söndag 14 september 2014

Smakebit på søndag: Finnikin of the Rock

Finnikin of the Rock (häftad)
Bild lånad från bokus
Söndag och snart dags att gå och rösta :) Ska bara servera en smakbit från Melina Marchettas fantasy Finnikin of the Rock först. Det är den första delen av tre som handlar om det lyckliga landet Lumatere där katastrofen slog till för tio år sedan och gjorde hälften av befolkningen till flyktingar:

Until the five days of the unspeakable. 
    When the king and queen and their three oldest daughters were slaughtered in the palace and Princess Isaboe was slain in the Forest of Lumatere. 
    When Balthazar’s bloody handprints were found splattered on the kingdom walls and the people of Lumatere, seeking someone to blame, turned on one another. 
    When the despised cousin of the dead king entered the kingdom with six hundred of his men and began to burn the Forest Dwellers in their homes. 
    When Captain Trevanion was arrested for treason and sent to a foreign prison and his beloved Lady Beatriss died delivering a stillborn baby in the palace dungeon. 
    When Seranonna, the matriarch of the Forest Dwellers, cried a blood curse as she burned at the stake, a curse that caused the land to shudder and split the earth, that swallowed those who failed to run from the fury of its jaws, that crumbled village homes and shook the palace to its foundations.
    Those who could escaped to the Valley of Tranquillity, outside the kingdom walls, trampling their neighbors who were left behind. And then the dark forces of the curse entombed the kingdom, dividing the people in two.

Finnikin är en av flyktingarna och han reser världen runt för att dokumentera deras öde för att det inte ska falla i glömska och för att försöka få ett nytt land åt sina landsmän någonstans, inget som de som styr de andra länderna är vidare intresserade av. Så får han kontakt med en ung kvinna som påstå att hon kan gå i andras drömmar och att kronprinsen Balthazar lever och att det är dags att återvända. Lättare sagt än gjort. Riktigt bra än så länge :)

Inlägget jag skrev när jag läst ut boken finns här.

Fler smakbitar finns återigen att botanisera bland på Maris blogg Flukten fra virkeligheten.

30 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten. Jag håller just nu på och ser en fantasy serie och det är ganska underhållande.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Marchetta tänkte jag nog läsa någon gång. En fantasy är ju aldrig fel :)

    SvaraRadera
  3. Låter onekligen intressant, trots att jag inte läser speciellt mycket fantasy. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av mina favoritgenrer... Man är olika :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Det låter som en bra bok och omslaget gillar jag jättemycket! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte dum alls. Håller på med fortsättningen nu :)

      Radera
  5. Hoppas denna serien blir översatt, tro inte jag klara av fantasy på engelska! Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser du annat på engelska så ska inte den här vara något problem, det är mest bara namnen som är konstiga och det lär de ju vara på svenska med.

      Radera
  6. Har hört en hel del bra om den här. Är sugen på att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Har inte läst Marchetta sen Jellicoe Road.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst det mesta av henne nu tror jag. Tycker hon är bra :)

      Radera
  8. Dramatisk! Spennende! Du klarer ofte å inspirere meg til å lese nye serier og forfattere. Som Rothfuss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Tycker kanske att Rothfuss är strået vassare, men gillar den här med :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Har inte läst något av Marchetta (räknar inte Jellicoe Road som jag började på men inte läste klart). Kanske skulle ge författaren en chans till för det låter spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra. Gillar du fantasy så den här, annars är Saving Francesca inte dum.

      Radera
  10. Fantasy har inget fångat mig helt och hållet än.

    SvaraRadera
  11. Den här är jag jättesugen på. Jag har ju älskat det jag har läst av Marchetta hittills och fantasy är ju definitivt min genre :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma gäller för mig. Kul när det kan kombineras så bra :)

      Radera
  12. Älskade Jellicoe Road och är klart sugen på denna också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Låter ju som en riktigt fin fantasybok.

    SvaraRadera
  14. Denne skal jeg lese!:D

    SvaraRadera
  15. Verkar bra och vilket snyggt omslag.

    SvaraRadera
  16. Virker å være spennende lesing, og coveret liker jeg godt :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)