måndag 15 september 2014

Tematrio: Me, myself and I

Lyran fortsätter med sina grammatikbaserade trios, med den något oroväckande förskriften att de ändrats sen hon lärde sig dem? Personliga pronomen är det i alla fall den här gången och vad kan vara mer personligt än "jag"? Så det fick det bli.
  • Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson - mycket läsvärd, gripande och lärorik bok om Miriam/Malikas upplevelser i koncentrationsläger och som flykting i Sverige.
  • Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifke Brunt - underbar bok om ensamhet, syskonrelationer, en död favoritfarbror och mannen som kanske dödade honom.
  • One last Thing before I go av Jonathan Tropper - om Silver som blir sjuk och avslöjar de mest obekväma saker för folk. Min näst bästa Tropper efter Sju jävligt långa dagar.
Och så hittade jag dessutom några med du och dig som nästan blir en liten historia och vem kan motstå det?
  • Du gör mig galen av Matthew Quick - finns också som film, jag tycker inte om någon av dem. Filmen är för gullig och sentimental, boken är skriven detaljerat och styltigt på samma sätt som The Curious Incident of Dog at the Night-time.
  • Ingen skulle sakna dig av Michelle Gagnon - klockren. Spännande om ensam tjej som vaknar upp i lagerlokal efter medicinska experiment har utförts på henne. De som gjort dem är mycket angelägna om att få tag på henne igen...
  • Du glömde säga hej då av Sarah Dessen - trevlig bok om tjej som flyttar ofta och tar nytt namn och ny personlighet på varje ställe hon kommer till. I botten ligger föräldrarnas skilsmässa och rotlöshet.

26 kommentarer:

  1. Det är nästan så jag skäms! Sex böcker och jag har inte läst en enda av dem! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget att skämmas för, finns miljoner böcker jag inte läst...

      Radera
  2. Svar
    1. Med så många böcker som finns skulle man behöva vara superhjälte (superläsare?) för att hinna läsa alla...

      Radera
  3. Rifka Brunt var en av de bästa jag läste i år. Och Gagnon låter jättespännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var så himla bra, en i topp tre förra året för mig. Rekommenderar Gagnon, var sträckläsning på den (med)!

      Radera
  4. Du briljerar denna vecka och kör två trios, helt rätt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget för veklingar vet du, men kände mig stark så det var bara att köra hela vägen in i kaklet...

      :D

      Radera
  5. Svar
    1. Rekommenderas varmt. En av mina topp tre förra året...

      Radera
  6. Många bra tips. Har inte läst en enda så tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar fem av dem varmt. Nummer fyra är väl mer en varning...

      Radera
  7. Här kommer du med 6 stycken och jag har inte läst något! Men den första punkten har jag på min att läsa listan:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är himla bra! Och ganska dyster, men det är den värd!

      Radera
  8. Spännande med nya titlar att ta sig an.

    På temat du/dig hade jag velat tipsa om "Livet efter dig" av Jojo Moyes. Rörande bok som går utmärkt att sträckläsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade gjort den lilla "titelberättelsen" bättre helt klart. Har hört mycket gott om Moyes, så det blir nog någon av honom (henne?) så småningom :)

      Radera
  9. Boken om Miriam har jag läst. Inte de andra.

    SvaraRadera
  10. Ingen skulle sakna dig är mycket bra. Och Jag heter inte Miriam har jag stora förväntningar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra att någon mer har upptäckt den. Känns som att den är värd en stor läsarskara.

      Radera
  11. Inte en bok av dessa har jag läst, men flera står på min TBR lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas du gillar dem lika mycket då :)

      Radera
  12. Många härliga böcker här och jag har läst nästan alla, bara två som var nya och det var Gagnon och Quick. Gagnons bok låter som den skulle kunna passa mig faktiskt. Jag tog också med boken om Miriam på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gagnon är jättebra! Quick är ingen jag rekommenderar (men tror det framgick...).

      Radera
  13. Miriam vill jag läsa, vargarna ligger här hemma och väntar på att jag ska nå den, men Tropper avstår jag ifrån, jag gillade inte alls "Sju jävligt långa dagar". Det tre sista känner jag inte alls till, de två sista låter intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt att undvika Tropper, hans böcker är i grunden ganska lika. Tycker absolut att du ska läsa vargarna och Gagnon :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)