lördag 6 december 2014

Lucka 6: läsning i skolan

Lucka 6 - Vad har du för relation till läsning i skolan?
  • Jag arbetar som lågstadielärare så tar mig an den här luckan från lärarperspektiv :) Jag tycker att det är jätteviktigt med läsning och inte bara för att jag själv tycker att det är en underbar sysselsättning och vill sprida det synsättet till mina elever, men även för att det är så många ämnen som blir så mycket lättare om du har ett läsflyt.
  • Högläsning blir det nästan varje dag. Jag väljer böcker som jag tycker om, har ett par gånger försökt att läsa okända böcker som rekommenderats för mig, men de gånger jag inte har tyckt om dem så har resultatet inte blivit vidare bra... Det lyser liksom igenom. Nu läser jag alltid böckerna själv först.  
  • Vi har även tystläsning några gånger i veckan där de får välja böcker själva, men där jag ibland försöker styra dem åt lättare eller mer utmanande böcker.
  • Vi har mycket läsläxa i min klass eftersom jag vill att eleverna ska ha en chans att komma in i böckerna. Vi har väl alla haft perioder där man inte hunnit läsa mer än någon sida här och någon sida där och de flesta böcker vinner inte på det, jag tappar personer och vem det var som gjorde något och det blir lätt segt och händelslöst... Dessutom finns det barn vars enda läsning hemma är läxan, så det är lika bra att ösa på tänker jag.
  • När läskoden knäckts brukar jag överge läseböcker till förmån för vanlig skönlitteratur. I ettan och tvåan är de indelade i läsgrupper efter förmåga och motivation (hög motivation kan motverka bristande flyt, låg motivation kan göra läsningen svår...) så att vi kan diskutera det lästa tillsammans. I trean får de välja böcker själva och tillsammans med mig sätta en minimigräns på hur mycket de ska läsa under veckan.
  • Något man ofta hörs diskuteras är läsning som tvångsupplevelse. Det låter ju väldigt obehagligt samtidigt som jag haft en del elever vars föräldrar har sagt att "Vi har inte läst så mycket, jag vill att det ska vara roligt så det blev bara fem minuter". Det är oftast de föräldrarna som har barn som inte läser vidare bra och om man vill att läsningen ska vara rolig så blir det inte lättare av att eleven blir äldre, men bara klarar av att läsa väldigt lätta texter som passar för mycket yngre barn. Det blir lite av ett moment 22. I de fallen så är det jätteviktigt att högläsning (alternativt ljudböcker) används så att barnet fortfarande kan få läsupplevelserna vi alla söker efter samtidigt som det jobbas intensivt med deras läsflyt, för tyvärr måste man läsa en himla massa för att bli en bra läsare. (Naturligtvis så kan det finnas diagnoser och sånt som ändrar förutsättningarna.)

Det är Efter mig, floden som arrangerar julkalendern. Alla som vill får vara med :)

4 kommentarer:

  1. intressant med lärarperspektivet! en läsintresserad och inspirerande lärare betyder mycket. det är ju de lärarna man minns som var engagerade i sina ämnen!

    SvaraRadera
  2. Tänk om jag hade fått ha tystläsning i skolan. Det hade nog varit mitt favoritämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi börjar dagen så några gånger i veckan, bättre start på en dag än så är svår att få tycker jag :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)