måndag 22 september 2014

Nordiska väsen: Johan Egerkrans

Nordiska väsen
Bild lånad från adlibris
Nordiska väsen av Johan Egerkrans är en uppslagsbok över väsen som finns i nordisk mytologi. En del väldigt kända som Näcken och tomtar, andra är sådana jag inte visste om fanns som källrå och bäckahästar.

Efter en introduktion där det framför allt präntas in vikten av att behandla alla väsen med respekt (de ger gärna igen annars) så presenteras väsen efter väsen i ganska korta texter. Till texterna kommer fantastiskt vackra bilder fulla med små detaljer som får mig att sjunka ner i dem på samma sätt som jag gör när jag läser Pettson och Findus (även om bilderna är helt olika). Jag läste den här på ett par dagar och tror väl inte att det är riktigt så man ska göra, texterna flyter samman efter ett tag, men det blev hela tiden "bara en till".

En del i texterna är sådant man vet, annat nytt och en del är sådant där man har en helt annan uppfattning än författaren. För mig gällde det sista framför allt delarna om älvor och vättar. "Mina älvor" är inte alltid små, älvkillar kallas inte alver (det är en annan art) och vättar ser inte ut som sorkar med kläder på. Antar att hur man ser sina väsen har en del att göra med vilka böcker man läst :)
Jätte, bild lånad från Nordiska väsens hemsida

6 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt vacker bok, men det är bilderna som gör den, texten är magrare (men så är den väl egentligen också för barn...).

      Radera
  2. Den är så himla fin :) Och det är så lätt hänt det där att en egentligen läser för mycket i taget. Det är nog snarare en bok som en ska läsa ett uppslag åt gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror med det, men att lyckas med det var ju över min förmåga... :)

      Radera
  3. Innlegget ditt gjorde meg så nysgjerrig at jeg bare MÅTTE inn på forfatterens side. Bildene er så fine - og tøffe! Takk, for alt du viser meg, Helena :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbara bilder, men texten är magrare som sagt. Kul att kunna tipsa :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)