fredag 5 december 2014

Bokbloggsjerka: Förnya lässtammen

jerka11
I veckans jerka undrar Annika om hur man får till en ny generation läsare (eller hur man får barn att vilja läsa).

Jag tror att högläsning är jätteviktigt. Att få sitta tätt intill någon vuxen som läser för dig, dela skratt och upplevelser med den och ha någon man kan diskutera det lästa med allteftersom. Tror också att det är bra om man ser läsande vuxna omkring sig (barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör...). Biblioteksbesök tror jag också är guld - som att släppas in i en skattkammare där allt man ser kan tas med hem :)

Arbetar ju som lågstadielärare och sen några år tillbaka använder jag skönlitterära böcker hellre än läseböcker när läsningen lossnat och jag ger också relativt mycket i läxa (nu, en bit in i tvåan, så får de antingen en halv eller hel bok av motsvarande LasseMajas detektivbyrå eller Tam i veckan, mängd beroende på läsflyt och motivation) så att det händer något i böckerna, läser man ett kapitel i veckan är risken att det blir ganska segt och att man glömmer mellan gångerna. Där är barnen indelade i grupper och så har vi boksamtal om vad de läst en gång i veckan. Vi läser naturligtvis i skolan också. Jag läser högt för klassen och barnen väljer böcker att läsa tyst i några gånger i veckan.

I trean brukar de få välja böcker själva och tänka till om hur mycket de tycker är rimligt, där sätter vi en minimigräns, de får gärna läsa mer, vilket ibland har inneburit 150 sidor Harry Potter i läxa och då satte jag minimigränsen lägre än vad eleven själv föreslog :)

24 kommentarer:

  1. Perfekt att få välja bok själv, det är viktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju om att välja mina egna böcker i alla fall :)

      Radera
  2. Högläsning i skolan tror jag också spelar stor roll! Jag minns hur mina barn ibland har kommit hem i bland och berättat precis vad som hände sist i högläsningsboken, vecka efter vecka, vilket självklart beror på att de är fångade av boken. Genom högläsningen kan man få höra historier som är för komplicerade att läsa själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer fortfarande ihåg den första som vår lärare i ettan läste för oss, Solägget :)

      Radera
  3. Det är inte speciellt mycket jag minns från när jag började i skolan, men jag kommer ihåg att fröken läste Nils Holgersson för oss och det var helt fantastiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det är inte en bok jag kan läsa för mina dock, tycker inte tillräckligt mycket om den själv...

      Radera
  4. Vad många roliga saker du gör med din klass! Det låter jättebra, speciellt att de får prata om det de läser. Det hoppas jag att mina barns lärare kommer ha också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir du besviken om jag erkänner att det delvis är av tidsskäl? Visst är det väldigt trevligt och man upptäcker att andra tänker lite annorlunda (eller helt samma) fast man läst samma bok, men sen finns inte heller tiden till att ha individuella samtal med alla...

      Radera
  5. Tur att man jobbar annorlunda i skolan i dag. När jag började skolan var det ganska torrt och tråkigt, så det var absolut inte skolan som uppmuntrade till läsning, utan det har jag mina föräldrar att tacka för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underlättar ju helt klart om man har tur med föräldralotteriet :)

      Radera
  6. Det där med att få välja själv tycker jag var riktigt bra, det gör att barnen själva får tänka till och jag tror det skapar ett intresse för läsning. Bra gjort där av dig! Sedan är det lika viktigt som du säger att läsa för ens egna barn och att vara en förebild för dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker ha flera ex av varje titel med förhoppningen att de ska inspirera varandra :)

      Radera
  7. Högläsning är ju absolut toppen för de mindre barnen. Helt klart får dina elever en rejäl skjuts för att känna sig inspirerade att läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det, vill ju gärna sprida min besatthet :) Högläsning tror jag kan vara bra för de lite större med, det finns vinster med högläsning även när barnen har knäckt läskoden.

      Radera
  8. Läsning i läxa är perfekt. Likaså högläsning i skolan. Jag läste högt för eleverna på mellanstadiet också under de åren jag jobbade där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att vissa elever inte läser mer än vad de är absolut tvungna till så skulle jag säga att läsläxa är superviktigt... Vi hade en lärare som läste högt för oss även i högstadiet - jättemysigt!

      Radera
  9. Att välja bok själv tror jag är väldigt viktigt, annars blir det ofta väldigt tråkigt för barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror nog på vilket barn och vilka böcker man i så fall skulle ge dem... Hittills är mina andraklasser nästan alltid supernöjda med många sexor, en av de bästa böcker jag läst, i betyg. Och skulle det inte passa alls så är boken i alla fall utläst inom två veckor.

      Radera
  10. Jag tror också att högläsning är väldigt viktigt.

    SvaraRadera
  11. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fick en gyllene start i alla fall. Håller tummarna för att de hittar tillbaka till den ljusa sidan :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)