fredag 26 september 2014

Bokbloggsjerka: Seriers beständighet

Dead Ever After: A Sookie Stackhouse Novel
Bild lånad från adlibris,
serien finns även på svenska
I veckans jerka vill Annika att vi tänker på den längsta serien vi läst och funderar på om den förändrar sig under seriens gång. Den längsta som jag läst (förutom fem-, Kitty- och Lotta-böcker som liten) är nog The Sookie Stackhouse Novels, TSSN, av Charlaine Harris som är tretton böcker lång plus spridda noveller.

Det var Twilight som på allvar fick upp mina ögon för vampyrböckernas charm och när jag sedan började läsa TSSN så kändes Twilight väldigt blek i jämförelse. Det här var riktiga vampyrer som ofta var grymma, som såg sig själva som mänsklighetens övermän, men ändå var sårbara för saker som silver och solljus. Dessutom var hjältinnan mycket mer företagsam.

Tycker serien börjar riktigt bra i Dead Until Dark och sedan blir allt bättre fram till femte boken, Dead as a Doornail. Så kommer någon mellanbok, bland dem From Dead to Worse, i min "recension" om den så kallade jag den för städning - en massa trådar klarades upp, och sedan fortsatte serien lika bra. Men sedan börjar den upprepa sig, saker börjar gå i långbänk och jag satt och tänkte att Harris har gått med på ett för långt kontrakt, att det hade varit läge att avsluta den åtminstone runt den tionde boken Dead in the Family. De sista två böckerna lider bägge av ett slags "så levde de lyckliga"-epilog, förutom att istället för en kort epilog (som kan vara irriterande nog) så drar alla karaktärers lyckliga framtid ut över böckerna med lyckliga förhållanden, graviditeter och småbarn für alle.

I den allra sista boken, Dead Ever After, så går Harris bitvis ifrån sitt första-persons perspektiv och vi får se saker som planeras av andra personer, vilket efter så många böcker kändes både jätteovant, men ganska välkommet eftersom det drev upp spänningen lite. Så sammanfattningsvis: en serie att älska, men lite för lång.

21 kommentarer:

  1. Vampyrer är inte riktigt något för mig.

    SvaraRadera
  2. Änligen en jerka där jag inte behöver tvivla på vilken serie som är den längsta jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det är självklart ibland. Kommer kolla in hos dig och se vilket som blev ditt svar :)

      Radera
  3. Svar
    1. Tvärtemot mig då, här är singlarna i minoritet.

      Radera
  4. Jag har fyra böcker i TSSN hemma, som jag tänker läsa nästa år. Vi får se om jag kommer att fastna för serien eller inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna, de är läsglädje för mig :)

      Radera
  5. Har inte riktigt fått till det med vampyrer, men det låter som att det skulle kunna vara en spännande serie. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt favoritväsen, sen finns de i många versioner, vissa (som de i TSSN) gillar man mer...

      Radera
  6. Tror inte Charlaine Harris är något för mig. Har lite svårt för den moderna sortens vampyrer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Favoriter hos mig. Men vi kan inte alla gilla lika :)

      Radera
  7. Jag gillar också den Sookie-serien men eftersom jag gjort en lång paus efter sjunde boken och inte återupptagit läsningen än kan jag ju inte säga något om serien som helhet men förstår vad du menar med att det finns mellanböcker... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror helt enkelt att kontraktet blev för långt... Men du har ett par bra kvar om du fortsätter att läsa :)

      Radera
  8. Jag har aldrig gett mig in i vampyrvärlden, har inte ens sett en Twilightfilm men känner att jag borde testa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du ge dig in i vampyrvärlden så finns det nog bättre ställen än Twilight att börja. Hade varit nöjdare om Stephanie Meyer kallat dem för älvor istället, för de har inte jättemycket gemensamt med klassiska vampyrer.

      Radera
  9. En serie jag inte läst, jag har sett ett par avsnitt av tv-serien men ännu inte läst böckerna. Kanske någon gång i framtiden, för jag är trots allt lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokserien slår tv-serien med hästlängder! Första säsongen är ganska lik, men sen flummar tv-serien iväg något så ofantligt...

      Radera
  10. Har flera gånger funderat på att läsa den serien men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är riktigt bra, den kan vara värd ett försök :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)