radera
  9. Nu blev jag faktiskt intresserad av att läsa den här boken. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  10. Har inte läst något av den författaren. Tack för smakbit o ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Jag gillade inte alls den enda jag läst av henne och tvekar om jag ska ge henne en chans till..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar vara snål med andra chanser, efter en trist bok tappar jag lätt sugen på författaren... Men den här gillar jag än så länge :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Fred Vargas står på min Boktolva men det går inte så bra med den utmaningen, har ännu inte läst något av bland annat Vargas, men det här låter ju lite lockande.... ;)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten på något för mig en okänd författare och bok :)

    SvaraRadera
  14. Ny författare för mig :) Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  15. Dyster smakebit, dette her ;) Takk for tipset, og lykke til med jobbuken :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)